The effect of the diaspora familiarity strategy on the expressive performance and innovative thinking of fifth grade literary students

Authors

  • Haifa Hamid كلية التربية الاصمعي / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/6

Abstract

This research aims to identify (the effect of the damaged diaspora strategy on expressive performance and innovative thinking among fifth grade literary students). In order to achieve the aim of the research, the researcher put the following two zero hypotheses: 1-"There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the expressive performance of the students of the experimental group who study expression using the strategy of damaged fragments and the average of the students of the control group who study the same subject in the traditional way." 2- "There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of creative thinking of the students of the experimental group who study expression using the strategy of fragments and the mean of the students of the control group who study the same subject in the traditional way." The researcher relied on an experimental design with partial control. The research sample, the researcher chose one of the preparatory day schools affiliated to the Directorate of Education of Diyala, which is Al-Zahraa Preparatory School for Girls located in the city of Baquba. 34) female students, then the researcher rewarded the female students of the two groups in the following variables (parents’ academic achievement, chronological age, pre-test scores in expression, and pre-test scores in creative thinking). Achievement for the purposes of her research to be applied to the students of the two research groups at the end of each topic depending on the criteria of Al-Hashemi correction, and the researcher prepared a measure of innovative thinking for the purpose of experiment only, by looking at the literature, letters and theses related to this field, the researcher presented it to a group of specialists in teaching methods Arabic language and science Educational and psychological. The students of the two groups wrote the research on four selected topics, which the researcher herself studied during the period of the experiment, which lasted (70) days, and she corrected it herself, and she used the t-test, the arithmetic mean, Pearson's correlation coefficient, and chi-square as statistical means to process the research data. The researcher reached the following results: 1- There are differences in the expressive function, at a level of significance (0.05) in the expressive performance, as the students of the experimental group who studied the expression subject using the diaspora strategy excelled over the students of the control group who studied the expression subject in the traditional way. 2- There are differences in the creative function, the level of significance (0.05) in the innovative thinking, as the students of the experimental group who studied the expression subject using the strategy of damaged fragments outperformed the students of the control group who studied the expression subject in the traditional way.

References

ابراهيم ، عبد العليم (1999) . الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية ، المطبعة العصرية للطباعة والنشر ، صيدا .

ابو جادو ، صالح محمد علي ومحمد بكر نوفل (2007) . تعليم التفكير النظرية والتطبيق ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

احمد ، بيمان جلال (2010) . اثر استراتيجية المراحل الخمس في الاداء التعبيري والتفكير الابتكاري عند طالبات الصف الخامس الادبي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد.

الاحمدي ، مريم بنت محمد عايد (2008) . استخدام اسلوب العصف الذهني في تنمية مهارات التفكير الابداعي واثرهُ على التعبير الكتابي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط . كلية التربية ، جامعة تبوك .

الباهي ، مصطفى حسين (1999) . الاحصاء التطبيقي في مجال البحوث التربوية والنفسية والاجتماعية والرياضية ، مركز الكتاب للنشر ، مصر .

بحري ، منى يونس (1990) . دور الكتاب المدرسي في تنمية الابتكار ، دراسة مقدمة إلى الندوة العلمية الثانية ( التربية وبناء الابتكار ) كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد .

جروان ، فتحي عبد الرحمن (2002) . الموهبة والتفوق والابداع ، دار الكتاب الجامعي ، العين ، الامارات .

الجشعمي ، مثنى علوان (1995) . اثر استخدام الافلام التعليمية في الاداء التعبيري لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد .

حسن ، منعم حميد (1984) . واقع تدريس التعبير في المدارس الثانوية في البصرة ، المعلم الجديد – العدد الأول والثاني ، بغداد .

الحلاق ، علي سامي علي (2007) . اللغة والتفكير الناقد ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

الحيلة ، محمد محمود (2002) : مهارات التدريس الصفي ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

خلف الله ، سلمان (2002) . المرشد في التدريس ، دار جهينة للطباعة والنشر ، عمان ، الاردن .

خير الله ، سيد محمد (1981) . اختبار القدرة على التفكير الابتكاري لبحوث نفسية وتربوية ، دار النهضة العربية ، بيروت .

