The effect of special exercises on developing motor response speed and learning passing volleyball skill for second intermediate students

Authors

  • Zahir Ghannawi Muhammad رئاسة جامعة ديالى
  • Nidal Fadel Abbas المديرية العامة لتربية ديالى

Keywords:

تمرينات خاصة

Abstract

The study aims at investigating the effect of special exercises in
improving response speed and learning the skill of passing the ball in
732
volleyball for female second intermediate female students. As the
researchers noticed weakness in dynamic response speed and learning
the skill of passing the ball, thus they have set a number of exercises
based on scientific basis to overcome this weakness. They made use of
the perfect control design of two groups, controlling and experimental,
with pre and post tests. The sample of the study is intentionally selected
from the Al-Mumina secondary school. It comprises (80) female
students of 20 students each group, which represents (25 %) of the total
sample. After the conducting the experiment and analyzing the results,
the researchers concluded that there is development in the variables
under study study. Therefore, they recommended adopting the special
exercises under study in developing dynamic response speed and
learning the basic skills of volleyball in this age category.

References

 اؽٔذ ُٜٝبٕ ؽٔ٤ذ؛ رأص٤ش اُزذس٣ت اُجبُ٤غز٢ ك٢ رطٞ٣ش ثؼغ اُوذساد اُؾشً٤خ ُالػج٤ ٖ

اُشجبة ثبٌُشح اُطبئشح : )ٓغِخ ػِّٞ اُش٣بػخ ، عبٓؼخ د٣بُ٠ . اُؼذد اُضبٗ٢ ، 2013.)

 أٝط عؼذٕٝ عِٔبٕ ؛ رأص٤ش رٔش٣٘بد خبطخ ثأعزخذاّ ثؼغ االعٜضح ٝاالدٝاد

أُغبػذح ُزطٞ٣ش عشػخ االعزغبثخ اُؾشً٤خ ٝاُذهخ ُجؼغ أُٜبساد اُل٘٤خ ك٢ اٌُشح اُطبئشح: )

سعبُخ ٓبعغز٤ش ، عبٓؼخ ثـذاد ، ًِ٤خ اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ، 2014.)

 ؽغ٤ ٖعجٜبٕ طخ٢ٝ ؽبسم ؽغٖ سصٝه٢ ؛ أُٜبساد ٝاُخطؾ اُٜغٞٓ٤خ ٝاُذكبػ٤خ ك٢

اٌُشح اُطبئشح ، ؽ1 ( : ثـذاد ، داس اٌُزت ٝاُٞصبئن ، 2010 .)

 سػذ خِ٤ َخٔبط ؛ رأص٤ش رٔش٣٘بد خبطخ ثأعزخذاّ اُزظٞ٣ش اُل٤ذ٣ٞ١ صالص٢ االثؼبد ك٢

رؼِْ ٜٓبسر٢ اُزٔش٣ش ٝاالسعبٍ ك٢ اٌُشح اُطبئشح ُطالة أُشؽِخ أُزٞعطخ : ) سعبُخ ٓبعغز٤ش

، عبٓؼخ ثـذاد ، ًِ٤خ اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ ، 2014 .)

 صً٢ دمحم ؽغٖ ؛ أُٞعٞػخ اُؼِٔ٤خ ٌُِشح اُطبئشح االعظ اُؼِٔ٤خ ٝاُؼِٔ٤خ ك٢ رذس٣ظ

ٝرذس٣ت اٌُشح اُطبئشح ، ؽ1 ( : اُوبٛشح ، داس اٌُزبة اُؾذ٣ش ، 2013.)

 ؽبسم ؽغٖ ٝؽغ٤ ٖعجٜبٕ ؛اٌُشح اُطبئشح رؼِ٤ – ْرذس٣ت – ث٘بء ٝه٤بدح اُلش٣ن –

اُزـز٣خ – أٗٞاع اٌُشح اُطبئشح – هٞاػذ اُِؼجخ ، ؽ1 ( : ثـذاد ، ٓطجؼخ أٌُِخ اُط٤جخ ، 2011 . )

 ظبكش ٛبشْ اعٔبػ٤ َ؛ االعِٞة اُزذس٣غ٢ أُزذاخَ ٝرأص٤شٙ ك٢ اُزؼِْ ٝاُزطٞس ٖٓ خالٍ

اُخ٤بساد اُز٘ظ٤ٔ٤خ أٌُبٗ٤خ ُج٤ئخ رؼِ٤ ْاُز٘ظ : ) اؽشٝؽخ دًزٞساٙ ، عبٓؼخ ثـذاد ، ًِ٤خ اُزشث٤خ

اُش٣بػ٤خ ، 2002.)

 ػبٓش اثشاٛ٤ ْه٘ذ٣ِغ٢ ؛ ٜٓ٘غ٤خ اُجؾش اُؼِٔ٢ ، ؽ1 ( : ػٔبٕ ، داس اُ٤بصٝس١ اُؼِٔ٤خ

ُِ٘شش ، 2012.)

