Adel Abdul Rahman Al-Ezzi
Abstract
Langugae importance in the life of peoples and Nations being considered atool of
Expression and ameans of understanding and ameasure of the urbanization of the
nationsoveralpregress . Arabic Language has two aspects in Linguistic communation (skills ) , first by
the receiver is represented by listening and reading and by the transmitter is represented by speech and
writing so proper writing is one of the Arabic Languge arts and it is the mainstay of pillars and a main
skill. Dication problem has turned out to be a common phenomenon by the students and some teachers
as they are equall in making Alphabet writings mistakes . besides having no mastery over spelling rules
especially concering "Hawza" and types of multiplicity rules and lack of explanation and training . so
the researchers need to consider and go throughthis problem to identify the students of Basic
Educations weakness in applying the rules by writing "Hawza" From their point of view .To achiev the
gool of research , the researchers adopted the descriptive research methodology the research
community is the students of Basic Education college , university of Diyala .The research sample was
(98)male and female student of the third year classes , Faculty ,Euducational guidance . The research
tool was questionnairedesign of Forty items and by five scale (strongly agree ,agree,sometimes I don’t
agree , agree, strongly disagree ) and to verify the consistency has been a way of testing and reached
(0.88) a very good stability . in order to arrive at the results Thy used statistical methods ( to calculate
the percentage of agreement between the views of arbitrators in the validity of the items and
pearsoncorrelation co-efficent and Fisher equation expressing the severity of thereson ). Frequencies
wene calculated for the five weights of tool research ( strongly agree (5) degrees , agree (4) degrees ,
sometimes (3) degrees , I don’t agree (2) degrees , strongly disagree (1) degree . And in the light of
analysis of the results , has been to draw som conclusions (31) items due to many reasons for the
weakness the students in the application the rules by "Hawza" writing as it was ( 1, 6 0 ) as a
maximum limit and (1) as minimum limit .
References
- القران الكريم .
.إبراهيم ،عبد العليم ، اإلمالء والترقيم في الكتابة العربية ، مكتب غريب القاهرة1895م .
.ابن جني ، أبو الفتح عثمان ،الخصائص ، تحقيق محمد علي النجار ،ج1،المكتبة
العلمية ،القاهرة ،1852م.
.البجة ،عبد الفتاح حسن ،أصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة للمرحلة
األساسية العليا ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر ،عمان ،1888م.
البياتي ،عبد الجبار توفيق ، زكريا اثيانسيوس، اإلحصاء الوصفي واالستداللي ،
مطبعة الثقافة العمالية ،بغداد ،1899م .
احمد ،محمد عبد القادر ، طرق تعليم اللغة العربية ،ط2 ،مكتبة النهضة المصرية
،القاهرة ،1893.
جواد ،مصطفى ،المباحث اللغوية في العراق ،معهد الدراسات العربية ،القاهرة
،1855م .
الجاحظ ،أبو عثمان عمرو بن بحر ،كتاب الحيوان ،مج1 ، تحقيق د.يحيى
الشامي ،منشورات مكتبة الهالل ،1890م .
.الخفاجي ،عبد المنعم ،"الدرس النحوي في مدارسنا"، مجلة التربية ،تصدرها اللجنة
الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم ،2444 م.
الدليمي ،طه كامل ،أساليب حديثة في تدريس قواعد اللغة العربية ،ط2 ،دار الشروق
للنشر ،عمان،2440م.
.الدليمي والوائلي ،طه علي حسين وسعاد عبد الكريم عباس ، الطرائق العلمية في
تدريس اللغة العربية ،دار الشروق للنشر والتوزيع ،عمان ،2443م .
.الدليمي ،كامل محمود نجم ،طه علي حسين ،طرائق تدريس اللغة العربية ،مطبعة
دار الكتب للطباعة والنشر ،بغداد،1888م .
زاير ،سعد علي ،وآخرون ، المشاهدات الصفية والتطبيق العلمي لطلبة أقسام اللغة
العربية ،مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي ،2411م .
الزبيري ، ّدوان موسى ال ّدوان ،تعليم لغة القران مشكالت وحلول ، دار أسامة
للنشر والتوزيع ،عمان 1888م.
.زرازير ،نعوم جرجيس ،اإلمالء الفريد ،ط0،مطبعة النعمان بغداد ،1893م.
سمك ،محمد صالح ،فن التدريس للغة العربية وانطباعاتها المسلكية وأنماطها
العملية ،مكتبة االنجلو المصرية ،1895م.
.السامرائي ،إبراهيم ،فقه اللغة المقارن ،ط2،دار العلم للماليين ،بيروت،1899م.
السيد ،فؤاد البهي ،علم النفس اإلحصائي وقياس العقل البشري ،دار الفكر،القاهرة
،1891م.
صالح ،سمير يونس ،سعد محمد الرشيدي ،التدريس العام وتدريس اللغة العربية
،ط2،مكتبة الفالح للنشر والتوزيع ،الكويت ،2445م.
الطاهر ،علي جواد ،منهج البحث األدبي المؤسسة العربية للدراسات والنشر
،ط0،المكتبة العالمية ،بغداد ،1893م.
الطريفي ،يوسف عطا ،الواضح في اإلمالء وعالمات الترقيم ،دار اإلسراء للنشر
والتوزيع ،عمان ،األردن ، 2449م.
طعمه ،رشدي احمد ،محمد السيد مناع ،تدريس العربية في التعليم العام نظريات
وتجارب ،دار الفكر العربي ،القاهرة ،2441م.
عامر ،فخر الدين ،مراجعة محمد مصطفى الحاج ،طرق التدريس الخاصة باللغة
العربية في التربية اإلسالمية ، منشورات جامع الفاتح ،ليبيا ،1882م.
عطية ،محسن علي ،األخطاء اإلمالئية فيما يكتبه طلبة قسم اللغة العربية في كلية
التربية ،مجلة جامعة بابل ،المجلد الرابع ،العدد الثاني ،بابل ،1888م.
قليقلة ،عبده بن عبد العزيز ،مقاالت في التربية واللغة والبالغة والنقد ،مكتبة
االنجلو المصرية ،القاهرة ،1890م.
القيسي ،إبراهيم احمد عبد ربه ،األخطاء الشائعة لدى طالب المرحلة اإلعدادية
على مستوى اإلمالء في التعبير الكتابي ،جامعة اليرموك ،األردن ،1899م،
)رسالة ماجستير غير منشورة( .
القاني ،محمد ،احمد حسن ،وفارعة حسن ،التدريس الفعال ، عالم الكتب ،القاهرة
،1895م.
مجلة الفتح .................................................................................. العدد ا
المتنبي ،احمد حسن ،ديوان المتنبي ،ط2 ،شرح السيد ،دار الكتاب العربي، بيروت
، 1898م.
.مصطفى ،إبراهيم ،وآخرون ،المعجم الوسيط ،ج1وج2، المكتبة اإلسالمية ،للطباعة والنشر والتوزيع ،
د.ت .
.المعموري ، عمران عبد صكب حمزة ، األخطاء اإلمالئية لدى طلبة المدارس
الثانوية )رسالة ماجستير غير منشورة ( 2440م.
منصور ،عبد المجيد سيد احمد،علم اللغة النفسي ،الرياض ،السعودية ،1892م.
نصر ،حمدان علي حمدان ،تطوير مهارات القراءة للدراسة واعاداتها لدى طلبة
المرحلة الثانوية في األردن ،أطروحة دكتوراه غير منشورة ،كلية التربية ،جامعة
عين شمس ،1884م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 عادل عبد الرحمن العزي، بتول فاضل جواد المجمعي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.