Obstacles to the application of total quality management and ways to improve it from the point of view of students of the History Department in the College of Education for Girls at the University of Baghdad

Authors

  • Ahmed Hashem Mohammed Al-Amiri Women, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/2

Keywords:

Ways to Improve

Abstract

The research aims to know the obstacles to the application of total quality management and ways to improve it from the point of view of the students of the History Department in the College of Education for Girls at the University of Baghdad. The research community consisted of all the students of the College of Education for Girls at the University of Baghdad, whose number is (3313) students. The researcher randomly chose a basic sample of (95) students from the History Department. The questionnaire was adopted as a tool to achieve the goal of the research, as its validity was extracted by presenting it to a group of specialists in educational sciences.During its presentation to a group of specialists in educational and psychological sciences and history, and its stability by relying on the Cronbach's alpha equation method, as its reliability coefficient reached (95.6). To show the results of the research, the statistical methods were used (Cronbach's alpha equation, Fisher's equation, and percentile weight), as the results showed that there are a number of real obstacles in the application of quality, which are (19) items; The data also indicated the existence of unreal obstacles in the application of quality, which were diagnosed from their point of view and considered not achieved in the light of the approved standard (3.00), which is (16) items out of the total number of items of the tool amounting to (35) items. In light of that, the researcher made several conclusions, recommendations and proposals. .

References

ابن منظور ، ابو الفضل جمال الدين مكرم الانصاري ( 2001 ) : لسان العرب ، دار صادر للنشر ، بيروت ، لبنان .

-ابو نبعة ، عبد العزيز ومسعد فوزية ( 1998 ) ادارة الجودة في مؤسسات التعليم العالي ، مؤتمر التعليم العالي في الوطن العربي في ضوء متغيرات العصر ، جامعة الامارات العربية المتحدة ، العين ،

الجبوري ،ميسر ابراهيم احمد (2008) :نظم ادارة الجودة ،وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل .

السامي ، علي ( 1995 ) : معوقات الجودة في عناصر الانتاج ، دار الغريب للطباعة والانتاج ، عمان ، الاردن .

السعداوي ومحسن علي واخرون ( 2007 ) : ادوات البحث العلمي في بحوث التربية الرياضية ، دار المواهب للطباعة والنشر .

السقاف ، حامد عبدالله ( 1995 ) المدخل الشامل والسريع لفهم وتطبيق ادارة الجودة الشاملة ، الخبر ، مكتبة المجتمع للنشر والتوزيع .

السيد , فؤاد البهي ( 1971 ) : علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري ، ط2 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر .

الشبراوي ، عادل ( 1995 ) الدليل العلمي لتطبيق فن الجودة الشاملة ، الشركة العربية للاعلام العلمي ، القاهرة .

العضاضي ، سعيد بن علي ، (2012 ) معوقات تطبيق ادارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي دراسة ميدانية ،المجلة العربية لضمان وجودة التعليم الجامعي ، العدد 9 ، المملكة العربية السعودية .

الغريب ، رمزية ( 1977 ) : التقويم والقياس النفسي والتربوي ، المكتبة المصرية العربية ، مصر

المغيدي ،الحسن محمد (1997) : معوقات الاشراف التربوي .

الناشف ،عبد الملك (2001 ) طرق تدريس التاريخ في المرحلة الاعدادية الاونروا معهد التربية .

النجار ، صباح مجيد 2014) ) : دار للنشر والتوزيع ، بيروت . لبنان .

النجار ، صباح ومها كامل جواد ( 2013 ) دراسة عقبات ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي ، مجلة كلية التراث الجامعة ، العدد 14 . بغداد ، العراق

جامعة الكوفة ( 2012 ) : مستخلصات بحوث المؤتمر الثالث لضمان الجودة والاعتماد الاكاديمي ، العراق

صبحي , محمد واخرون ( 2000 ) : مقدمة في الطرق الاحصائية ،ط1 ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع .

عبد الحميد ،جابر وطاهر محمد عبد الرزاق (1978 ) اسلوب النظم بين التعليم والتعلم ، دار النهضة العربية ،مصر ، القاهرة .

عطية ، محسن علي ( 2010 ) : اسس التربية الحديثة ونظم التعليم ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

علام ، صلاح لدين محمود (2006 ) : القياس والتقويم التربوي والنفسي ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر

عليمات ،صالح ( 2004 ) : ادارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم التربوي ، دار الشروق ، للنشر والطباعة ، راو الله ، فلسطين .

علي ،كفاح داود( 2003 ) : الملفات المفقودة في منهج ادارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي ،الملتقى الفكري لتطوير اداء الكليات الادارة والتجارة في الجامعات العربية حلب – الجمهورية العربية السورية 11-13 اذار .

عودة ، احمد سليمان (1998 ) الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية ، مكتبة الفكر ،عمان ،الاردن .

قندليجي، عامر ابراهيم (2007 ) : البحث العلمي واستخدام المعلومات التقليدية والالكترونية ، دار البازوري للنشر والطباعة ، عمان ، الاردن .

ماهوني ، فرانيس وجي ثور كارل (2000 ) ثلاثية أدارة الجودة الشاملة ، ت عبد الحكيم احمد الحزامي ، ط1 ، دار الفجر للنشر والتوزيع .

مجيد ، الزيادات ( 2007 ) ادارة الجودة الشاملة تطبيقات في الصناعة والتعليم ،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

-محمود ، خضير كاظم (2000 ) : ادارة الجودة الشاملة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

مهدي، عباس واخرون ( 2002 ) : أسس التربية ، دار الكتب للطباعة والنشر ، بغداد ، العراق .

نوفل ، محمد بكر وفريال محمد ابو عواد (2011 ) علم النفس التربوي ،ط1 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع الاردن .

ثانيا-المصادر الاجنبية :

WWW.higherdu.gov.iy انترنيت

WWW.acc4arab.com/acc//archive /index.php) انترنيت

Imai, Masaaki (1986) ,,kaizen – the key To Gapan,s Success random House ,P151 .

Eblie ,R.I(1972) :Essential of Educational Measurment ,2nd Englewood Cliffs ,New gerse yprentice-Hall .

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
أحمد هاشم محمد العميري, “Obstacles to the application of total quality management and ways to improve it from the point of view of students of the History Department in the College of Education for Girls at the University of Baghdad”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 27–55, Jul. 2023.