The effect of using the Alcort program, the second part (organization) on the achievement of the fifth grade students of Arabic grammar

Authors

  • natq saeid alhalaaq كلية التربية المفتوحة / ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/30

Keywords:

Alchort program

Abstract

Abstract :

The study aims at identifying the effect of using orgainzation from Alchort preyam for teaching thimtew II in the achienement of fifth grade primany pupils . To achieve this aim , the researcher built the null hypothesis ( there is on statistaclly signficant oftherese between the mean scorse of the experimauta ) group thaught according the use of orgenization of Alchort program , and the mean scores of contrecthnig group at 0.05 in Arabic grammar . The sample of the study are students from Al-Muqdadiya primary school divided on follouing the sections , section A is the experimoter group taugh according to Al chort program who were 30 pupils , white section C represents the controlling group taugh accrding to the traditional methods .

The researcher verified the experiment desing and prepared a six – subject plan to teach . In addition to cluat , he build an achievement test contains 25 items of mulitpe choice and fill-in- the blanks . the suilble statistical methods were used .

Firching uncored that pupils who were taught acconding to the Alchord program were better than those tought according to the traditinal methods in Arabic grammar .

In the light of the findiug , one can conclude :

  • Arlying Alchort program enhanced cooperation in the pupils and enthusiasm toward the material .
  • The pupils were able to understand grammar and their achievement get better .
  • The program eniched the pupils fantacy toward the material which is regarded by the educational process .

In the light of the conclusions the recommendations are :

  • Providing this program for the educations .
  • Adconting Alchort program in Arabic grammar in other grades .
  • Methods of chaig syllabi should be provided with Alchort program to be Known by graduates .

 

References

المصادر العربية والاجنبية:

- ابراهيم ، عبد العليم 0 الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية0ط6 ، دارالمعارف بمصر، القاهرة 1972م0

- ابراهيم ، فوزي طه ، ورجب احمد الكلزة 0 المناهج المعاصرة 0 ط2 ، مكتبة الطالب الجامعي ، مكة المكرمة ، 1986 م 0

- ابن فارس ، ابو الحسن احمد ( 395هـ ) معجم مقاييس اللغة ، تحقيق عبد السلام محمد هارون ، ط1 ، المجلد الاول ، دار الجيل ، بيروت ، 1991 .

- ابن منظور ، جمال الدين محمد بن مكرم ( 711هـ ) . لسان العرب المحيط ، المجلد الاول والثالث ، دار بيروت للطباعة والنشر، د.ت.

- ابو جادو ، صالح محمد علي ، نظرية الذكاء الناجح التحليلي والابداعي والعلمي ، ط1 ، ديبوتو للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2006م

- الأمين ، شاكر محمود ، وآخرون 0اصول تدريس المواد الإجتماعية 0ط6، مطبعة الصفدي ، بغداد ،1997 م 0

- البغدادي ، محمد رضا ، مقارنة مدى فاعلية عدة طرق تدريس وحدة الوراثة لطلاب المعلمين والمعلمات ، اسيوط ، جامعة اسيوط ، كلية التربية ، 1986م ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) .

- الجمبلاطي ، علي ، وابو الفتوح التوانسي 0ألاصول الحديثة لتدريس اللغة العربية والتربية الدينية0ط2، دار نهضة مصر، القاهرة ،1975م 0

- الحلاق ، ناطق سعيد . اثر اسلوب تجزئة القاعدة في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في قواعد اللغة العربية ، مجلة فتح ، جامعة ديالى (كلية التربية الاساسية ) ، العدد (54) ، 2013م .

- الحيلة ، محمد محمود ، تكنولوجيا التعليم من اجل التفكير بين القول والممارسة ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن ، 2002م.

- الخطايبة،ماجد محمد0التربية العلميةـالأسس النظرية وتطبيقاتها0ط1، دارالشرق ، الأردن ، 2002 م 0

- الدريني ، حسين عبد العزيز0الإبتكار وتعريفه وتنميته وحركته0مجلة التربية ، جامعة قطر، العدد / 1 ، السنة الأولى ، 1982م 0

- الدليمي ، طه علي حسين ، استراتيجيات حديثة في فن التدريس، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2008م .

- الرحيم ، احمد حسن0اصول تدريس اللغة العربية والتربية الدينية0ط2 ، مطبعة الآداب ، النجف الأشرف ، 1971 م 0

- زاير ، سعد علي ، ايمان اسماعيل عايز ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريس ، دار الكتب والوثائق ببغداد ، العراق ، 2011م .

