The Effect of Thinking Maps Strategy on the Attainment of Second Grade Intermediate Students in Material of Mathematics

Authors

  • Sarah Natiq Adnan College of Basic Education / University of Diyala

Keywords:

strategy, thinking maps, attainment

Abstract

This research aims to identify “The Effect of Thinking Maps Strategy on the Attainment of Second Grade Intermediate Students in Material of Mathematics”. In order to achieve the research aim, the following hypothesis was formulated:

     (There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of students who study according to the strategy of thinking maps and the grades of female students who study according to the usual method of attainment).

     The study sample consisted of (60 female students) distributed to two groups, one experimental (30 female students) and the other was control group (30 female students). The experimental group was taught in accordance with the strategy of thinking maps, while the control group was taught according to the usual method in teaching. The two research groups were equaled in the following variables (previous attainment in mathematics, intelligence, educational academic attainment of parents). The researcher prepared a test for attainment, consisting of (50 items) of multiple choice type and has been verified of its validity, and the coefficient of stability. The data were treated statistically using (T-Test) for two independent samples and some statistical tools. The results were as follows: the students of the experimental group who studied according to the Thinking Maps strategy exceeded the students of the control group who studied according to the usual method of teaching.

 

    The researcher recommended a set of recommendations, which showed a how strategy of (thinking maps) had clear positive effect on the attainment of students in the second grade intermediate in mathematics, and a number of suggestions, including:

  1. Taking care of modern strategies, including the strategy of thinking maps because it is an effective strategy in the teaching of mathematics.

Preparing teaching aids for Teachers of math on strategy thinking maps.

References

المصادر العربية والاجنبية

أبو زينة ، فريد كامل و عبد الله يوسف عبابنة, (2007): مناهج تدريس الرياضيات للصفوف الأولى ، ط1، دار المسيرة ، عمان .

الباز , خالد, (2007) : فعالية استخدام خرائط التفكير في تدريس الاتزان الكيميائي على تحصيل طلاب الصف الثاني الثانوي وذكائاتهم المتعددة , الجمعية المصرية للتربية العلمية , لمؤتمر العلمي الحادي عشر , التربية العلمية .

التميمي, عواد جاسم محمد,(2009) : المنهج وتحليل الكتاب,ط1, دار الكتب والوثائق , بغداد .

حسن، بركات حمزة, (2011): مناهج البحث في علم النفس،ط1, مكتبة الآنجلو المصرية، القاهرة.

الخالدي ,اديب محمد,(2008): سايكولوجية الفروق الفردية والتفوق العقلي,ط2,دار وائل ,عمان.

الخوالدة ، محمد محمود وآخرون, (1997) : طرائق تدريس عامة ,ط 2، وزارة التربية والتعليم ، اليمن .

السرحان , عبدالله ناصر, (2004) : الترويح والتحصيل الدراسي , مكتبة التربية العربي لدولة الخليج , الرياض .

سلامة، حسن علي, ( 2005) : اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات، ط1، دار الفجر ، القاهرة.

صادق , منير موسى, (2008) :التفاعل بين خرائط التفكير والنمو العقلي في تحصيل العلوم والتفكير الابتكاري واتخاذ القرار لتلاميذ الصف الثالث اعدادي , مجلة التربية العلمية , العدد 2 , المجلد الحادي عشر .

الضاهر واخرون , زكريا احمد واخرون ,(1999) : مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط 1 , دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان

عبد الرحمن, أنور حسين وعدنان حقي زنكنة, (2007) : الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية ، شركة الوفاق للطباعة المحدودة ، دار الكتب والوثائق ، بغداد.

عبيد , وليم عبيد , (2004) : تعليم الرياضيات لجميع الاطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير , ط1 , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان .

العزاوي , ازهار برهان اسماعيل, (2013) : أثر خرائط التفكير وانموذج المكعب في تنمية مهارات التفكير فوق المعرفي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط وتحصيلهن لمادة الفيزياء , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة بغداد ,كلية التربية للعلوم الصرفة , ابن الهيثم .

العقيل ، ابراهيم (2004) : الشامل في تدريب المعلمين التفكير و الإبداع ، ط 1 ، مؤسسة رياض نجد للتربية و التعليم ، دار الوراق للطباعة و النشر ، الرياض.

علام ، صلاح الدين محمود (2000) : القياس و التقويم التربوي و النفسي : أساسياته و توجيهاته المعاصرة ، ط 1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

عودة ،أحمد سليمان,(2002): القياس والتقويم في العملية التدريسية،ط5, دار الأمل ، الأردن.

قرني , زبيدة محمد,(2011) : اتجاهات حديثة للبحث في تدريس العلوم والتربية العلمية (قضايا بحيثة ورؤى مستقبلية ) , ط 1 ,المكتبة العصرية , القاهرة .

الكبيسي , عبد الواحد, (2008) : طرق تدريس الرياضيات اساليبة (أمثلة ومناقشات ) , ط1 ,مكتبة المجتمع العربي, عمان.

مرعي , توفيق احمد ومحمد محمود الحيلة, (2012 ) : طرائق التدريس العامة ، ط5,دار المسيرة ، عمان .

المشهداني وكرو , عباس ناجي ورحيم يونس , (2011) : تعليم الرياضيات مفاهيم , استراتيجيات , تطبيقات , الجامعة المستنصرية , بغداد , العراق .

المعيوف ، رافد بحر,(2001): أثر استراتيجية أتقان التعلم باستخدام الحاسوب تقنية علاجية في تحصيل الطلبة لمادة الرياضيات وتفكيرهم الإبداعي ، أطروحة دكتوراه (غير منشورة) ، كلية التربية (أبن الهيثم) ، جامعة بغداد.

نصار , احمد عبد الهادي, (2015): أثر استخدام استراتيجية خرائط التفكير في تنمية مهارات التفكير الناقد وعمليات العلم بالعلوم لدى طلاب الصف العاشر , الجامعة الاسلامية , كلية التربية , غزة .

نور, كاظم عبد, ( 2005): دراسات وبحوث في علم النفس وتربية التفكير والإبداع ، ط1، عمان .

وائل وريم , عبد الله محمد وريم احمد عبد العظيم, (2011) : تصميم المنهج المدرسي ,ط 1 , دار المسيرة , عمان .

- Hyerle , Davied , (2004) : Thinking map language for learning .

- _____, Davied ,(2008) : Thinking map as atransformational a language .

- Marazano ,Robert (2007) : classroom instruction that works , Research center , London .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سارة ناطق عدنان, “The Effect of Thinking Maps Strategy on the Attainment of Second Grade Intermediate Students in Material of Mathematics”, jfath, vol. 22, no. 4, pp. 365–386, Aug. 2023.