The Effect of Wax’s Model in Acquiring Historical Concepts and Developing Historical Thinking among the Students of the First Intermediate Class

Authors

  • Salwan Abed Ahmed Directorate General of Education in Diyala

Keywords:

Wax Model, Historical Concepts, Historical Thinking

Abstract

This study aims at investigating The Effect of Wax’s Model in Acquiring Historical Concepts and Developing Historical Thinking among the Students of the First Intermediate Class. The researcher used an experimental design with partial control and a pretest and a posttest. He chose section C to represent the experimental group that studies according to Wax model. Section A represented the control group that study according to the traditional method. There were 68 students with 34 student in each section. The two sections were equalized in the variables of age, intelligence, and score of previous year. The researcher prepared the two assessment tools: historical concept test, and historical thinking test. The validity and reliability of the tools were verified. The researcher used t-test to process the data. The results showed that the experimental group which studied according to Wax model in acquiring historical concepts and historical thinking skills prevailed. It is recommended to adopt this model in teaching. 

 

References

المصادر

 إبراهيم، فاضل خليل (2010) المدخل الى طرائق التدريس، دار ابن الاثير للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق.

 إبراهيم،خيري علي،(1987) تطوير مناهج التاريخ على ضوء مدخل المفهومات،المجلة العربية للتربية،المجلد7،العدد 40.

 إبراهيم،مجدي عزيز(2004) استراتيجيات التعليم وأساليب التعلم، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

 التميمي, سلوان عبد احمد, (2011) اثر إستراتيجية التعلم المستند إلى مشكلة في تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب المرحلة الإعدادية, جامعة ديالى, كلية التربية, (رسالة ماجستير غير منشورة).

 توفيق، بشائر مولود(2012) اثر أنموذج ثيلين في اكتساب المفاهيم التاريخية لطالبات الصف الثاني معهد المعلمات المركزي في مادة التاريخ، مجلة البحوث التربوية والنفسية ،العدد(32)، مركز الدراسات التربوية والأبحاث النفسية ، بغداد.

 خريشة ،علي كايد(2004) مهارات التفكير التاريخي في كتب التاريخ للمرحله الثانويه ، مجله كليه التربيه جامعه الامارات العربيه المتحده ،العدد 21.

 الخليلي ،خليل يوسف و آخرون (1995) مفاهيم العلوم العامة و الصحة في الصفوف الأربعة الأولى , ط1 , صنعاء , مطابع الكتاب المدرسي .

 الخوالدة, محمد محمود (2003) مقدمة في التربية. ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان، الأردن.

 الدليمي، احسان، وعدنان محمود المهداوي (2005) القياس والتقويم في العملية التعليمية، ط2، مكتب احمد الدباغ للطباعة والنشر، بغداد، العراق.

 زيتون ، عايش محمود (2001) أساليب تدريس العلوم ، ط 4 ، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

 (2007):النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق، عمان ،الأردن.

 الزيود, نادر فهمي واخرون (1989) : التعلم والتعليم الصفي , ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

 سعادة، جودت أحمد وجمال يعقوب اليوسف(1988) تدريس مفاهيم اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الاجتماعية، ط1، بيروت، دار الجيل.

 شحاتة ،حسن شحاتة وآخرون (2003): معجم المصطلحات التربوية والتعليمية ، الدار المصرية، القاهرة ،مصر.

 الطيطي، محمد حمد عقيل (1993) تدريس المفاهيم –نموذج تصميم تعليمي , ط 1, دارالامل ,عمان.

 عبد الرحمن، أنور حسين، وعدنان حقي شهاب زنكنة، الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية، بغداد، 2007.

 عبد الله , عبد الرحمن صالح (1994) المرجع في تدريس العلوم الشرعية , عمان , الجامعة الأردنية , كلية العلوم التربوية.

 عبدالله، ندى هاشم (2014) فاعلية برنامج (Risk) في تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طالبات الصف الرا بع الأدبي في مادة تاريخ الحضارة العربية الاسلامية، مجلة كلية التربية ، العدد 17 ، جامعة واسط.

 عثمان ، سيد احمد (1986) علم النفس الاجتماعي و التربوي ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية.

 الكبيسي، ربيع (2008) الاختبارات المدرسية (أسس بناء وتحليل اسئلتها)، ط1، مكتبة المجتمع العربي، عمان الادن.

 الكبيسي، وهيب مجيد (2007) القياس والتقويم تحديات ومناقشات، ط1، دار جرير للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

 (2011) طرائق البحث العلمي بين التنظير والتطبيق، ط1، مكتب اليمامة للطباعة والاستنساخ، بغداد، العراق.

 اللقاني ، احمد حسن(1979)، المواد الاجتماعية وتنمية التفكير، دار عالم الكتب ، القاهرة .

