The present research aim at investigating the effect of RAFTS strategy for fifth grade literary branch pupils and their attitudes towards it . the researcher put the flowing hypotheses

Authors

  • Intesar K. Jawad Al-Mustansiriya University , college of Education , Department of Educational and Psychological Sciences

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/4

Keywords:

RAFTS strategy

Abstract

The present research aim at investigating the effect of raf RAFTS strategy for

fifth grade literary branch pupils and their attitudes towards it .the researcher put the flowing hypotheses:

1-Ther is no statistical difference in the level 0/o5 between the average marks the experimental group (who studies rotaries according to Raft’s strategy) and the mares of the control groups(who studies rhetoric’s according to the traditional methods of teaching).

2-There is no statistical difference in the average marks of both experimental and control groups in the scale of their attitudes towards rhetoric’.

The researcher adopted a partiality controlled experimental from consisting of two groups (an experimental and a control groups)with achievement and attitudes posttest .the sample of the study consisted of 64 fifth literary grade pupils in the academic year 2017-2018 the researcher also equalized between both groups in terms of age ,previous year grades, linguistic test scores and parental achievement variables. Then ,the researcher identified the materials. Then ,the researcher identified the material to be tough ,prepared the behavitioural gools and made a teaching plan .the experiment started on Monday 14th of October 2017 and ended on Thursday 16th of January 2018.

The researcher made an achievement test that consists of 30 items in rhetoric’s depending on multiples choice questions strategy ,then the researcher employed the T-teast of tow samples ,Pearson coefficient factor and spearman formula ,to check the two mentioned hypotheses. The results revealed that :

1-puplis of the experimental groups got better marks as they were taught rhetoric’s based on RAFTS the  strategy ,in comparison with pupils of the control groups who studied rhetoric’s based on the conventional methods of teaching.

2-with reference to the attitude scales ,pupils of the experimental groups also got better scores then those of the control groups.

Based on these findings ,the researcher put forward some recommendation ,including taking an advantage from RAFTS strategy in teaching rhetoric’s in the secondary stage ,due to its effect in getting better of learning .kindly ,the researcher making a contrastive study that compares the effects of RAFTS strategy with other strategies. 

References

المصادر العربية

عبد عون, فاضل ناهي," دروس في البلاغة التعليمية"، دار تموز للطباعة والنشر والتوزيع، 2011م .

الوائلي , سعاد عبد الكريم , "طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين النظرية والتطبيق ", دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان - الأردن , 2004.

بني عامر,محمد راشد حسين," قضايا في أصول التربية ",الطبعة العربية , دار اليازوري للنشر والتوزيع ,عمان _الأردن, 2012.

أبو العزم ، عبد الغني, " اللغة والدين وسلطة الدولة " ، مجلة المناهل ، العدد62، السنة 25 ، المغرب 2001.

-حسام الدين، كريم زكي," أصول تراثية في اللسانيات الحديثة "، ط3 ، الرشاد للطباعة والنشر 2001.

-المشهداني، مثنى نعيم حمادي , "الجهود البلاغية لابن الجوزي زاد الميسر في علم التفسير"، دار المصري للطباعة، القاهرة مصر ، 2005م .

--القزويني ، جلال الدين محمد بن عبد الرحمن بن عمر بن أحمد بن محمد (ت 739ه) ," الإيضاح في علوم البلاغة المعاني والبيان والبديع "، دار الكتب العلمية، لبنان، بيروت، 2003م .

الحيلة, محمد محمود, "مهارات التدريس الصفي ", دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة,عمان2002. 10-الشمري, ماشي بن محمد ، 121 أستراتيجية في التعلم النشط ، مطبعة وزارة التربية والتعليم ، الرياض، 2015.

إبراهيم ، مجدي عزيز, " موسوعة التدريس " , دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان (2004).

ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم, "لسان العرب", دار صادر للطباعة والنشر، بيروت، لبنان, 2005.

-مدكور, علي احمد . "تدريس فنون اللغة العربية النظرية والتطبيق" ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الأردن، عمّان، 2009.

-شحاته، حسن والنجار، زينب ," معجم المصطلحات التربوية والنفسية"، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، 2003.

-زيتون، حسن حسين ،"استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم ", عالم الكتب ,القاهرة , 2003.

