The Constructive Confrontation style to developing Self-discovery among Students of Intermediate stage” A pedagogical Advisor/

Authors

  • Faisal Juma’a Najim AL-Dulaimi Ministry of Education / General Directorate of Diyala A pedagogical Advisor
  • Ali Jassim Mohammed Al-Mamouri General Directorate of Diyala

Keywords:

self-discovery

Abstract

The  aim  of  the  current  study  is  to  identify  the  effect of  the constructive  confrontation  style  to  develop,  The    self-discovery among students  of intermediate stage. In order to achieve the aim of the research and choosing its hypothesis, the experimental approach with two groups (experimental and controlled group) has been used with  pre-post-test}. The sample of this research includes (8) students  were  chosen  intentionally of those who obtained the lowest score on the scale of self-discovery, The sample of this  research is divided randomly into two groups: controlled  and experimental  with (4)  students for each group, and the researchers have adopted (Maamori, 2017) scale of self-discovery, and the researchers built the pedagogical style  according  to  the self-theory for  the  (Carl  Rogers), which includes (12) sessions and two sessions a week, which aims to develop self-discovery among students of intermediate stage. The proposed style was applied to the experimental group, while the control group did not undergo any style. The  results  of  the  research  show  that  the style of  constructive confrontation has a clear impact on the development  of  self-discovery among students of intermediate stage. In the light of the results, this study has  reached  to  some  numbers  of  conclusions  and  led  to  some recommendations and suggestions.

References

المصادر

- إبراهيم, عبد الله(2003): المركزية الغربية إشكالية التكوين والتمركز حول الذات, ط2, دار الفارس للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- أبو أسعد, أحمد عبداللطيف (2009): المهارات الإرشادية, ط1, دار المسرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- أبو أسعد, أحمد عبداللطيف (2011): تعديل السلوك الإنساني، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

- أبو أسعد, أحمد عبد اللطيف وعربيات، أحمد عبدالحليم (2012): نظريات الإرشاد النفسي والتربوي، ط2،دار المسيرة للنشر و التوزيع، عمان، الأردن.

- جاسم, احمد لطيف (1994): كشف الذات وعلاقته بالكآبة لدى طلبة الجامعة, رسالة(غير منشورة), كلية الآداب, جامعة بغداد.

- جرجيس, مؤيد إسماعيل (2007): كشف الذات وعلاقته بالعوامل الخمس الكبرى لدى تدريسي الجامعة والمحامين والصحفيين, أطروحة دكتوراه(غبر منشورة), كلية التربية ابن رشد, جامعة بغداد.

- الجزازي, جلال علي(2011): إرشاد ذوي الحاجات الخاصة وأُسَرهم, ط1, المناهل للنشر والطباعة.

- جوفي, روب وجونز, جاريث ( 2007): كيف تكون قائداً أصيلاً؟ ,ط1, نقله إلى العربية, أسامة سبر العييكان للنشر, المكتبة العربية السعودية, الرياض, السعودية.

- الحراحشة, سالم حمود صالح(2012): التوجيه والإرشاد الدليل الإرشادي العملي للمرشدين التربويين والعاملين مع الشباب, ط1, دار الخليج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- حمد، ليث كريم (2013): الإرشاد النفسي في التربية والتعليم أدبيات برامج دراسية ،المطبعة المركزية ،جامعة ديالى، العراق.

- الحياني، عاصم محمود (1989): الإرشاد التربوي والنفسي، دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل.

- خاطر, إبراهيم علي(2016): تربية المراهقين ومشاكلهم, ط1, المناهل للطباعة والنشر.

- الخرابشة, عمر محمد عبدالله (2007): أساليب البحث العلمي, مركز بيع الكتب, كلية الأميرة الجامعة, جامعة البلقاء التطبيقية .

- الدراجي, حسن علي السيد(2002): اثر برنامج إرشادي في تنمية السلوك الاجتماعي لدى طلبة المرحلة المتوسطة, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية, جامعة بغداد.

- الدفاعي, كاظم علي هادي(2010): الإرشاد النفسي, ط1, مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي للنشر, مطبعة جعفر العصامي للطباعة الفنية الحديثة, بيروت, لبنان.

- ذياب صافي عمال صالح (2005): كشف الذات وعلاقته بالجاذبية الشخصية لدى طلبة الجامعة,رسالة ماجستير(غير منشورة),كلية الآداب, الجامعة المستنصرية.

- ربيع، محمد شحاتة، (1994): قياس الشخصية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية.

- زهران, حامد عبدالسلام (1980): التوجيه والإرشاد النفسي ، الطبعة الثانية، عالم الكتب ، القاهرة.

- الزيود، نادر فهمي (2008): نظريات الإرشاد و العلاج النفسي ، ط2،دار الفكر، عمان، الأردن.

- صالح, عبدالرحمن إسماعيل(2014): فنون وأساليب العملية الإرشادية, ط1, المناهل للطباعة والنشر,

- عبدالله, محمد قاسم (2013) : العملية الإرشادية الأسس النظرية البرامج-التطبيقات, ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- ألعتبي, سامي عزيز عباس, وإلهيتي, محمد يوسف حاجم (2011): منهج البحث العلمي, المفهوم والأساليب والتحليل والكتابة, مكتبة اليمامة للطباعة.

- العمري, خالد علي وجرادات, عبدالكريم محمد (2013): كشف الذات وعلاقته بالشعور بالوحدة لدى طلبة جامعة اليرموك في ضوء متغير الجنس, كلية التربية, جامعة اليرموك, الأردن, دراسة منشورة في مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية,المجلد الثاني, عدد(6).

- كوري, جيرالد (2011): النظرية والتطبيق في الإرشاد والعلاج النفسي, ترجمة سامح وديع الحفش, ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان, الأردن .

- الكيلاني, عبدالله زيد والشريفين, نضال كمال ( 2007): مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية أساسياته ومناهجه وتصاميمه وأساليبه الإحصائية, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.

- المشاقبة, محمد (2008): مبادئ الإرشاد النفسي للمرشدين والأخصائيين النفسيين, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع, الرياض, السعودية.

- المعموري, علي جاسم محمد (2017): أثر برنامج إرشادي لتنمية كشف الذات لدى طلاب المرحلة المتوسطة, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية التربية للعلوم الإنسانية, جامعة ديالى.

- النواسية, فاطمة عبد الرحيم(2013) : الإرشاد النفسي والتربوي, ط1, المناهل للطباعة والنشر.

- وزارة التربية, (1981): نظام المدارس الثانوية رقم(2), بغداد, العراق.

- Loft, Joseph (1969): Of Human Interaction, palo A Iot, C.A. National Press Books.

- Redmond, A (1999): Interpersonal Communication

Relating To Others, Mastering Human Relations, (2nd ed) Toronto Prentice Tall Canada.

- Seiler, W. J & Beal, M.A (2006) : Communication Making Connections, Boston, M.A, Allyn And Bacon By Pearson Education, INC.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فيصل جمعه نجم الدليمي and علي جاسم محمد المعموري, “The Constructive Confrontation style to developing Self-discovery among Students of Intermediate stage” A pedagogical Advisor/”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 420–452, Aug. 2023.