Self assessment of mathematics teachers in Saudi Arabia in the light of NCTM standards for professional development

Authors

  • Muna Saad Alghamdi أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارك جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

Keywords:

self assessment, NCTM standards for professional development

Abstract

The current study aimed to determine the availability of NCTM standards for professional development in the performance of mathematics teachers in Saudi Arabia according to their self assessment. The study sample consisted of (360) female teachers of mathematics for all educational stages in the public schools in Riyadh city. The researcher followed the descriptive approach in this study. The study tool is the self-assessment scale of mathematics teachers in the light of NCTM standards for professional development was prepared by the researcher.

The results of the study showed that most of the indicators in the "Self-assessment scale of mathematics teachers in the light of the NCTM professional development standards" were classified to a very high degree of applicability. The results also showed that there were no statistically significant differences between the averages of the responses of mathematics teachers on the scale of "self assessment of mathematics teachers in light of NCTM standards for professional development" attributed to the stage, qualification, specialization and years of experience.

In light of the results of the study, the researcher presented a number of recommendations that may contribute to the development of programs for the development of inservice mathematics teachers in the Kingdom of Saudi Arabia.

References

أحمد, ب. م. (2013). مستوى الكفايات المهنية والأكاديمية في ضوء المعايير العالمية لدى معلمي الرياضيات في المرحلة الأساسية في منطقة الجفرة في ليبيا وسبل تطويرها. رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة اليرموك, إربد الأردن.

إسحاق, ح. ب. ع. (2015). الكفايات التربوية لدى معلمي الرياضيات في محافظة صبيا بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير .NCTM دراسات تربويه ونفسية : مجلة كلية التربية بالزقازيق - مصر(ع87).

الأسطل, إ. ح. ح. (2006). تطوير الكفايات المهنية اللازمة لمعلم الرياضيات بجامعة عجمان للعلوم و التكنولوجيا في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات .NCTM مجلة جامعة الأقصى - سلسلة العلوم الإنسانية - جامعة الأقصي بغزة - فلسطين(مج 10, ع 1).

الجعفري, ع. ب. م. ب. ح. (2012). تقويم أداء معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير المهنية NCTM . رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الطائف, الطائف.

الجهيمي, أ. (2010). تقويم كتاب الفقه (المطور) المقرر على طلاب الصف الثالث الثانوي شرعي في ضوء المعايير المعاصرة للكتاب المدرسي. رسالة الخليج العربي, 31(116).

خطاب, م. ص. (2007). صفات المعلمين الفاعلين دليل للتأهيل والتدريب والتطوير. عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الخطيب, م. (2012). تصور مقترح للمعايير المهنية المعاصرة لمعلمي الرياضيات ومدى توافرها لدى مجموعة من معلمي الرياضيات في السعودية. مجلة جامعة النجاح للعلوم الانسانية - فلسطين(مج 26, ع 2).

خليل, م. ا. (2006). التقويم الذاتي في التربية. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.

الزبيدى, إ. ب. ع. ع. (2010). بطاقة مقترحة لتقويم أداء الطالب المعلم ( تخصص رياضيات ) فى ضوء بعض معايير المجلس الوطنى الأمريكى لمعلمى الرياضيات. رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة أم القرى, مكة المكرمة.

الزهرانى, م. ب. م. ب. ع. (2009). واقع أداء معلمى الرياضيات بالمرحلة الثانوية فى ضوء المعايير المهنية المعاصرة و علاقة ذلك بتحصيل طلابهم. رسالة دكتوراه غير منشورة, جامعة أم القرى, مكة المكرمة.

زيتون, ح. ح. (2007). أصول التقويم والقياس التربوي المفهومات والتطبيقات. الرياض: الدار الصولتية للتربية.

سلام, ع. ع. ع. (2007). التقييم الذاتي لطلاب السنة الرابعة في قسم اللغة العربية بكليات التربية في ضوء معايير أداء المعلم المبتدئ. دراسات في المناهج وطرق التدريس -مصر(ع 121).

الشايع, ف. س. (2009). تطوير تعليم العلوم والرياضيات. خطوة أولى في بناء مجتمع المعرفة. مجلة المعرفة. Retrieved from http://www.almarefh.net/show_content_sub.php?CUV=356&SubModel=138&ID=284 website:

الشايع, ف. س. (2013). واقع التطور المهني للمعلم المصاحب لمشروع" تطوير الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم العام في المملكة العربية السعودية" من وجهة نظر مقدمي البرامج. رسالة التربية وعلم النفس, 42.

شحاتة, ح., & النجار, ز. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

شلبي, أ. س. ا. (2005). تقويم أداء معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في ضوء المعايير المهنية المعاصرة. رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة المنوفية, مصر.

صبري, م. إ., & الرفاعي, م. م. (2005). التقويم التربوي أسسه وإجراءاته( الطبعة الرابعة .الرياض: مكتبة الرشد.

