A comparative study of the necessary educational competencies between male and female teachers of the literary fifth grade of history

Authors

  • Hana Ibrahim Mohamed كلیة التربیة الریاضیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/07

Abstract

The importance of preparing the teacher and preparing him for the requirements of the profession is of interest to educational institutions
In most parts of the world, due to the effect of preparation on the effectiveness of the work of the teacher, because the teacher does not
It is possible for the educational process to play its role as required without relying on the type of
A teacher prepared scientifically and professionally, with a high level of competence, which qualifies him and helps him to perform
The roles of educator, teacher, mentor, and leader of the qualified teaching regiment
To ѧѧ a course of ѧѧ teaching material ѧѧ history or ѧѧr ѧѧ necessary to create ѧѧs educational environment ѧѧ effective ѧѧ to achieve ѧѧs of the ѧѧddesired. And many researchers and educators believe that the teacher plays an important role in
Stimulating the student’s motivation towards learning, and the researcher chose the descriptive curriculum for its suitability.
For the nature of the ѧѧ ѧѧ problem, the ѧѧ of the research ѧѧ and ѧѧ of the ѧѧ selection of the eye ѧѧ by the way ѧѧ the ѧѧ randomly ѧѧn teacherѧѧ
And ѧѧ teachers of ѧѧ the mother ѧѧ al and ѧѧ teacher of Baqub ѧѧ for the sons of ѧѧin and ѧѧ according to the researcher
(Dr. Magda Hamid Kambesh) after being presented to the experts

References

المصادر :

١ -أنطѧوان حبیѧب رحمѧة ، تخطѧیط وتѧدریب معلѧم المدرسѧة الابتدائیѧة، مجلѧة التربیѧة

الجدیدة، العدد ٩٣ ،١٩٨٦ .

٢ -التمیمي، عواد جاسم محمѧد ، الكفایѧات، الطبعѧة الأولѧى ، العѧراق ، بغѧداد، وزارة

التربیة ، ٢٠٠٥

٣ -یسري م صطفى السید، تنمیѧة الكفایایѧة المھنیѧة للمعلمѧات فѧي كیفیѧة إعѧداد الخطѧط

العلاجیѧة لتحѧسین المѧستوى ألتحѧصیلي للتلمیѧذات الѧضعیفات، نѧدوة تربویѧة ، جامعѧة

الأمѧѧارات العربیѧѧة المتحѧѧدة، كلیѧѧة التربیѧѧة ، أبѧѧو ظبѧѧي ن مركѧѧز الانتѧѧساب الموجѧѧھ

.٢٠٠٢،

٤ -عبد الزھرة باقر، تقویم كفایة المعلم ، بغداد، مدیریة الإعداد والتدریب ، ١٩٩١.

٥ -جابر، عبد المنعم ، التقویم التربوي والقیѧاس النفѧسي ، دار الفكѧر العربѧي ، طبعѧة

الأولى، دار النھضة العربیة، القاھرة، ١٩٨٣.

٦ -فرج ، صفوت ، القیѧاس النفѧسي، دار الفكѧر العربѧي ، الطبعѧة الأولѧى ، القѧاھرة ،

.١٩٨٠

٧ -سѧلامة ، عبѧد الحفѧیظ محمѧد، تѧصمیم التѧدریس ، الطبعѧة الأولѧى ، دار الیѧازوري

العلمیة للنشر والتوزیع، عمان، الأردن،٢٠٠١.

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ م.م. ھناء ابراھیم محمد

-٢٣٥ -

٨ -مكѧѧارم حلمѧѧي ابوھرجةوسѧѧعد زغلѧѧول، التѧѧدریب المیѧѧداني، القѧѧاھرة، دار الفكѧѧر

العربي ، ٢٠٠٠.

٩ -محمد محمود الحیلة، طرق التدریس واستراتجیاتھ ، طبعة الثالثѧة ، ف لѧسطین، دار

الكتاب الجامعي،٢٠٠٣.

١٠-كاظم، كریم رضا وعبد االله احمѧدا لعبیѧدي ، الكفایѧات التدریѧسیة اللازمѧة لأعѧداد

المعلم ، مجلة كلیة المعلمین، العدد٣٨ ،٢٠٠٣ .

- Webstters New American dictionary Books Inc Publishers

n8 washing- ten DC 1993

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م ھناء إبراھیم محمد, “A comparative study of the necessary educational competencies between male and female teachers of the literary fifth grade of history”, jfath, vol. 16, no. 5, pp. 1–12, Aug. 2023.