الاستثارة الحسية وعلاقتها بالذكاء العاطفي لدى طلبة معاهد اعداد المعلمين

المؤلفون

  • م.د خنساء عبد الرزاق عبد مدیریة تربیة دیالى/معھد إعداد المعلمات

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/4/03

الملخص

الملخص
تعد الاستثارة الحسیة عاملا ً مھما ً في تطویر وتكامل شخصیة الإنسان وإذا كان
إثراء عقل الإنسان ببیئة حسیة غنیة بالمثیرات تساھم في إتاحة الفرصة لطاقاتھ
بالظھور فان العلاقة القویة بین الاستثارة الحسیة والذكاء العاطفي تدفع بالأفراد إلى
المشاركة بشكل فعال في انجازاتھم واتخاذھم للقرارات الصائبة تجاه المواقف التي
تواجھھم في حیاتھم الیومیة ، ومن ھنا تتجلى أھمیة الذكاء العاطفي للفرد إذ ان لدى
الفرد انطباعا ً بأن مجموعة أفكاره منطقیة ومتسقة وان نظام أفكاره یحدد سلوك الفرد
واتجاھاتھ ومعاییره وقیمھ وكل أفعالھ وأفكاره ومشاعره.
وقد ھدف البحث إلى ما یأتي :-
١– قیاس الاستثارة الحسیة لدى طلبة معاھد إعداد المعلمین .
٢ -التعرف على الفروق في الاستثارة الحسیة على وفق متغیر النوع (ذكور– إناث).
٣ -قیاس الذكاء العاطفي لطلبة معاھد إعداد المعلمین.
٤-التعرف على الفروق في الذكاء العاطفي على وفق متغیر النوع( ذكور – إناث ).
٥ -إیجاد العلاقة بین الاستثارة الحسیة والذكاء العاطفي لدى طلبة معاھد إعداد
المعلمین.
وتحقیقا ً لأھداف ھذا البحث تم تطبیق أداتي قیاس الاستثارة الحسیة والذكاء العاطفي
وقد قامت الباحثة بتكییف مقیاس الاستثارة الحسیة على طلبة معاھد إعداد المعلمین
،وقد تألفت عینة البحث من ( ٣٠٠ ( طالب وطالبة في معاھد إعداد المعلمین تم
اختیارھم بطریقة عمدیة من معاھد إعداد المعلمین في بعقوبة.
وبعد تحلیل البیانات ومعالجتھا إحصائیا ً باستعمال الاختبار التائي لعینة واحدة
والاختبار التائي لعینتین مستقلتین توصلت الباحثة إلى النتائج الآتیة :-
١ -یتصف طلبة معاھد إعداد المعلمین بالاستثارة الحسیة .
٢ -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة معنویة في الاستثارة الحسیة تبعا ً لمتغیر
النوع .
٣ -یتصف طلبة معاھد إعداد المعلمین بمستوى جید من الذكاء العاطفي.
٤ -تفوق الذكور على الإناث في الذكاء العاطفي.
٥ -وجود علاقة ارتباطیھ موجبة بین الاستثارة الحسیة والذكاء العاطفي لدى
طلبة معاھد إعداد المعلمین.
وفي ضوء نتائج البحث توصلت الباحثة إلى العدید من التوصیات و المقترحات
منھا:-
أجراء دراسة تتناول الاستثارة الحسیة وعلاقتھ ومتغیرات نفسیة أخرى مثل
( تقدیر الذات والفعالیة الذاتیة و الإبداع).

Sensation Seeking and Its relation WithEmotional intelligence for
Students of teacher training institutes
By
Dr. Khansa Abdul Razaq Abd
Directorate of Education Diyala / Institute of preparation parameters
Abstract
Actually sensation seeking is considered to be an important
factor in developing and achieving of self consistency. In case of
enhancing for the individual mind to be effected by rich
sensitive environment which in turn take part in allowing the
human abilities and powers to be discovered , this means that a
strong relationship between sensation seeking and Emotional
intelligence pushes the individuals to participate actively in
achieving and right decision making towards a daily life –faced
situations
We can conclude the importance of Emotional intelligence f
by the individual him/her self , just for having an impression
that a group of their ideas are to be consistent and reasonable .in
addition that his –her system of ideas play a great role in
determining the individuals’ behaviors ,directions , criteria and
their values . Their actions, ideas, and feelings are to be
consistent with their system of mind ideas .
This research aims to the following:
1-Measuring the sensation seeking of Students of teacher
training institutes.
2- Signify the conditions of sensation seeking the according to
of type (males –females) .
3- Measuring the Emotional intelligence of Students of teacher
training institutes.
4- Signify the conditions of Emotional intelligence the
according to type (males –females) .
5- Finding a relationship between the Emotional intelligence and
sensation seeking for the Students of teacher training institutes.
For fulfilling the goals of this research. so the researcher
implicated the doubled tools of measuring the sensation seeking
and Emotional intelligence on the samples of 300 Students of
teacher training institutes. that hve been selected Sample
deliberate from Baquba sity.
After analyzing and processing the date statistically by using T
tests on one sample and T tests on two independent samples
.All those tests concluded the research with the following
results :-
1-The Students of teacher training institutes are featured with
sensation seeking .
2-There is no semantic statistic meaningful difference in the
sensation seeking on the basis of the type variable.
3 – The Students of teacher training institutes are featured with
Emotional intelligence.
4- The males are more Emotional intelligence than the females.
5 –There is a positive associated relationship between the
Emotional intelligence and sensation seeking of the Students of
teacher training institutes .
In the light of those results , the researcher has some
recommendations:-
It is important to get study about the sensation seeking and its
relationship with other variables such as the self evaluation,
the self-activity and the effectiveness .