-عطا الله، ميشيل كامل، "طرق وأساليب تدريس العلوم "، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان – الأردن ،2002.

-خاطر، محمود رشدي واخرون, "طرق تدريس اللغة العربية والتربية الدينية في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة ، بلا مكان طبع, 1986.

ابو جادو، صالح محمد," علم النفس التربوي" ، ط3 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان, 2003 .

-مطلوب ، أحمد ،" دراسات بلاغية ونقدية"، دار الحرية للطباعة , بغداد – العراق ,2003.

عامر , سام , " اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ", مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع , بيروت – لبنان , 2002.

-الدليمي , طه علي حسين، وسعاد عبد الكريم الوائليّ," اللغة العربية ومناهجها وطرائق تدريسها"، دار الشروق للطباعة والنشر، عمان – الاردن, 2005.

-بدوي, رمضان مسعد, " التعلم النشط " , دار الفكر ,عمان, 2010.

-ابو رياش, حسين محمد, وآخرون, "اصول استراتيجيات التعلم والتعليم (النظرية والتطبيق)", دار الثقافة للنشر والتوزيع , عمان,2009.

-ضيف ، شوقي، "البلاغة تطور وتاريخ" ، ط6، دار المعارف، مصر،1983.

-طبانة , بدوي, "علم البيان" , ط2, مكتب الانجلو المصرية , مصر, 1967.

-عطية ، محسن علي ," الكافي في أساليب تدريس اللغة العربية "، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان - الأردن ،2006.

-عياصرة ، محمد سليمان , " الاتجاهات العلمية عناصرها ، دور المعلم في تنميتها " مجلة رسالة المعلم ،م29،العدد 1،عمان – الاردن, 1988.

-الفراجي , عبدالمهيمن احمد خليفة, أثر انموذج الوحدات في تدريس مادة البلاغة باستخدام خرائط المفاهيم في تحصيل والاستبقاء لدى طلاب الصف الخامس الادبي, اطروحة دكتوراه غير منشورة, كلية التربية ابن الرشد, جامعة بغداد(2005).

-الطائي , سيف اسماعيل ابراهيم ، أثر استخدام نموذجي برونر وجانييه التعليميين في اكتساب طلاب الصف الخامس الادبي للمفاهيم البلاغية واستبقائها واتجاهاتهم نحو البلاغة ، كلية التربية، جامعة الموصل ، (اطروحة دكتوراه غير منشورة) ، 2005.

-ملحم , سامي محمود, "مناهج البحث في التربية وعلم النفس ", ط6, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان الاردن ,2010.

-الرشدي ، بشير صالح , "مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة "، دار الكتاب الحديث ، لبنان, 2000.

-زاير ، سعد علي ، رائد رسم يونس," اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها "، دار المرتضى ، شارع المتنبي ، بغداد العراق ، 2012.

سلامة ، عادل أبو العز, وآخرون," طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة " ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان, الأردن ، 2009.

-أبو لبدة ، سبع محمد, مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي ، دار الفكر للنشر و التوزيع ، عمان - الأردن ، 2008

-بلوم، بنجامين وآخرون, "تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني"، ترجمة محمد امين المفتي، نيويورك، دار ماكجر وهيل للنشر، المركز الدولي للترجمة, 1983.

-الكبيسي، وهيب مجيد. ," الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية "، مؤسسة مصر، مرتضى للكتاب العراقي - بغداد , 2010.

-عودة ، أحمد سلمان, "القياس والتقويم في العملية التدريسية "، ط3، دار الأمل للنشر والتوزيع، اربد – الاردن , 2005.

-علام ، صلاح الدين محمود , " الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية "، دار الفكر، عمان- الأردن، 2006.

المصادر الانكليزية

Schuck , D.H. Learning theories : An education al perspective. (3 rd ed). New Jersey: Prentice hall. Inc. (2000)

Webester , murrain. Collegiate dictionary. Loth, in corporate , spring field mason chasees, U.S.A . (1998)

Bellona . J :" 200+ Active Learning Strategies and Projects for Engaging Students' Multiple Intelligences." California: Corwin Press (2009).

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
انتصار كاظم جواد, “The present research aim at investigating the effect of RAFTS strategy for fifth grade literary branch pupils and their attitudes towards it . the researcher put the flowing hypotheses”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 80–107, Aug. 2023.