Obstacles of Using Modern Teaching Techniques in Teaching Reading at Primary Level from View Point of the Teachers of the Material
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/3/14Keywords:
Modern Teaching Techniques, Primary LevelAbstract
The study aimed to identify the “Obstacles of Using Modern Teaching Techniques in Teaching Reading at Primary Level from View Point of the Teachers of the Material”. The researcher followed the descriptive method in procedures of the research and to achieve the objectives the researcher used a questionnare as a tool for collecting data as it consisted of (14 items) representing the obstacles and put (3) alternatives for each item which are (forming an obstacle, some how an obstacle , Not forming an obstacle). The validity and stability has been checked and was applied on the research sample about (85 male and female teachers). After using the approperiate statistical tools and after analyzing the results it appeared that (11 items) from the quetionnare are one of the main obstacles to teachers' to use techniques and (3 items) had a weak impact. In the light of the results, some conclusions have been drawn, including the lack of use of Arabic language teachers for modern teaching techniques in teaching reading, and the poor qualification of Arabic language teachers in colleges to use modern teaching techniques. The researcher then recommended several recommendations, including the conducting training courses for Arabic language teachers about modern teaching techniques, and the allocation of sufficient funds for modern teaching techniques.
References
إبراهيم، عبد اللطيف فؤاد، وسعد مرسي احمد، (1977)، المواد الاجتماعية وتدريسها الناجح، ط3، مكتبة النهضة، القاهرة ، مصر.
إبراهيم، مروان عبد المجيد (2000)، أسس البحث العلمي لإعداد الرسائل الجامعية، مؤسسة الوراق ، عمان ، الأردن.
أحمد، ضياء عبدالله، (2006) مدى توافر الوسائل التعليمية في المرحلة المتوسطة ومعوقات استعمالها، مجلة ديالى للبحوث الإنسانية، العدد(23)، جامعة ديالى.
جابر، عبد الحميد جابر، وأحمد خيري كاظم (1989)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية، القاهرة ، مصر.
الجراح، عدي عبيدان سلمان، ودعاء بشير حسن، (2016)، اتجاهات تدريسي كلية التربية للعلوم الإنسانية نحو استعمال التقنيات التعليمية الحديثة في التدريس، مجلة الباحث، العدد (26) ، جامعة كربلاء.
الجهني، سلمان بن عايد، ونايف بن عابد الذراع (2014)، معوقات استعمال معلمي ذوي صعوبات التعلم للوسائل التعليمية المساندة في تدريس القراءة، المجلة التربوية الدولية المتخصصة ، المجلد الثالث، العدد العاشر، جامعة الملك عبد العزيز.
الحیلة، محمد محمود(٢٠٠٧)، تكنولوجیا التعلیم من اجل تنمیة التفكیر، دار المسیرة، عمان، الاردن.
خاطر محمد رشدي وآخرون(١٩٨١)، طرق تدریس اللغة العربیة والتربیة الدینیة في ضوء الإتجاھات الحدیثة ،ط 1، دار المعرفة، القاھرة، مصر.
الراوي ، خاشع محمود (2000)، المدخل إلى الإحصاء ، ط2، جامعة الموصل ، مطابع وزارة التعليم العالي ، العراق .
زاير، سعد علي، وايمان إسماعيل عايز، (2011)، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، مؤسسة مصر محمد مرتضى للكتاب العراقي، بيروت، لبنان.
سلمان، أمل داود، (2017) معوقات استعمال التقنيات التربوية من وجهة نظر مدرسي اللغة العربية ومدرساتها في المرحلة المتوسطة، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، العدد(34)، جامعة بابل.
السيد،فؤاد البهي(1971)، علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري ،دار الفكر،القاهرة، مصر.
السيد، يسري مصطفى (٢٠٠٧)، كيف تحول الحصة المدرسية الى متعة من خلال توظيف التقنيات الحديثة ، مركز الانتساب الموجه ، الامارات العربية المتحدة.
الطوبجي ، حسين ، (۱۹۷۹)، وسائل الاتصال والتكنلوجيا في التعليم ، دار القلم ، الكويت.
عدس ، محمد عبد الرحيم ، ومحيي الدين توق (1983)، مبادئ الإحصاء في التربية وعلم النفس ، ج/1 ، ط/4 ، مكتبة الأقصى ، عمان ، الأردن.
العساف، صالح بن حمد(1989)، سلسلة البحث في العلوم السلوكية ، دار المسيرة، عمان، الأردن .
عطية ، السيد عبد الحميد (2001) ، التحليل الأحصائي وتطبيقاته في دراسات الخدمة الاجتماعية ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر.
القبالي، يحيى (2003)، المرجع الشامل في الوسائل التعليمية، دار الطريق، عمان، الأردن.
كاظم،احمد خيري، وعبد الحميد،جابر (1964)، الوسائل التعليمية والمنهج ، دار النهضة العربية ، القاهرة، مصر.
كبه ،نجاح هادي(2001)، في طرائق تدريس اللغة العربية ،ج4، المجمع العلمي ،دائرة علوم اللغة العربية، بغداد.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 احمد ضياء احمد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.