The Effectiveness of Right Intelligent System of Knowledge Program (RISK) in the Achievement and Development of Critical Thinking of Students of the Fourth Year- Scientific Branch- in Studying Physics

Authors

  • . Hashim Abdullah Darweesh Ministry of Education / The Minister's Office The National Center for the Development and Assessment of Curricula

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/1/3

Keywords:

RISK, Critical Thinking Test, Physics

Abstract

The present study aims at identifying The Effectiveness of Right Intelligent System of Knowledge Program (RISK) in the Achievement and Development of Critical Thinking of Students of the Fourth Year Scientific Branch in Studying Physics.            The researcher has used the partial experimental design with two groups: experimental and control. A sample which is randomly chosen is represented by students of fourth year scientific branch of (Mustafa Jawad  Preparatory School for Boys ). The two groups were equivalent in the following variables (age, Intelligence test,  previous achievement test of physics and criticizing thinking test). The behavioral aims of the teaching material is marked, and they are (55) aims. The tools of the research represent the achievement test type of Multiple-Choice Question of (50) items with four alternatives ,the critical thinking test of (90) items according to the skills set by Watson and Glaser (1994).  The results showed superiority of the students of the experimental group taught  according to the RISK program to students in control group taught according to traditional method in the achievement test and critical thinking test.  

References

-القران الكريم

-ابراهيم, بسام عبد الله طه ، (2009): التعليم المبني على المشكلات الحياتية وتنمية التفكير, دار المسرة , عمان ، الاردن .

-ابراهيم , مجدي عزيز، (2005): التفكير من منظور تربوي ,عالم الكتب للنشر و الطباعة والتوزيع, القاهرة .

-ابو الوفا, جمال محمد وسلامة عبدالعظيم حسن,(2008): التربية الدولية وعالمية التعليم, دار الجامعة الجديد ,العين, الامارات العربية المتحدة.

-ابو جادو, صالح محمد علي ومحمد بكر نوفل,(2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق, دار المسرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان , الاردن .

-بدور, لينا,(2010) : فاعلية برنامج رسك(RISK) في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلبة اتلصف السادس الاساسي في مدينة اللاذقية, رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة دمشق ، سوريا .

-البرقاوي, جلال عزيز فرمان,(2012) : التفكير الناقد والابداعي, دراسات نظرية-ميدانية, دار صفا للنشر والتوزيع , عمان، الاردن .

-الجدوع , عصام,(2007) : اثر برنامج النظام الذكي لمعالجة المعرفة(Risk) في تنمية مهارات التفكير الابداعي والناقد لدى طلبة المرحلة الاساسية العليا في الاردن . اطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة عمان العربية , الاردن.

-جروان , فتحي عبد الرحمن,(2002) : تعليم التفكير(مفاهيم وتطبيقات),دار الفكر للنشر والتوزيع ,عمان, الاردن.

-الخزرجي , عزيز حسن جاسم,(2011): بناء برنامج تعليمي وفق استراتيجيات معالجة المعلومات واثره في التحصيل والتفضيل المعرفي وتنمية التفكير الناقد لدى طلبة قسم علوم الحياة, اطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم)، العراق .

-الخياط , ماجد محمد,(2010):اساسيات القياس والتقويم في التربية,ط1 , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان ، الاردن.

-دورون , دولان, وباور فرانس,(1997): موسوعة علم النفس, تعريب شاهين فؤاد منشورات دار عويدات , بيروت ، لبنان .

-الريماوي , محمد بكر ومحمد عودة الريماوي ،(2010): تطبيقات عملية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل , ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن.

-الريماوي محمد عودة, واخرون,(2008): علم النفس العام , ط3, دار المسيرة ، عمان.

-زيتون, عايش محمود,(2005): اساليب تدريس العلوم , دار المشرق ، عمان, الاردن.

-السرور ,نادية هايل,(2005) : تعليم التفكير في المنهاج المدرسي,ط1,دار وائل, عمان، الاردن.