 مارزانو , روبرت وآخرون , (2004 ) أبعاد التفكير , ترجمة: حسين يعقوب نشوان ومحمد صالح خطاب , عمان, دار المسيرة للنشر والتوزيع.

 مازن ، حسام الدين محمد، (1994) برنامج مقترح لتنمية بعض المفاهيم لدى معلمي العلوم بالجمهورية اليمنية، دراسة تجريبية، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، العدد العاشر، المجلد الأول، يناير

 محمد, محمد جاسم (2008) سيكلولوجية الإدارة التعليمية والمدرسية وآفاق التطوير العام, دار الثقافة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن, ط1.

 محمود ، محمد مصطفى محمود(2013) فاعلية المدخل المنظومي في تنمية بعض المفاهيم التاريخية ومهارات التفكير التاريخي اللازمة لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي. رسالة ماجستير غير منشورة ، مصر كلية التربية – جامعة أسوان.

 مزعل ، جمال أسد(1990) نظام التعليم في العراق ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر.

 مصطفى ، لهيب عبد الوهاب (2004) أثر استخدام دورة التعلم و خرائط المفاهيم في اكتساب المفاهيم التاريخية والاتجاه نحو المادة لطالبات الصف الأول المتوسط في مادة التاريخ ، اطروحة دكتوراه ، كلية التربية ابن رشد.

 المقرم، سعد خليفة (2001) طرق تدريس العلوم والمبادئ والأهداف، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

 ملحم, سامي محمد (2000) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس, ط1, دار المسيرة, عمان.

 المياحي، جعفر عبد كاظم (2011) القياس النفسي والتقويم التربوي، ط1، دار كنوز المعرفة، عمان، الاردن.

 الناشف , عبد الملك ,1981 , التاريخ طبيعته والطريقة التاريخية في تدريسه , معهد التربية اونرا اليونسكو , عمان , الأردن .

 ياسين ، واثق عبد الكريم و راجي ، زينب حمزة (2012) المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات تدريس المفاهيم العلمية ، بغداد.

 اليماني، عبد الكريم علي(2009) إستراتيجيات التعلم والتعليم، ط1 ، دار زمزم للنشر والتوزيع، عمان،الأردن.

 Anderson. C (2013) Usıng Prımary Documents To Foster Hıstorıcal Thınkıng Skılls In A Secondary Englısh As A Foreıgn Language Classroom, Thesıs in Master of Education Degree in the College of Education and Human Service Professions, University of Minnesota Duluth.

 Appleton, K, (1997) "Analysis and Description of Students learning During Science Classes Using a constructivist-Based" Model. Journal of Research in Science Teaching Vol.34, No.3

 Barton, K., & Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Lawrence Erlbaum Associates.

 Bloom,B.S.,Hastinge,JT.andMadaus,GF.(1971) Handbook of formative and summative evalnative of student learning.

 Cantu, D., & Warren, W. (2003) Teaching history in the digital classroom. Armonk, NY: M.E. Sharpe, Inc.

 Cengiz Ozmen .(2015)Social studies teacher candidates’ views on historical thinking skills,Educational Research and Reviews Vol. 10(14).

 Cheek , Dennis W. (1992) : Thinking Constructively a bout Science , Technology , and Society Education , State University of New York , USA.

 Demircioğlu İH (2009). Tarih Öğretmenlerinin Tarihsel Düsünme Becerilerine Yönelik Görüsleri. Millî Eğitim Dergisi (184):228-239.

 Hendreson, J . Irvine (1981) The concept of responsibility and it`s place in moral education , Florida: University Microfilms International.

 Hooper, Temiyakarn (1993) : “The Effect of Cooperative Learning and Learner Control on High – and Average-Ability Students” Educational Teaching Research and Development, Vol : 41, No. : 2.

 Kirk Ankeny, Richard del Rio, Gary B. Nash, David Vigilante, eds.( 1996)Bringing History Alive! A Sourcebook for Teaching United States History (Los Angeles: National Center for History in the Schools, University of California, Los Angeles.

 Mchce (2015)National standards for history : Historical thinking standards.

 NCHS ,National Center for History in the Schools. (1996). National standards for history (Basicedition). Los Angeles, CA: National Center for History in the Schools.

 Pellegrino, A., Lee, C. D., & d'Erizans, A. (2012). historical thinking through classroom simulation: Paris peace conference. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(4).

 Waks, Leonard(1989):New Challenges for Science, Technology, and Society Education , Technology in Society, VOL:11,Pergaman Press , USA.

 Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Philadelphia: Temple University Press.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سلوان عبد احمد, “The Effect of Wax’s Model in Acquiring Historical Concepts and Developing Historical Thinking among the Students of the First Intermediate Class ”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 307–334, Aug. 2023.