المراجع

المصادر

 أبو ریاش، حسین ؛ الصافي، عبد الحكیم ؛ عمور، أمیمیة ؛ شریف، سلیم .

(٢٠٠٦م): الدافعیة والذكاء العاطفي. عمان: دار الفكر للنشر والتوزیع.

 احمد ، ابو علام محمد ، وبركات محمد خلیفة (١٩٧٨ : (علم النفس ، مكتبة

عین شمس ، القاھرة .

 الأحمدي، محمد علیثة. (٢٠٠٧م): الذكاء الوجداني وعلاقتھ بالذكاء المعرفي

والتحصیل الدراسي لدى عینة من طلاب جامعة طیبة بالمدینة المنورة. مجلة

العلوم الاجتماعیة. مج (٣٥ ،(ع (٤ .(

 الإمام ، مصطفى محمود وآخرون ( ١٩٩٠ ، ( التقویم النفسي ، مطبعة التعلیم

العالي ، جامعة بغداد .

 الجنابي ، صاحب عبد مرزوك ( ١٩٩٨ : ( المسؤولیة الاجتماعیة وعلاقتھا

بفاعلیة المرشد التربوي في العراق ، رسالة ماجستیر ( غیر منشورة ) ،

جامعة بغداد .

 حسین، محمد عبد الھادي. (٢٠٠٧م): الذكاء العاطفي ودینامیات قوة التعلم

الاجتماعي. العین: دار الكتاب الجامعي.

 الخضر، عثمان حمود؛ الفضلي، ھدى ملوح. (٢٠٠٧م): ھل الأذكیاء وجدانیاً

أكثر سعادة؟. مجلة العلوم الاجتماعیة. مج (٣٥ ،(ع (٢ .(

 دافیدوف ، لیندا ( ١٩٨٣ : ( مدخل علم النفس ، ترجمة سید طواب وآخرون ،

دار ماكجروھیل ، القاھرة .

 شلتز ، دوان ( ١٩٨٣ ( نظریات الشخصیة – محدداتھا – قیاسھا – نظریاتھا ،

دار النھضة العربیة ، القاھرة .

 الضامن ، منذر (٢٠٠٩ : ( اساسیات البحث العلمي ، ط٢ ، دار المسیرة ،

عمان ، الاردن .

 الظاھر ،زكریا محمود (١٩٩٩،(مبادئ القیاس و التقویم في التربیة،مكتبة دار

الثقافة للنشر و التوزیع،عمان ،الأردن.

 عباس ، محمد خلیل وآخرون ( ٢٠٠٩ : ( مدخل إلى مناھج البحث في التربیة

وعلم النفس ، ط٢ ، دار المسیرة ، عمان ، الاردن .

 عبدالحمید،وسناء ماجد(٢٠١٠:(الاستثارة الحسیة وعلاقتھا بإتساق الذات لدى

طلبة المرحلة الاعدادیة،رسالة ماجستیر(غیر منشورة)،جامعة دیالى،كلیة

التربیة/الاصمعي.

 عبد الغفار ، عبد السلام ( ١٩٧٧ : ( التفوق العقلي والابتكار ، دار النھضة

العربیة القاھرة .

 فیركسون ، جورج ،أي (١٩٩١ : (التحلیل الاحصائي في التربیھ وعلم النفس ،

ترجمة ھناء محسن العكیلي ، بغداد ، العراق : دار الحكمھ .

 القوصي ، عبد العزیز ( ١٩٨٢ : ( اسس الصحة النفسیة ، مكتبة النھضة

العربیة ، القاھرة .

 المعماري ، بتول غزال سعید (٢٠٠٠ : ( تعلق المراھقین بأصدقائھم وعلاقتھ

بجنس المراھق وعمره واحترام الذات ونمط المعاملة الوالدیة ، اطروحة

دكتوراه غیر منشورة ، كلیة التربیة ( ابن رشد ) ، جامعة بغداد .