-السعودي , خالد,(2012): درجة اكتساب طلبة الصف الرابع الاساسي للمفاهيم العقائدية الواردة في كتب التربية الاسلامية في الصفوف الثلاث الاولى في لواء بصيرا,مجلة دراسات العلوم التربوية, العدد39,المجلد2 .

-شواهين , خيري سليمان واخرون,(2010): المرجع الشامل في برنامج التفكير الناقد(RISK), دار الكتاب الحديث , اربد, الاردن.

-طوالبة , هادي, واخرون,(2010) : طرائق التدريس , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان ، الاردن.

-عبد الكاظم, جمال نصر,(2014): أثر برنامج (RISK) في التحصيل وتنمية التفكير الناقد , مجلة كلية التربية الاساسية , جامعة بابل.

-عبدالعزيز, سعيد,(2009) : تعليم التفكير ومهاراته, تدريبات وتطبيقات عملية, دار الثقافة، عمان ,الاردن.

-عبدالهادي, نبيل , واخرون ،(2005): مهارات في اللغة والتفكير, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

-العجيلي, صباح حسن واخرون,(2001): مبادئ القياس والتقويم التربوي, مكتب احمد الدباغ للطباعة والنشر, بغداد ، العراق .

-العتوم, كامل علي سليمان,(2012): التفكير انواعه ومفاهيمه ومهاراته واستراتيجيات تدريبه,عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع, اربد ,الاردن.

-العتوم, عدنان, واخرون,(2015) : مهارات التفكير, نماذج نظرية وتطبيقات عملية, ط6, دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن.

-غانم , محمود محمد,(2009): مقدمة في تدريس التفكير, ط1, دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

-الفقيهي , رانيا,(2006): برنامج (RISK) واثره في تعليم التفكير الناقد لطالبات قسم العلوم الاجتماعية بجامعة طيبة, رسالة ماجستير غير منشوره, جامعة طيبة, المملكة العربية السعودية.

-قطامي, نايفة,(2005) : تعليم التفكير للاطفال , ط2,دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

-محمود, حنان عبدالقادر,(2008): أثر تدريس برنامج الكورت في مادة العلوم العملي في تنمية مهارات التفكيرالناقد والمهارات العقلية لطالبات الصف الرابع , معهد اعداد المعلمات, اطروحة دكتوراه غير منشوره , كلية التربية للعلوم الصرفة , جامعة بغداد، العراق .

-منسي , محمود عبدالحليم,(2003): مناهج البحث العلمي, دار المعرفة الجامعية , قناة السويس , جمهورية مصر العربية.

-النبهان, موسى,(2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية , ط1 ، دار الشروق, عمان الاردن.

-نوفل, محمد بكر, وقاسم سعيفان,(2011): دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان ، الاردن.

المصادر الاجنبية:

-Cotton, K.A.(1997):Teaching Thinking Skills Improvement research Series. Gruper (ED),Creative people at work ,New York: Oxford University press.

-Fisher. K.(2001): Curioser and Curioser ;the Virtue of wonder, Journal of Education,182 (2).

-Fresman ,R.(1990): Improving higher order thinking of middle School geography Student by teaching Skills directly. Fort Lauderd ale FI: Nova University.

-Hellerk,et , A. Monks.F. Passow.(1993): International . handbook

of research and development of giftedness and Talent (1st edition). Pevgamon Press.Ltd Int. , Vol(41), No (4).

-Watson,G. & Glaser, E. (1994):Critical thinking Appraisal from. London: Harcourt, Brace and Jovanovich Publishers.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
هاشم عبدالله درويش, “The Effectiveness of Right Intelligent System of Knowledge Program (RISK) in the Achievement and Development of Critical Thinking of Students of the Fourth Year- Scientific Branch- in Studying Physics”, jfath, vol. 23, no. 1, pp. 45–69, Aug. 2023.