The Evaluation of Grammar's questions for the Arabic language department /The Basic Education College / University of al-Mustansiriyah based on the Total Quality Standards

Authors

  • Enaya Yousif Hamzah Department of Arabic Language- Basic Education College – University of al-Mustansiriyah

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/10

Keywords:

Evaluation, Grammar, Standards, Total Quality

Abstract

The present research aims to evaluate the grammar questions of the Arabic Language Department at the College of Basic Education/  University of Mustansiriya based on the total quality standards. 

Grammar is considered as a means for mastering skills of four language (listening, reading, speaking, writing), and in order for these skills to  perform its function in improving the performance of teachers, and enrich the students' teaching , it should be subject to continuous measurement and evaluation in the teaching process. It is also  considered one of the most important evaluation tools  of examination  questions , its  goal  couldn't  be fulfilled unless  having those specializing into this domain  endow with standards, including total quality standards, that are considered as essential elements  by which  the goals  regarding the quality are achieved .

Based on what has been mentioned above, the researcher has prepared a questionnaire in light of her knowledge of the literature and previous studies, including studies (Obeidi, 2005), (Mazban, 2013), (Al-Shaher and Intidhar , 2016), which includes standards  that should be provided within the exam questions of  Grammar / fourth stage, Department  of Arabic language. The questionnaire has been presented with its indicators to a  set of arbitrators and specialists . After extracting the apparent reliability , it becomes consisting of (5) standards with (19) indicators that being applied to a sample  (20%)  consisting of exam questions representing the research sample.

The researcher has used the following statistical means : (Scott's equation to find consistency , percentage).

The research reaches to the following  results:

1- The highest level  of concentration in the formulation of exam questions lies in the level of understanding, then the level of knowledge and level of (analysis and synthesis), which have been very weak. In respect to the evaluation level , its ratio has been  (1%) in the first sitting 's questions for the academic year (2016) ,whereas  in years 2017-2018 there has been no evaluation  in its two sitting ( the 1st and the 2nd)  

  1. Lacking consistent and accurate context in the distribution of exam questions.

3 – Ratio of technical indicators representation gets high in the exam questions.

In the light of the research results, the researcher has placed recommendations and suggestions.

The key words (  Evaluation,  Grammar,  Measures, Comprehensive  Quality)

References

المصادر

أولاً : المصادر العربية

* القرآن الكريم :

- ابن منظور ، جمال الدين احمد بن مكرم (2003) : لسان العرب ، مجلد (16) ، دار الكتب العلمية ، بيروت .

- الاحمد ، ردينة عثمان ، وحذام يوسف (2001) : طرائق التدريس : منهج ، اسلوب ، وسيلة ، دار المعارف ، عمان ، الاردن .

- الجبوري ، عمران جاسم ، وحمزة هاشم السلطاني (2013) : المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية ، دار رضوان للنشر والتوزيع ، عمان.

- الجعافرة ، عبد السلام يوسف (2010) : مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، لبنان .

- الحلاق ، علي سامي (2010) : المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية علومها ، المؤسسة الحديثة للكتاب ، لبنان.

- الحريري ، رافدة (2010) : الجودة الشاملة في المناهج وطرق التدريس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- الحيلة ، محمد محمود (1999) : التصميم التعليمي نظرية وممارسة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- الخطيب ، أحمد وآخرون (1985) : دليل البحث والتقويم التربوي ، دار المستقبل ، الاردن .

- داود ، عزيز جنا (2011) : مناهج البحث العلمي والتربوي ، دار اسامة للنشر والتوزيع ، عمان .

- الرازي ، محمد بن ابي بكر بن عبد القادر ( 1983 ) : مختار الصحاح ، دار الرسالة ، الكويت.

- زاير ، سعد علي جواد ، وايمان اسماعيل عايز (2011) : مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها ، دار الكتب والوثائق ، بغداد .

- ـــــــــــــــــ ، واخرون ( 2012 ) : طرائق التدريس العامة ، دار الكتب والوثائق ، بغداد.

- ــــــــــــــ ، ومحمد عبد الوهاب عبد الجبار (2015) : رؤية في مناهج تدريس اللغة العربية ، دار الكتب والوثائق ، بغداد .

- ــــــــــــ ، ورائد رسم (2016) : اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، الدار المنهجية للنشر والتوزيع ، عمان .

- الزند ، وليد خضر ، وهاني حتمل عبيدات (2010) : المناهج التعليمية : تصميمها ، تنفيذها ، تقويمها ، تطويرها ، عالم الكتب الحديث ، الاردن .