عبد العبودي, أ. ح. (2013). معايير الاداء المهني من منظور المعايير العالمية NCTM ومدى توفرها لدى مدرسي الرياضيات في المرحلة الثانوية. مجلة الكلية الإسلامية الجامعة - العراق(مج7, ع23).

عبد القوي, م. م. (2007). التقييم الذاتي لطلاب معلمي الرياضيات بكلية التربية في ضوء معايير المعلم المبتدئ ومدى تأثره بمستويات تحصيلهم ومعتقداتهم بفاعليتهم التدريسية. مجلة تربويات الرياضيات -مصر(مج 10).

عبيد, و. (2004). تعليم الرياضيات لجميع الأطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير. عمّان: دار المسيرة.

عبيدات, ذ., عدس, ع. ا., & عبد الحق, ك. (1984). البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه. عمّان: دار الفكر.

علاّم, ص. ا. م. (2009). التقويم التربوي البديل أسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية. القاهرة: دار الفكر التربوي.

العليان, ف. ب. ع. (2017). التقييم الذاتي لأداء معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في ضوء معايير عمليات الرياضيات المدرسية العالمية NCTM .مجلة العلوم التربوية والنفسية -البحرين(مج18, ع1).

القحطاني, ع. ب. ع. ع. (2011). مدى ممارسة التدريس الفعال في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات (NCTM) ومتطلبات المناهج المطورة من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين بالمرحلة الابتدائية بمنطقة تبوك التعليمية. مجلة كلية التربية بالفيوم - مصر(ع 10).

اللقاني, أ. ح., & الجمل, ع. (1996). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس. القاهرة: عالم الكتب.

محمد, ح. إ. (2006). فاعلية برنامج مقترح لتنمية عمليات التدريس المتطلبة من معلم الرياضيات في ضوء المعايير العالمية والمحلية. المؤتمر العلمي الثالث لكلية التربية بأسوان - جودة التعليم في ظل الشراكة بين كليات التربية ووزارة التربية والتعليم - مصر, أسوان.

المعثم, خ. ب. ع. ا. ب. ص., & المنوفي, س. ج. (2016). دراسة تحليلية للمعايير المهنية لتدريس الرياضيات الصادرة عن المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات " NCTM " عام 2007 م. مجلة تربويا*ت الرياضيات -مصر(مج19, ع11).

المصادر الأجنبية:

Alba, A. J. (2001). An analysis of secondary mathematics teachers' beliefs and classroom practices in relationship to the NCTM standards. University of Connecticut. Unpublished doctoral dissertation.

Fernandez, E. (1998). Instantiating the "Standards": Describing attempts by an exceptional group of mathematics teachers to implement the NCTM "Professional Teaching Standards". The University of Chicago. Unpublished doctoral dissertation.

Gilreath, J. E. (1998). Perceptions and practices of Walker County, Georgia K-5 teachers as related to the NCTM's Professional Standards for Teaching Mathematics. University of Sarasota. Unpublished doctoral dissertation.

HMC. (1997). Self assessment methods. retrieved from: https://www.eduplace.com/rdg/res/assess/selfmth.html.

Jakabcsin, M. S. (2000). Attitudes of secondary school mathematics teachers about the NCTM Standards and the reform movement: Implications for staff development. University of Pittsburgh. Unpublished doctoral dissertation.

Lewis, G. (2006). Novice Mathematics Teachers, Stress, and Teaching in the Spirit of the NCTM Standards. Conference Papers -- Psychology of Mathematics & Education of North America, 1.

Loeber, G. H. (2008). An inquiry into teacher implementation of NCTM Standards in the kindergarten through second grade instructional setting. Walden University. Unpublished doctoral dissertation.

Maccini, P., & Gagnon, J. C. (2002). Perceptions and Applications of NCTM Standards by Special and General Education Teachers. Exceptional Children, 68(3), 325-344.

Perrin, J. R. (2012). Middle-School Mathematics Teachers' Beliefs in NCTM's Vision. School Science and Mathematics, 112(8), 466-475.

ross, j. a. (2005). Teacher Self-Assessment: A Mechanism for Facilitating Professional Growth. Paper presented at the Presented at AERA, Montreal.

Stoll, J. A. (2015). An exploratory study of preschool teachers' perceived knowledge, behaviors and attitudes/beliefs regarding the National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) process standards, Kent State University. Unpublished doctoral dissertation.

The national academies Press. (2000). Educating Teachers Of Science, Mathematics, And Technology: New Practices For The New Millennium. Retrieved from: https://www.nap.edu/read/9832/chapter/11 .

Young, L. (2007). Determining teachers' behaviors concerning the NCTM standards in low and high-performing rural high schools in Kansas. Kansas State University. Unpublished doctoral dissertation.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
منى سعد الغامدي, “Self assessment of mathematics teachers in Saudi Arabia in the light of NCTM standards for professional development”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 97–138, Aug. 2023.