The impact of the PDEODE strategy on the achievement of fifth grade students (applied) in physics and their cognitive failure

Authors

  • Walid Khaled Abdel-Baydani Ministry of Education - Directorate of Second Rusafa Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/2/11

Keywords:

Strategy Teaching

Abstract

The current research aims to know the impact of the PDEODE strategy on the achievement of the fifth scientific (applied) grade students of physics and their cognitive failure. The researcher chose the experimental design with partial control. ) students in the control group, the two groups were rewarded in the variables of chronological age in months, cognitive failure, and intelligence test scores (Carter and Kane test). Appropriate teaching plansFor the experimental and control groups, as for the two research tools, the researcher prepared the achievement test consisting of (20) multiple choice objective items and five essay items, and the researcher adopted the cognitive failure scale of Broadbent and his colleagues, and the psychometric properties were calculated for them, and statistical methods were used (coefficient Difficulty, the power of discrimination equation, the t-test, the alpha-Cronbach equation, and the Kueder-Richardson equation (20) to analyze the results that showed the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group in both the achievement test and the cognitive failure scale. Teaching Physics In order to complement this research, the researcher suggested conducting similar research in other classes and other subjects.

References

- أبو جادو , صالح محمد علي ( 2008 ) : علم النفس التربوي , ط 1 , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان.

- ابو حويج , مروان (2002) : البحث التجريبي المعاصر , دار اليازوري , عمان.

- البدري, خميس شيال (2015) : " أساليب معالجة المعلومات وحل المشكلات وعلاقتهما بالإخفاقات المعرفية عند طلبة الجامعة " , أطروحة غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية للعلوم الصرفة/ابن الهيثم , بغداد .

- الجلالي ، لمعان مصطفى ( 2011 ) : التحصيل الدراسي ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.

- الدليمي , احسان علوي و عدنان محمود ( 2005 ) : القياس والتقويم في العملية التعليمية , ط1 , مكتبة احمد الدباغ , بغداد.

- الزاملي ، علي عبد جاسم وآخرون ( 2009 ) : مفاهيم وتطبيقات في التقويم والقياس التربوي ، ط1 ، مكتبة الفلاح ، الكويت.

- الزوبعي , عبد الجليل وآخرون ( 1981 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية , جامعة الموصل ، الموصل.

- طنوس ،انتصار جورج ( 2012 ) : "اثر استراتيجية تدريسية ( PDEODE )قائمة على المنحى البنائي في فهم والاحتفاظ المفاهيم العلمية واكتساب العمليات العلمية لدى طلبة المرحلة الاساسية في ضوء موقع الضبط لديهم "، رسالة دكتوراة غير منشورة ،الجامعة الاردنية ، عمان.

- عبد الرحمن , أنور حسين ( 2007 ) : القياس والتقويم التربوي , مكتبة نور الزهراء , بغداد .

- --------------- وعدنان حقي ( 2007 ) : الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية , شركة الوفاق للطباعة المحدودة , بغداد.

- العتوم , عدنان يوسف (2010) : علم النفس المعرفي , ط2 , دار المسيرة , عمان.

- العزاوي , رحيم يونس كرو ( 2007 ) : القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط 1 , دار دجلة ناشرون وموزعون , عمان .

- العزي ، عهود حميد حسين ( 2011 ) : " إعداد اختبار فيليب كارتر وكين راسل للقدرة العقلية وفقا لنظرية السمات الكامنة باستخدام انموذج راش "، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد ، بغداد.

- عطوي , جودت عزت (2009) : أساليب البحث العلمي ، ط3 , دار الثقافة , عمان .

- عطية ، محسن علي ( 2016 ) : التعلم انماط ونماذج حديثة ، دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان.

- علام , صلاح الدين محمود (2006 ) : القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتوجهاته المعاصرة , ط2 ، دار الفكر العربي , القاهرة.

- علي ، محمد السيد ( 2010 ) : التربية العلمية وتدريس العلوم ، ط3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.

