ِ The Eeffect of using Notebooks Exchange Method in The Achievement for Third year Students at College of Basic Education

Authors

  • Nadia sattar Ahmed College of Basic Education / University of Diyala
  • Musadaq Khanjar kreedy College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/2/14

Keywords:

Notebooks Exchange Method

Abstract

       This study was conducted at the University of Diyala College  of Basic Education, Department of Geography for the academic year 2018-2019. The aim of this study was to identify  The Eeffect of using Notebooks Exchange  Method in The  Achievement  for Third year  Students at College of Basic Education  the researchers choose the college of Basic Education at Diyala  University  from among the Colleges in Iraq Only  two sections among third year sections to represent the section (A) representing  the experimental group and the section (b) representing the control group. The final total  number sample of students was (100male and female ) students about (50 male and female) students in the experimental group whom studied dictation using the method of notebook exchange and (50 male and female)students in the control group studied using the traditional way..

The researchers  equaled between the students of the two groups in the variables of the previous information in the dictation ,ability of  language. The researchers formulated the behavioral aims and prepared the  model teaching plans for the students of the two groups. The researchers prepared an achievement test containing ( 20items) of multiple choice type to prove the validity and objectivity of the test. The experiment lasted (8 weeks), during that the researchers studied studied the students in the  experimental and control groups. The T-test was used for two independent samples Ki-  square, Pearson correlation coefficient and statistical methods in research procedures and analysis of results. At the end of the experiment, the researchers applied the achievement test and concluded that the students of the experimental group were superior to the students of the control group

References

المصادر :

ابن منظور ، ابي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الافريقي المصري ، لسان العرب، ج4،بيروت ، دار صادر ، 1995

احمد ،.جمال عبد العزيز ، الكافي في الاملاء والترقيم ، مصر،2003

حسين ، ضفاف تركي ، اثر التغذية الراجعة التصحيحية والتفسيرية في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء والاحتفاظ بها ، كلية التربية الاساسية جامعة بابل ، رسالة ماجستير غير منشورة ،2006

الخليفة ، حسن جعفر : فصول في تدريس اللغة العربية ، الرياض ، مكتبة الرشد ،2004

الدليمي والوائلي ،.طه علي ، سعاد عبد الكريم ، اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، عمان ، دار الشروق ، 2005

الركابي ، د. جودت ، طرق تدريس اللغة العربية ، سوريا، دار الفكر دمشق ، 2009

زايد ، فهد خليل ، اساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة ، ، دار اليازوري ، عمان دار وائل للنشر ، عمان ، 2013

زاير وعايز ،د. سعد علي ، ايمان اسماعيل ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ،عمان ،مؤسسة دار الصادق الثقافية ،2014

زاير ،سعد علي ، واخرون ، المشاهدة الصفية والتطبيق العملي ، دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، 2016

الزبيدي ، المرتضى ، تاج العروس من جواهر القاموس ، بيروت ،دار احياء التراث العربي ،1965

شحاتة والنجار ، حسن، زينب ، معجم المصطلحات التربوية والنفسية ط 1 ، الدار المصرية اللبنانية ،2003

الشوملي ، علي ، ضعف الطلاب في مادة الاملاء من الصف الثالث الى السادس وطرق العلاج ، مجلة دراسات السلسلة : العلوم الانسانية ، المجلد الثاني والعشرون ،/العدد الثالث ، مطبعة الجامعة، عمان الاردن ،1995

عاشور ، راتب قاسم ، والحوامدة ،محمد ، اساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ،عمان ، دار المسيرة ، 2010

العزاوي ، نظال مزاحم رشيد ، اثر ثلاثة اساليب علاجية من اجل التمكن في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء ، كلية التربية ابن رشد ، رسالة ماجستير غير منشورة ،2003

عطا ، ابراهيم محمد ، المرجع في تدريس اللغة العربية ، مركز الكتاب ، مصر ، 2006

العيسوي ، جمال مصطفى وآخرون ، طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم الاساسي بين النظرية والتطبيق ، دار الكتاب الجامعي ، 2005

المشهداني ، احمد طه عبد ،اثر استخدام ثلاثة اساليب لتصحيح الاملاء في التحصيل وفي تجنب الاخطاء الاملائية لدى طالبات الاول المتوسط،كلية التربية ابن رشد ، رسالة ماجستير غير منشورة ،1996

مصطفى ، عبد الله علي ، مهارات اللغة العربية ،عمان ، دار المسيرة ، 2007

ملحم ، د.سامي محمد ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، عمان ،دار المسيرة ، 2010

نصيرات ، د.صالح ، طرق تدريس العربية ، دار الشروق ، عمان ، 2006

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ناديه ستار احمد and مصدق خنجر كريدي, “ِ The Eeffect of using Notebooks Exchange Method in The Achievement for Third year Students at College of Basic Education”, jfath, vol. 23, no. 2, pp. 313–328, Aug. 2023.