 مھدي ، عباس ( ١٩٨٧ : (الذكاء والتفوق في النفس والمجتمع ، ط١ ، مطابع

الثورة للنشر والطباعة ، بغداد .

 ھلتن ، سونیا ھانت ،( ١٩٨٨ : (نمو شخصیة الفرد والخبرة الاجتماعیة ،

ترجمة ، قیس النوري ، دار الشؤون الثقافیة ، بغداد ، العراق.

 *Adams, C.S (1964 ): Measurement and Evaluation in

education Psychology and Guidance . Ranhart ,Winston ,

New York.

 *ArneƩ (1994): Sensation Seeking : anew conceptual Zation

and anew Scale . Personality and Individual Differences ,Vol

.(16),No.(2) .

 *Baird , J.G. (1981): The brighter Side of deviance :

Implications From astudy of need for uniqueness and

sensaƟon seeking Psychological Reports . Vol.(49).

 *Bar – On , R. (1997): Emotional Quotient Inventory:

Measure of Emotional Quotient Inventory. Toronto, Ontario:

Mutti-Health Systems.

 *Baron , A,R & Others ( 1980 ) : Psychology understanding

behavior ( 2ed ) Halt – Sannders , U.S.A .

 *Barron,A.(1981):Psycology.Halt-Saunders,International

edition,Japan.

 *Baron , Ropert A , Kalsher , Michael J (2001) : Psychology ,

apearson education Company , united States of America .

 *Carrol E. N. & Zuckerman , M. (1977) : Psychopathology and

sensation Seeking : Astudy of the Relation Ship between

personality and druj choice . International Joyrnal of the

AddicƟons , Vol . (12) .

 *Dawda, D. & Hart, S. (2000):"Assessing emoƟonal

intelligence: Reliability and validity of the Bar-on emotional

quotient inventory (E.Q.I) in University Students".

Personality and Individual Differences, Vol. 28, pp. 797-812.

 *Fonagy ,P. & Higgit ,A.(1984 ) :Personality Theory and

clinical practice , Methuen,London.

 Goleman, D. (1995): "EmoƟonal Intelligence: Why it can

matter more than I.Q." . New York: Bantam Books.

 *Goleman, D. (1997): "EmoƟonal Intelligence". New York:

Washington Press.

 John D , Mayer ; Perkins , Donna and Salovey , Peter. (2001):

EmoƟonal intelligence and giŌedness. Roper Review, Vol.23,

No.3, P.131-137.

 Komiya , Noboru and others (2000) : emoƟonal openness as

a predictor of college students. Attitude toward seeking

psychological help, Journal of Counseling Psychology ,Vol,47

,No.1, P.138-143.

 *Larsen , Randy , J & David M. , Buss ( 2002 ) : personality

Psychology , domains of Know ledge about human nature ,

the McGraw Hill Companies , North America.

 *Mayer, j. & Salovey, P. (1997): What is emoƟonal

intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.). Emotional

development and emotional intelligence: Implications for

Educators. New York: Basic Books.

 *Murray , H.et, (1968) : Exp oraƟons in Personality , New

York , Oxford Press .

 *Palmer,B., etal. (2002): "EmoƟonal Intelligence and

effective leadership". Leadership and Organization

Development Journal. Vol.4. pp. 69-117.

 *Parker,J.D(2004):EmoƟonal and Academic success

,examining the transition from high school to university

,A:EBSCOhost.HTM.

 Salovey, P. & Mayer, j. (1990): EmoƟonal Intelligence

imaginaƟon. CogniƟon and Personality, Vol. 9, pp. 185-211.

 *Walke , Melanie Faith , & Quinn , Lindam . (2005)

:Sensation Seeking Behavior , Life Sat is Faction Emotional

Intelligence , and Depression , John Carroll University .

 *Zuckerman ,M ( 1989) : SensaƟon seeking , risk taking and

health , In M.P. Janisse ( Ed ) , Individual differences , stress

and health .

 (1990): Th psychophysiology of sensaƟon seeking , Journal

of personality , 58 .

 (1994) :Behavioral Expressions and Biosocial Bases of

sensation seeking published by the Press Syndicate of the

University of Cambridge , U.S.A .

 ( 2000 ): SensaƟon Seeking maybe at increased risk for

becoming smokers due to greater initial sensitivity to

nicoƟne , New study finds , APA Public Affairs ,Vol. ( 202).

الملفات الإضافية

منشور

2023-08-08

كيفية الاقتباس

[1]
م.د خنساء عبد الرزاق عبد, "الاستثارة الحسية وعلاقتها بالذكاء العاطفي لدى طلبة معاهد اعداد المعلمين", jfath, م 17, عدد 4, ص 1–31, 2023.