درويش ، زين العابدين (1983) . تنمية الابداع ومنهج تطبيقه ، دار المعارف ، مصر .

روشكا ، الكسندرو (1989) . الابداع العام والخاص – ترجمة غسان عبد الحي ابو فخر ، المجلس الوطني للثقافة والفنون ، الكويت .

زيتون ، حسن حسين (1999) . تصميم التدريس ( رؤية منظومة ) عالم الكتب ، القاهرة ، مصر .

زيتون ، عايش محمود (1987) . تنمية الابداع والتفكير الابداعي في تدريس العلوم ، جمعية عمال المطابع التعأونية ، عمان ، الاردن .

زيتون ، كمال (2002) . تدريس العلوم للفهم (رؤية بنائية ) عالم الكتب ، القاهرة ، مصر .

الطاهر ، علي جواد واخرون (1980) . التعبير والاسلوب للصفوف الأولى ( اقسام اللغة العربية ) كلية الاداب ، جامعة بغداد .

طعيمة ، رشيد احمد (2007) . اللغة والتفكير الناقد اسس نظرية واستراتيجياتتدريسية ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

ظافر ، محمد اسماعيل ويوسف حمادي (1984) . التدريس في اللغة العربية ، دار المنهج للنشر ، الرياض .

العتوم ، عدنان يوسف واخرون (2009) . تنمية مهارات التفكير ( نماذج نظرية وتطبيقات عملية ) ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

عدس ، محمد عبد الرحمن (1996) . المدرسة تعليم التفكير ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

العزاوي ، نعمة رحيم (1985) . التعليم الوظيفي للغة العربية ، وزارة التربية ، المديرية العمة للاعداد والتدريب ، معهد التدريب والتطوير التربوي ، بغداد .

قطامي ، نايفة واخرون (1995) . التفكير الابداعي ، ط1 ، جامعة القدس المفتوحة ، ععمان ، الاردن .

قطامي ، يوسف ونايفة قطامي (1998) . نماذج التدريس الصفي ، ط2 ، دار الشروق عمان ، الاردن .

قطامي ، يوسف محمود (2005) . نظريات التعلم والتعليم ، دار الفكر للطباعة والنشر ، عمان ، الاردن.

القطراوي ، عبد العزيز جميل (2010) . اثر استخدام استراتيجية المتشابهات في تنمية عمليات العلم ومهارات التفكير التأملي في العلوم لدى طلبة الصف الثامن الاساسي ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، الجامعة الاسلامية ، غزة .

قنديل ، احمد (1992) . التدريس الابتكاري ، دار الوفاء للطباعة والنشر ، المنصورة ، مصر .

الكناني ، ممدوح عبد المنعم (2005) . سيكولوجية الابداع واساليب تنميتهُ ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

المرسي ، محمد حسين (1995) . فعالية التعليم التعأوني في اكتساب طلبة الثانوية مهارات التعبير الكتابي ، المؤتمر العلمي السابع ، المجلد الأول ، القاهرة .

منصور ، عبد المجيد سيد احمد (1982) . سيكولوجية الوسائل التعليمية ووسائل تدريس اللغة العربية ، 1 ، دار المعارف ، القاهرة .

موسى ، مصطفى اسماعيل (1999) . مهارات القراءة والكتابة (تحديدها – تعليمها – تنميتها – تقويمها) مجلة البحث في التربية وعلم النفس ، كلية التربية ، العدد الثالث ، جامعة المينا .

النعيمي ، علي (2004) . الشامل في تدريس اللغة العربية ، ط1 ، دار اسامة ، للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

الهاشمي ، عبد الرحمن (2005) . التعبير (فلسفته – واقعه – تدريسعه – اساليب تصحيحهُ) عمان ، الاردن .

يونس ، فتحي علي واخرون (1987) . اساليب تعلم اللغة العربية والتربية الاسلامية ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة .

Joyce , B.FWeil Marsha(1972) . Modeis of Teaching , by prentice –Hall, International , Ine .Landon

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
هيفاء حميـد, “The effect of the diaspora familiarity strategy on the expressive performance and innovative thinking of fifth grade literary students”, jfath, vol. 15, no. 2, pp. 80–97, Aug. 2023.