- الزهراني ، ابراهيم عباس (2009) : الإدارة المدرسية والصفية منظومة الجودة الشاملة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

- السامرائي ، مهدي (2007) : إدارة الجودة الشاملة في القطاعين الإنتاجي والخدمي ، دار جرير للنشر والتوزيع ، عمان .

- السامرائي ، باسم علي مهدي صالح (2002) : تقويم أسئلة الامتحانات المدرسية النهائية (الموحدة) لمادة قواعد اللغة العربية للصف الأوّل المتوسط ، كلية التربية الاساسية ، جامعة ديالى .

- السيد ، محمود احمد (1980) : الموجز في طرائق تدريس اللغة العربية وآدابها ، ط2 ، دار العودة، بيروت .

- الشاهر ، تحسين علي حسين ، وانتظار جواد كاظم الحمداني (2006) : " تقويم أسئلة الاختبارات النهائية لمادة النحو في كلية العلوم الإسلامية في ضوء مستويات بلوم المعرفية " ، الجامعة المستنصرية ، مجلة كلية التربية ، العدد الثاني .

- الشريفي ، يحيى خليفة حسن (2012) : " تقويم أسئلة الاختبارات النهائية لمادة الادب في كليات التربية في ضوء مستويات بلوم المعرفية " ، كلية التربية ، جامعة القادسية.

- الشمري ، هدى علي جواد ، وسعدون محمد الساموك (2005) : مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان .

- الطائي ، يوسف حجيم ، وآخرون (2008) : إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي ، دار الوراق للنشر والتوزيع ، عمان .

- العاني ، علاء الدين جميل (1988) : بناء معايير عراقية لاختيار المصفوفات المتتابعة ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية التربية / جامعة بغداد .

- العبيدي ، إخلاص عباد داود (2005) : تحليل أسئلة كتب قواعد اللغة العربية للمرحلة المتوسطة على وفق الأهداف التعليمية ، جامعة بغداد ، كلية التربية بنات ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .

- عطية ، محسن علي (2008) : الجودة الشاملة والمنهج ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان .

- ــــــــــــــ (2007 ) : مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان.

- العيسوي ، جمال مصطفى وآخرون (2005) : طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم بين النظرية والتطبيق ، دار الكتاب الجامعي ، الامارات العربية المتحدة .

- علام ، صلاح الدين محمود (2009) : القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- فيض الله ، فوزية غلام مراد (2013) : تقويم الأسئلة الوزارية للصف السادس الأدبي في مادة الأدب والنصوص ، رسالة ماجستير (غير منشورة) ، كلية التربية (ابن رشد) ، جامعة بغداد .

- محمد ، طاهر محمد (2012) : أسس المناهج المعاصرة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- محمد ، وائل عبد الله ، وريم أحمد عبد العظيم (2011) : تصميم المنهج المدرسي ، ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .

- المرسومي ، خالد كاظم ابراهيم (2013) : معايير جودة الأداء التربوي ، مكتبة عدنان للطباعة والنشر والتوزيع ، بغداد .

- مزبان ، قاسم كاظم (2013) : تقويم الأسئلة الامتحانية لمادة قواعد اللغة العربية للصف الثالث المتوسط في ضوء معايير الجودة الشاملة ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية الاساسية ، رسالة ماجستير (غير منشورة) .

- مصطفى ، ابراهيم وآخرون (1989) : المعجم الوسيط ، مجمع اللغة العربية للنشر والتوزيع ، استانبول – تركيا .

- منسي ، محمود عبد الحليم (1989) : الاحصاء والقياس في التربية وعلم النفس ، دار المعرفة الجامعية ، القاهرة .

- الوكيل ، حلمي احمد ، ومحمد أمين المفتي (2011) : أسس بناء المناهج وتنظيماتها ، ط4 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .

المصادر الاجنبية :

- Good carter, V, A(1973) : Dictionary of Education, 3rd (ed) , Mc Grw-Hill book co,New yourk .

- Jerom, S. Arcaro (1995) : Quality in Education Aniplement- a tiom, Hand BOOK , Florida, st . iucicpress.

- Collins,k,& or ther, (1973) : key word in Edu catian London, Longmen .

- Scott, William & Micheal Wertheimer (1968) : in troducation psychological pssearch New york.

- We bster's (1972) : Third New in ternational Dictionary , Vo.2. Merriam co.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عناية يوسف حمزة, “The Evaluation of Grammar’s questions for the Arabic language department /The Basic Education College / University of al-Mustansiriyah based on the Total Quality Standards ”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 253–280, Aug. 2023.