Self-blame among middle school students and its relationship to some variables

Authors

  • Abbas Latif Jassim College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/3/15

Abstract

This study aimed to measure self-blame among middle school students in the Khalis district. The study population consisted of (5471) male and female students, and the study sample consisted of (400) male and female students. The stability of the scale was also verified in two ways: the test method and the internal consistency using the Fakronbach equation, and the results showed validity and consistency indications acceptable for this type of scale.

Recommendations

1 - The educational counselors benefit in schools from the scale that the researcher built in the current research to measure self-blame among middle school students.

2- Emphasizing on school administration to take it upon themselves to amend the way teachers and parents are treated as well by holding parent councils regularly.

The proposals

1- Conducting a study to know the relationship between self-blame and help behavior.

 2_ Conducting an experimental study and using instructional methods to reduce self-blame among middle school students

References

البيرقدار، تنهيد عادل فاضل،(2012): الضغط النفسي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى طلبة كلية التربية، مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية، مجلة 11، كلية التربية، جامعة الموصل .

النادر، هيثم محمد واخرون،(2014): مصادر الضغط النفسي لدى طلبة كلية التربية الرياضية وطلبة الكليات الاخرى في كل من جامعة مؤتة وجامعة البلقاء التطبيقية وعلاقتها ببعض المتغيرات، دراسة مقارنة، مجلة الدراسات، العلوم التربوية، العدد 41 لسنة 2014.

ابراهيم، عبدالستار،(1993): العلاج النفسي السلوكي المعرفي الحديث، أساليبه وميادين تطبيقه، القاهرة، دار البحر للنشر والتوزيع .

دافيدوف، لندا،(1988): مدخل علم النفس، ترجمة سيد الطواب واخرون، ط3، القاهرة، دار ماركجز وهيل للنشر .

عوض، رئيفة رجب،(2001): ضغوط المراهقين ومهرات المواجهة (التشخيص والعلاج)، مكتبة النهضة العربية .

الخطيب، صالح احمد،(2003): الإرشاد النفسي في المدرسة (أسسه – نظرياته - تطبيقاته )، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة.

محمد، علي عودة،(2012): مناهج البحث في التربة وعلم النفس، دار الافكار للدراسات والنشر، ط1، دمشق، سورية.

حمود، محمد الشيخ،(2011): الإرشاد المدرسي، ط1 ، دار الكتاب الجامعي للنشر والتوزيع، العين_ دولة الأمارات العربية المتحدة.

شريم، رغدة حكمت،(2008): سيكولوجية المراهقة، ط1، دار المسرة للنشر والتوزيع، عمان_ الاردن.

وزارة التربية،(1981): نظام المدارس الثانوية في العراق.

النعيمي، مهند محمد عبدالستار،(2014): القياس النفسي في التربية وعلم النفس، ط1، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، العراق.

عودة، احمد سليمان، (1993): القياس والتقويم في العملية التربوية، المطبعة الوطنية، عمان.

ملحم، سامي محمد، (2010 ): مبادئ التوجيه والإرشاد النفسي، الطبعة الثانية، دار المسيرة ،عمان ، الأردن 0

محاسنة ، إبراهيم محمد، (2013): القياس النفسي في ظل النظرية التقليدية والنظرية الحديثة عمان ، دار جرير لمنشر، الطبعة الأولى .

Nunnally, J, C (1978). Psychometric theory, New York, Me Grow-Hill.

Miller.(1987).Expermentil social psychology . first edition. The macmillan company.

eble.(1972). Compliance behavior and style of life, Journal of child psycholog and allieel,vol(26), No(3).

Beck , A , T , ( 1976 ): Cognitive therapy emotional disorders

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
عباس لطيف جاسم, “Self-blame among middle school students and its relationship to some variables”, jfath, vol. 24, no. 3, p. 425_447, Jul. 2023.