The impact of decision-making strategy on developing expressive performance skills among fourth grade literary students
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/35Keywords:
Decision Making StrategyAbstract
Abstrac :
This research aims to find out (the effect of Strategies on making decision in the development of expressive performance skills for students of literary fourth strategy) through the validation of the following assumptions hypothesis:
1-There is no significant difference at the level of significance (0.05) between the pre-test and post-test scores for the students of the experimental group who have studied the written expression with strategy on making decision.
2-There is no significant difference at the level of significance (0.05) between the pre-test scores for the written expression and degrees of Serial tests for the experimental group that studied the written expression on making decisions.
3 - There is no significant difference at the level of significance (0.05) between the post test scores for students of the experimental group who have studied the written expression strategy decision-making and post-test scores for students who have studied the control ABG written expression used in the traditional manner.
The researcher implemented the experimental method applied. The sample of students were (64 students) by (32 students) in the experimental group an ( 32 students ) in the control group. The researcher made an equivalence in the changes of academic achievement of the both fathers and mothers variable. He studied five subjects in the experiment. He limited the skills expressive writing (25) skill, according to the views of the consulted referees chosen by the researcher. He adopted the correct ready answer for Alhalak (2005)which were made for the secondary fifth stage(literary). The researcher reached to the following conclusion.
, that students of experimental group to were taught by strategy of
making decision were superior to the control group which were taught by traditional ways. According to the findings in this research, the researcher recommends the usage of strategy of making decision method in teaching expression writing the fourth year students (literary)at secondary schools. The researcher suggests conducting a similar study on other educational materials such as instruction materials like literature, texts, and reading
References
المصادر و المراجع
- القرآن الكريم .
* أبن منظور جمال الدين محمد عكرم ,لسان العرب ,أعتنى بتصحيحه, أمين محمد عبدالوهاب ومحمد الصادق العبيدي, ط3, ج9, دار الإحياء التراث العربي, بيروت لبنان,1999م.
* ابو جادو, صالح محمد, ونوفل, محمد بكر، تعليم التفكير النظرية والتطبيق, ط4,دار المسيرة الاردن، 2013م.
*ابوجادو,صالح محمد,ونوفل محمد بكر(2013) تعليم التفكير النظرية والتطبيق,ط4,دار المسيرة للنشر والتوزيع,عمان الاردن م.
*أحمد, بيمان جلال ,أثر استراتيجية المراحل الخمس في الاداء التعبيري والتفكير الابتكاري عند طالبات الصف الخامس الادبي, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية أبن رشد, جامعة بغداد,2010م
* الاسدي, علي ثامر, فاعلية استراتيجية اتخاذ القرار في تحصيل الكيمياء والتفكير العلمي لدى طلاب الصف الاول المتوسط, رسالة ماجستير غير منشورة ابن الهيثم-2011م
* أسماعيل، زكريا، طرائق تدريس اللغة العربية، دار المعرفة الجامعي الاسكندرية- 2012م.
* جابر عبد الحميد جابر(2009)، طرق التدريس العامة تخطيطها وتطبيقاتها التربوية، ط3، دار الفكر للنشر، عمان0
* حصاونة, احمد سليم, والعكل ايمان احمد, فاعلية الدراسة المسرحية في تنمية مهارات المحادثة الشفوية لدى طلاب المرحلة الابتدائية, المجلة الدولية المتخصصة, المجلد(1)العدد(4)2012م
* الحلاق, علي سامي, اللغة والتفكير الناقد, دار المسيرة للنشر والتوزيع, ط2, عمان الاردن, 2010م.
* الدقاق, عمر, مصادر التراث العربي, مكتبة الانجو المصرية,1972.
* الدليميان, طه علي حسين, وكامل محمود نجم, أساليب حديثة في تدريس اللغة العربية, ط1.دار المسيرة للنشر والتوزيع, الاردن,2004م.
* الدوري, علي حسين, الادارة التربوية وديمقراطية التعليم, ط1, دار اثراء، الاردن2011م.
* الريماوي, محمد عواد, علم النفس العام,ط1,دار المسيرة، الاردن 2004م.
*زاير سعد علي, ويونس, رائد رسم, اللغة العربية ومناهجها وطرائق تدريسها, دار المرتضى, شارع المتنبي بغداد,2012م
* زاير, سعد علي, وداخل, سماء تركي, وعيسى ,عمار جبار, وفيصل, منير راشد, الموسوعة الشاملة استراتيجيات وطرائق ونماذج وأساليب وبرامج,ج1, دار المرتضى, بغداد ,شارع المتنبي-العراق,2013م.
* الزغولان, رافع النصير و عماد الدين, علم النفس المعرفي, ط1, دار الشروق عمان2003م.
* الزغول, رافع النصير, علم النفس المعرفي, مكتبة الشروق، الاردن 2001م.
*زيتون, حسن حسين, تصميم التدريس رؤية منظوميه, ط1, عالم الكتب، القاهرة2001م.
* سالمي، عبدالمجيد، و نور الدين خالد, وشريف بدوي، معجم مصطلحات علم النفس، دار الكتاب المصري، القاهرة -1998م.
* سمك, محمد صالح, فن التدريس للغة العربية والتربية الدينية ,مكتبة الانجو المصرية,القاهرة,1969م.
* السيد، احمد جابر احمد(2002) تنمية مهارات ما وراء المعرفة لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية بسوهاج، مجلة دراسات في المناهج وطرائق التدريس، العدد77.
* شحاتة, حسن, وزينب النجار, معجم المصطلحات التربوية والنفسية, ط1,الدار المصرية اللبنانية-القاهرة,مصر,2003م.
* شحاته، حسن، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، دار المصرية اللبنانية، القاهرة مصر1993م.
* عبد الرحمن, انور حسين, وعدنان حقي شهاب زنكنه, الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية , ط1, دار الكتب والوثائق، بغداد2007م .
* عطية, محسن علي, مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع,عمان-الاردن,2007م.
* العفون, نادية حسين, الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير, ط1, دار الصفاء الاردن2012م.
* علي, محمد السيد, وعميرة ابراهيم, التربية العلمية وتدريس العلوم, ط1, دار المسيرة الاردن2007م
* الفراهيدي, الخليل بن أحمد, كتاب العين, ترتيب وتحقيق, د. عبد المجيد هنداوي, ج4, ط1,دار الكتب العلمية، بيروت لبنان2003م.
* الكخن, أمين, دليل أبحاث ميدانية في تعليم اللغة العربية في مراحل التعليم الاساس, المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم, تونس1992م.
* ملحم, سامي محمد, مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ط1, دار المسيرة عمان، الاردن,2000م.
* ملحم, سامي محمد، سيكولوجيا التعلم، دار الشروق، ط1، الاردن2006م.
* نصر، حمدان، تقويم مستويات الكتابة التعبيرية لدى تلاميذ نهاية الحلقة الاولى الاساسية بالأردن، مجلة مركز البحوث التربوية بجامعة قطر، السنة الرابعة، ص (199-277)1995م.
*-نوفل, محمد بكر و سعيفان محمد قاسم, دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي ط1, دار المسيرة، الاردن 2011م.
* الهاشمي, عبد الرحمن, والدليمي, طه علي حسين, استراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان، الاردن,2009م.
* وزارة التربية, جمهورية العراق, رزمة تدريسية لدورات مديري المدارس, المديرية العامة للإعداد والتدريب, معهد التدريب والتطوير, بغداد1998م.
* وزارة التربية, جمهورية العراق, منهج الدراسة الاعدادية, ط1,شكرة الفنون للطباعة المحدودة, بغداد1990م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.