The impact of Buxton's model on the acquisition of historical concepts among fifth-grade literary students in the history of Europe and North America

Authors

  • Samira Mahmoud Hussein كلية التربية الاساسية/ جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/31

Keywords:

Buxton Model, History Concepts

Abstract

Abstract :

     The paper aims at identifying The Impact of Buxton Model on Acquiring History Concepts among Fifth Year-Literary Branch Female Students. In order to verify the aim of the paper and its hypothesis, the researcher has deliberately selected Fatima High School for girls in Diyala General Directorate of Education in the academic year 2015-2016. A sample of fifth year female students-literary branch were selected and divided into two groups; experimental and controlling. The sample of the study comprised (60) female students, 30 students per group. Then, the researcher matched the two groups in the variables of (age in months, intelligence and previous experience test).

     Moreover, the researcher has set the study requirements in terms of specifying the academic syllabus, forming behavioral objectives, preparing lesson plans for both groups a test for the acquisition of history concepts and exposing the test to a group of experts. In the light of their notes and reviews, certain necessary amendments were done. The researcher adopted the suitable statistic tools.

     In the light of the study results, the researcher has set the following conclusions:

  1. Buxton model is more effective than the traditional method in acquiring history concepts among fifth year female students-literary branch.
  2. The use of Buxton model in teaching copes with the requirements of modern teaching in stimulating the motivation of female students towards learning.
  3. Delineating Buxton model assisted in heightening the level of acquiring and organizing the process of teaching history concepts in a serial, linked and perfect way.
  4. Buxton model makes female students an integral part in the educational process which will lead to positive interaction among female students and effective participation during the whole experimentation period.

References

المصادر:

• ابو جادوا ، صالح محمد علي (1998) :سيكولوجية التنشئة الاجتماعية ، ط1 ، دار الميسرة - عمان ,الاردن.

• ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (2000): علم النفس التربوي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

• ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( 2003):علم النفس التربوي، ط3، دار المسيرة للنشر الأردنية.

• أبو سرحان، عطية عودة(2000): دراسات في أساليب تدريس التربية الاجتماعية والوطنية،ط1،دار الخليج للنشر والتوزيع.

• ابو زينة ، فريد كامل وعبدالله الكيلاني(1997): الرياضيات مناهجها وأصول تدريسها ، ط4، دار الفرقان للنشر والتوزيع- عمان, الاردن .

• ابو صالح، محمد صبحي، واخرون(2000): القياس والتقويم،ط1،مطابع الكتاب المدرسي، صنعاء، اليمن.

• الجبوري ، فتحي طه مشعل (2001): أثر أنموذج برونز في اكتساب المفاهيم النحوية لدى تلامذة المرحلة الابتدائية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة المستنصرية ، كلية المعلمين ، العراق .

• الجلبي ، سوسن شاكر (2005) : اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، ط1 ، مؤسسة علاء الدين ، دمشق

• حمدان , فتحي خليل (2005) : أساليب تدريس الرياضيات , ط1 ,دار وائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

• الحيلة، محمد محمود( 1999): التصميم التعليمي : نظرية وممارسة، ط1، دار المسيرة، عمان.

• الحيلة ، محمد محمود ( 2007): مهارات التدريس الصفي،ط2 ، دار المسيرة للطباعة ، عمان ، الاردن .

• خطايبة، عبدالله محمود(2005): تعلم العلوم للجميع، كلية التربية، جامعة اليرموك، اربد، الاردن.

• خضر، فخري رشيد(2006): طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية ، ط1، دار الميسرة للتوزيع والنشر، الاردن.

• الزغلول, شاكر عقلة وعماد عبد الرحيم المحاميد (2007): سيكلوجية التدريس الصفي،ط1،دار المسيرة-عمان, الاردن.

• الزيادات، ماهر مفلح، ومحمد ابراهيم قطاوي (2010): الدراسات الاجتماعية طبيعتها وطرائق تعليمها وتعلمها،ط1،دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

• زيتون، عايش محمود (2003): أساليب تدريس العلوم، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.

• الساعدي، فرات غني نوري(2011): اثر استخدام انموذج بكستون في اكتساب المفاهيم الرياضية والاتجاه نحو مادة الرياضيات لدى طالبات الصف الثاني متوسط ،رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية_ ابن الهيثم ،جامعة بغداد.

• سرايا، عادل(2007):التصميم التعليمي والتعلم ذو المعنى،ط2،دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن.