 ػجذ اُشصام ًبظْ ) ٝاخشٕٝ( ؛ دُ٤ٓ َذسط اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ ُِٔشؽِخ أُزٞعطخ ، ؽ1

: ) ثـذاد : ٓطجؼخ ٝصاسح اُزشث٤خ ، 2012.)

 ػظبّ ػجذ اُخبُن ؛اُزذس٣ت اُش٣بػ٢ٗ ظش٣بد – رطج٤وبد ، ؽ2 ( : اُوبٛشح ، ٓ٘شأ

أُؼبسف ، 2005 .)

 ػِ٢ عِٔبٕ ػجذ اُطشك٢ ؛ االخزجبساد اُزطج٤و٤خ ك٢ اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ ثذٗ٤خ – ؽشً٤خ –

ٜٓبس٣خ ، ؽ1 ( : ثـذاد ، داس اٌُزت ٝاُٞصبئن ، 2013 .)

 ػِ٢ٓ ظطل٠ ؽٚ ؛ اٌُشح اُطبئشح رأس٣خ – رؼِ٤ – ْرذس٣ت – رؾِ٤ – َهبٕٗٞ ، ؽ1 ( :

اُوبٛشح ، داس اُلٌش اُؼشث٢ ، 1222 . )

 هبعْ ُضاّ طجش ؛ ٓٞػٞػبد ك٢ اُزؼِْ اُؾشً٢ ، ؽ2 (:ثـذاد ، داساُجشام ُِطجبػخ ،

)2012

ُ ؤ١ ؿبْٗ اُظٔ٤ذػ٢ٝ ( آخشٕٝ( ؛ االؽظبء ٝاالخزجبسك٢ أُغبٍ اُش٣بػ٢ ، ؽ1 ( :

.)2012 ، َ٤اسث

ٓ ؾغٖ ػِ٢ٝ عِٔبٕ اُؾبط ػٌبة ؛ ادٝاد اُجؾش اُؼِٔ٢ ك٢ اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ ، ؽ1 ( :

ػٔبٕ ، ٌٓزجخ أُغزٔغ اُؼشث٢ُِ٘ شش ، 2013.)

 دمحم عِٔبٕ ٝطل٢ دمحم ؛ اُزشث٤خ اُش٣بػ٤خ اُلبػِخ ٝؽِجخ ًِ٤بد اُزشث٤خ ، ؽ1 ( : االسدٕ

، ٌٓزجخ أُغزٔغ اُؼشث٢ ، 2002. )

ٗ بٛذح ػجذ ص٣ذ ؛ أعبع٤بد ك٢ اُزؼِْ اُؾشً٢ ،ؽ1( :اُ٘غق، داس اُطجبػخ

ٝاُزظٔ٤،ْ2006.)

ٗ بٛذح ػجذ ص٣ذ ؛ اعبُ٤ت ك٢ اُزؼِْ اُؾشً٢ ، ؽ1 ( : ػٔبٕ ، داس اٌُزت اُؼِٔ٤خ ،

.)2013

ٗ ج٤ٓ َؾٔٞد شبًش ؛ ػِْ اُؾشًخ اُزطٞس ٝاُزؼِْ اُؾشً٢ ؽوبئن ٝٓلبٛ٤ ، ْؽ1 ( :د٣بُ٠

، أُطجؼخ أُشًض٣خ ، 2005. )

ٛ بشْ ٣بعش ؽغٖ ؛ رٔش٣٘بد خبطخ ُزطٞ٣ش دهخ االداء اُؾشً٢ٝ أُٜبس١ُ الػج٢ً شح

اُوذّ ، ؽ1 ( : ػٔبٕ ، ٌٓزجخ أُغزٔغ اُؼشث٢ ، 2011. )

ٝ ع٤ٓ ٚؾغٞة ؛ اُزؼِْ ٝعذُٝخ اُزذس٣ت : ) ثـذاد ، ٌٓزجخ اُؼبدٍ ُِ٘شش ٝاُزٞص٣غ ،

.)2000

ٝ ع٤ٓ ٚؾغٞة ؛ ٗظش٣بد اُزؼِْ ٝاُزطٞس اُؾشً٢( : ػٔبٕ ، داس ٝائَ ُِ٘شش , 2001 . )

 Lan ward ;Physical Education in Elementry school in England: (

cultnral compang London,1984) .

 Mcmorris , Terry. Acquisition and performance of sports skills. uk

: john wiley and sons , 2004.

 MUSKa,MOSSton ;Teaching physical Educahion : (Merrill

publishing Company OhIO,1981)

 Schmidt ,A. Richard and Timothy ,D. Lee ; Motor Control

andLearning . 3rd. Ed. : (Human ken tics , 1999)

 Schmidt Arichord and Craig; Motor Learning and performance:

(Senond edition, human k inetiscs, 2000.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ظاهر غناوي محمد and نضال فاضل عباس, “The effect of special exercises on developing motor response speed and learning passing volleyball skill for second intermediate students”, jfath, vol. 19, no. 2, pp. 1–21, Aug. 2023.