The Degree of availability of the Quality Standard in the Social Book for the First Intermediate Grade

Authors

  • Khudair Abbas Ali Ministry of Education - Diyala Education Directorate – Tariq Bin Ziyad Intermediate School for Boys

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/3

Keywords:

total quality, social studies textbook, middle school

Abstract

    The current research aims to (know the degree of availability of the quality standard in the social studies book for the first intermediate grade) by answering the following question: What is the level of the degree of availability of quality standards in the social studies books for the first intermediate grade? In order to achieve the aim of the study, the researcher adopted the descriptive (survey) approach for his study. The community of this study may consist of male and female teachers who teach social studies in the intermediate stage, and they numbered (85) male and female teachers. The researcher chose a sample of (40%) of the original community, and reached the number of the study sample which is (34) male and female teachers. The researcher used the stratified random sample, in order to be representative of the study community, while the research tool was a questionnaire containing the quality standards of the social book. The researcher adopted the tool (questionnaire) for the quality standards of the textbook.

References

ابراهيم، محمد عبد الرازق(2007 ) منظومة تكوين المعلم في ضوء معايير الجودة الشاملة، ط2، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

بلوم , بنيامين , وآخرون ( 1983 ) تقييم الطالب التجميعي والتكويني , ترجمة محمد أمين المفتي , مصر .

البياتي ، عبد الجبار توفيق( 2008) , الاحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية ، ط1 ، اثراء النشر والتوزيع،.

جابر ، عبد الحميد ، واخرون ،( 2000) ، مدرس القرن الحادي و العشرين الفعال المهارات و التنمية المهنية ، دار الفكر العربي مدينة نصر ، القاهرة _ مصر .

جامعة بغداد (2015 ) المؤتمر العلمي الثالث توصيات كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية الخاصة بالمؤتمر .

الزبيدي ، صباح حسن ،( 2005 ) تجارب ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي عالمياً وعربياً مع التركيز على تجربة العراق ، المؤتمر التربوي الخامس لجودة التعليم الجامعي كلية التربية جامعة البحرين.

- الحريري ، رافدة 2011, ،الجودة الشاملة في المناهج وطرق التدريس ،ط1.ة للنشر والتوزيع دار المسير ،عمان,الاردن .

ــــــــــــــــــــــــــــ،( 2009 )، مناهج المواد الاجتماعية وطرائق تدريسها ، دار المناهج للنشر و التوزيع ، عمان _ الاردن .

الزهيري ، حيدر عبد الكريم محسن ،( 2015 )، المناهج و طرائق التدريس المعاصرة ، مؤسسة حمادة ،دار اليازوري للنشر و التوزيع ، عمان _ الاردن .

الزوبعي ، عبد الجليل ، محمد احمد الغنام ،( 1974 )، مناهج البحث التربوي ، مطبعة جامعة بغداد ، بغداد _ العراق

العزاوي ,مصطفى محمد كاظم , (2013 ), تقويم كتب التأريخ للمرحلة الإعدادية في ضوء معايير الجودة الشاملة رسالة ماجستير مقدمة إلى مجلس كلية التربية – للعلوم الإنسانية – جامعة ديالى وهي جزء من متطلبات نيل درجة ماجستير في التربية (طرائق تدريس التاريخ)

العزاوي ، رحيم يونس كرو ،( 2009 )، سلسلة المنهل في العلوم التربوية و المناهج وطرائق التدريس ،دار دجلة للنشر و التوزيع ، الاردن

عطية ، محسن علي ، 2008 ، تكنلوجيا الاتصال في التعليم الفعال ،دار المناهج للتوزيع والنشر ، عمان _ الاردن .

الفتلاوي , سهيلة محسن كاظم ( 2006) المنهاج التعليمي و التدريس الفعال, دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان – الاردن .

قطاوي ، محمد ابراهيم ،( 2007 )، طرق تدريس الدراسات الاجتماعية ، دار الفكر ، عمان _ الاردن .

المرعي ، توفيق احمد ، محمد محمود الحيلة ،( 2005 )، طرائق التدريس العامة ، دار الميسرة للنشر و التوزيع ، عمان _ الاردن .

النوح ، مساعد بن عبدالله ، (2004) ط1 ، مبادئ البحث التربوي ، المكتبة الالكترونية ، كلية المعلمين بالرياض , المملكة العربية السعودية .

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
خضير عباس علي, “The Degree of availability of the Quality Standard in the Social Book for the First Intermediate Grade”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 37–54, Mar. 2024.