• سلامة، عبد الحافظ محمد(2001): تصميم التدريس، ط1،دار البارودي للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن.

• السكران، محمد(2002): اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية ،دارالشروق ،الاردن.

• الشارف, احمد العريفي(1996):المدخل لتدريس الرياضيات، ط1,الجامعة المفتوحة –طرابلس’ ليبيا.

• الشبلي، ابراهيم مهدي(1986): المناهج بناؤها – تنفيذها ، مطبعة وزارة التربية ، بغداد .

• الشربيني, زكريا واخرون(2000): نمو المفاهيم العلمية للاطفال, برنامج مقترح وتجارب لطفل ما قبل المدرسة ،ط1,دار الفكر العربي-مصر.

• شهيد، ياسمين مهدي(2012): اثر انموذج دروزة في اكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طالبات الصف الاول المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ـ ابن رشد، جامعة بغداد.

• صالح, ماجدة محمود(2006): الاتجاهات المعاصرة في تعليم الرياضيات,ط1,دارالفكرناشرون موزعون-عمان-الاردن.

• الطيطي، محمد حمد(2001): تنمية التفكير الابداعي،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن.

• عودة ،أحمد سليمان وخليل يوسف الخليلي (1998 ): الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية،ط1، دار الفكر ، عمان، الاردن.

• عودة، احمد سليمان( 2000): القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط3، عمان، دار الأمل للنشر والتوزيع.

• ـــــــــــــــــــــــــــــ، (2002): القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط1، دار الأمل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• العبسي, محمد مصطفى(2009): الالعاب والتفكير في الرياضيات،ط1،دار المسيرة –عمان ,الاردن

• علام ، صلاح الدين محمود (2006):القياس والتقويم التربوي والنفسي ,اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ،ط2 دار الفكر العربي -القاهرة ,مصر.

• عبد الصاحب ،اقبال، واشواق نصيف جاسم(2012):ماهية المفاهيم واساليب تصحيح المفاهيم المخطوءة،ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان ،الاردن.

• قطامي، يوسف (1989) : سيكولوجية التعلم والتعليم الصفي ، ط 1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .

• ــــــــــــــــــــــ (2001):سيكولوجية التدريس ، ط1 دار الشروق –عمان الاردن0

• اللقاني, أحمد حسين و عودة عبد الجواد ابو سنينة (1999): أساليب تدريس الدراسات الاجتماعية، ط1، مكتبة دار الثقافة للنشر-عمان ,الاردن.

• النبهان ،موسى(2004):أساليب القياس في العلوم السلوكية،ط1،دار الشروق، عمان .

• محمد، ربيع ،وطارق عبد الرؤوف عامر(2008):التدريس المصغر، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

• محمد ،عبدالباسط عباس(2013): اثر أنموذج سكمان في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى طلاب الصف الخامس الادبي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية /ابن رشد ،جامعة بغداد.

• المشهداني، احمد عبد الستار(2008):اثر نموذجي ثيلين وكمب في اكتساب المفاهيم التاريخية والاحتفاظ بها لدى طالبات معهد اعد المعلمات،اطروحة دكتوراه ، غير منشورة، كلية التربية –ابن رشد ، جامعة بغداد.

• مجيد، عبد الحسين رزوقي، وعيال، ياسين حميد(2012):القياس والتقويم للطالب الجامعي، مكتبة اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق.

• مؤنس:محمد هاشم(2015):اثر انموذج بكستون في اكتساب المفاهيم الجغرافية واستبقائها لدى طلاب الصف الثاني المتوسط، بحث منشور ،مجلة الاستاذ للعلوم التربوية والنفسية، العدد(212)،كلية التربية_ ابن رشد، جامعة بغداد.

• Beyer,B.K,(1987) Practical Strategies for the teaching of thinking,Allyns.

• Byers, V., & Herscovics, N. (1977). Understanding school mathematics. Mathematics Teaching,No 81,Dec,U.K

• Buxton, L. (1978). Four levels of understanding". Mathematics in School, vol. 7,No,4 ,Sep,U.K

• Kastberg,Signe E. ,2002,"Understanding Mathematical Concepts :The Case of The Logarithmic Function" A Dissertation Abstracts international,Athens,Georgia

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م. د. سميرة محمود حسين, “The impact of Buxton’s model on the acquisition of historical concepts among fifth-grade literary students in the history of Europe and North America”, jfath, vol. 20, no. 2, pp. 352–379, Aug. 2023.