- العمراني ، عبد الكريم جاسم و حيدر عمار عبد الحسين الكروي ( 2014 ) : " فاعلية التدريس باستراتيجية PDEODE في اكتساب المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط" ، مجلة مركز دراسات الكوفة ، المجلد 1 ، الاصدار 34، جامعة الكوفة ، النجف الاشرف.

- عودة ، احمد سليمان ( 1998 ) : القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط 3 , دار الفكر , عمان.

- ----------------- و خليل يوسف الخليلي ( 1988 ) : الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية , ط 1 , دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان .

- القاسم, جمال مثقال (2013: أساسيات صعوبات التعلم , ط2 , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان.

- قطامي ، يوسف ( 2013 ) : استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.

- كارتر ، فيليب و كين رسل ( 2007 ) : الدليل الكامل في اختبارات الذكاء ، ط1 ، ترجمة مكتبة جرير ، الرياض.

- محرم وآخرون ( 2017 ) : فعالية استراتيجية PDEODEالبنائية في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية ، مجلة كلية التربية ، العدد 22، جامعة بور سعيد ، بور سعيد.

- محمد ، محمد جاسم (2008) : سيكولوجية الادارة التعليمية والمدرسية وآفاق التطور العام ، دار الثقافة ، عمان.

- ملحم ، سامي محمد ( 2011 ) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس , ط5 , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان .

- المنيزل ، عبد الله فلاح وعدنان يوسف العتوم ( 2010 ) : مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية ، ط1 ، دار اثراء للنشر والتوزيع ، عمان.

- ناصر, كريمة كوكز (2011) : الذاكرة وما وراء الذاكرة , ط1 , دار الرواد للنشر, دمشق .

- نصر الله , عمر عبد الرحمن ( 2010 ) : تدني مستوى التحصيل والإنجاز الدراسي أسبابه وعلاجه , ط 2 , دار وائل للنشر , عمان.

- النبهان ، موسى ( 2004 ) : أساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط1 ، جامعة مؤتة ، عمان.

- نصار ، يحيى حياتي ( 2006 ) : استخدام حجم الأثر لفحص الدلالة العملية للنتائج في الدراسات الكمية ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، ، ، م 7 ، ع 2 ، كلية التربية ، جامعة البحرين.

- Broadbent, D.E. & P.F. Cooper, P. FibGerald & K.R. Parkes, (1982) : The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) and its correlates, published research British Journal of Clinical Psychology,21, UK.

- Costu, Bayram,( 2008 ): Learning Science through the PDEODE Teaching Strategy: Helping Students Make Sense of Everyday Situations, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education,VOL 5(0), P 9.

- Cooper , John ( 1974 ) : Analysis of Behavioral Education , vol ( 27) , No 5.

- Dymoke , S & Harrison , J. (2008) : Reflective teaching & learning : a guide to professional issues for beginning second teachers London: SAGE.

- Payne, TabithaW. & Michael A. Schnapp, (2014) : The Relationship between Negative Affect and Reported Cognitive Failures, published research ,Hindawi Publishing Corporation journal ,Volume 2014 , (Egypt- United Kingdom – USA) .

- Twilit , James & Jane A , Monroe ( 1979 ) : Introducing Statistics , Scott – Dallas .

- Unsworth, Nash & Gene A. Brewer & Gregory J. Spillers ( 2011 ) : Variation in cognitive failures: An individual differences investigation of everyday attention and memory failures , Published research, Elsevier- Journal of Memory and Language, vol 67, USA . New York .

- Wallace, J. Craig & Stephen J. Vodanovich, (2003) : Can Accidents and Industrial Mishaps Be Predicted? Further Investigation into the Relationship between Cognitive Failure and Reports of Accidents , published research, Journal of Business and Psychology, Vol 17, No 4 , USA, New York.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
وليد خالد عبد البيضاني, “The impact of the PDEODE strategy on the achievement of fifth grade students (applied) in physics and their cognitive failure”, jfath, vol. 24, no. 2, pp. 294–319, Jul. 2023.