- الزيدي ، كاصد ياسر0فقه اللغة العربية 0دارالكتب للطباعة والنشر،جامعة الموصل ، 1986م0

- الزيود ، نادر فهمي ، وهشام عامرعليان0مبادئ القياس والتقويم في التربية0ط 3، دارالفكر، الأردن ، 2005 م 0

- السرور ، نادية هايل ، تربية المتميزين والموهوبين ، ط1 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، الاردن ، 1998م .

- السعدي ، عامر توفيق واخرون ، اساليب اللغة العربية ، ط1 ، دار الامل للنشر ، الاردن ، 1992م .

- سرحان ، محي هلال ، اصول تدريس اللغة العربية والتربية الاسلامية في الدار الثانوية ، مطبعة ، رشاد وبغداد ، 1989م .

- طاهر ، حسين محمد علي ، ومحي الدين يوسف الجردي0الإرشاد النفسي والتربوي بين الأصالة والتجديد0ط 1 ، مطبعة الخط ، القاهرة ، 1986 م 0

- عبد التواب، رمضان0فصول في العربية0ط3، مكتبة الخانجي، القاهرة ،1987م 0

- عطاالله ، عبد الحميد زهير سعيد ، فعالية استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم في تدريس البلاغة على التحصيل المعرفي لطلاب الصف الاول الثانوي وتنمية اتجاهاتهم نحو المادة ، المؤتمر العلمي الثالث عشر ، مناهج التعليم والثورة المعرفية ، المجلد الثاني ، جامعة عين شمس ، مصر ، 2001م .

- العجيلي ، صباح حسين ، وآخرون0 مبادئ القياس والتقويم التربوي 0ط 1، المكتبة الوطنية ، بغداد ، 2001 م 0

- عون ، حسن0دراسات في اللغة والنحو العربي0مطبعة الكيلاني ، مصر،1969م0

- الغريب ،رمزية0التقويم والقياس النفسي والتربوي0ط 1، مكتبة الانجلو المصرية ، 1996م0

- فضل الله ، محمد رجب0الإتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية 0 ط1 ، جامعة قناة السويس ، 1988 م 0

- الكبيسي ، زينة مجيد ذياب ، اثر اسلوبي الندوة والعصف الذهني في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية الاسلامية واستبقائه ،جامعة بغداد ، كلية التربية ( ابن رشد ) ، 2005م ( اطروحة دكتوراه غير منشورة).

- الكندي ، عبد الله عبد الرحمن ، ومحمد أحمد عبد الدايم 0المنهجية العلمية في البحوث التربوية والإجتماعية0 ط1 ، المطبعة العصرية، دمشق ، 1988م0

- لبيب ، رشدي ، وآخرون0 الوسائل التعليمية0ط1،القاهرة ، دار الثقافة للطباعة ، 1983م.

- محمد ، مجيد مهدي0المناهج وتطبيقاتها التربوية0وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، 1990 م 0

- ناصر انور ، اثر برنامج تعليمي لتدريس العلوم في تنمية قدرات التفكير الابداعي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الاردن ، جامعة الاردن ، 1994م ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .

- نعمه ، انطوان ، واخرون . المنجد في اللغة العربية المعاصرة ، ط2 ، دار المشرق ، بيروت ، 2001م .

- هادي ، عارف حاتم0مشكلات تعليم قواعد اللغة العربية في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين0جامعة بابل ، كلية التربية الأساسية ، 2005م ، ( رسالة ماجستير غير منشورة ) 0

- وافي ، عبد الواحد ، وآخرون 0 اصول التربية ونظام التعليم 0ط 1 ، مكتبة الإنجلو المصرية ، القاهرة ، 1955 م 0

- وزارة التربية ، جمهورية العراق0مقررات الحلقة الدراسية التخطيط والسياسة التربوية0بغداد ، مديرية البحوث التربوية ، العدد/ 12 السنة/1971م0

- وهيب ، محمد ياسين ، ندى فتاح زيدان ، برامج تنمية التفكير انواعها استراتيجياتها اساليبها ، جامعة الموصل ، كلية التربية ، 2001م.

- Oxford Advancd . Learners Dictionary of current English Edittion by jonathon Crother , Oxford university Pressand , 1998

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م. د. ناطق سعيد الحلاق, “The effect of using the Alcort program, the second part (organization) on the achievement of the fifth grade students of Arabic grammar”, jfath, vol. 20, no. 2, pp. 316–351, Aug. 2023.