The effectiveness of the visual teaching strategy in the collection of chemistry for second grade students and the development of their scientific thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/66Keywords:
teaching strategy , visual teaching , scientific thinkingAbstract
Abstract :
This research aims at the impact of the visual teaching strategy on the achievement in chemistry and developing the scientific thinking of the second – year male students . year secondary male students through proving the following two hypotheses :
- There is no difference in the statistical sign at the sign level (0.05) between the average of male students' achievement marks in the experimental group and the average of the male students' achievement marks in the control group .
- There is no difference in the statistical sign at the sign level (0.05) between the average of the pre-test . and post-test . of the scientific thinking of the male in the experimental group and average of the pre-test . and post-test . of the scientific thinking of the male students in the control group.
Tala-Al-natheed secondary school in Baquba has been chosen intestinally as the experiment field. The research sample consist of (70) male students from the second – year secondary school who are divided in to two equal groups. Then the equivalence was found. The research requirements are prepared and experiment is applied from 8-10-2015 till 23-12-2015
The researcher has prepared two tests the first one is an achievement post-test which consist (40) items from the type of multiple – choice test , and the second is the scientific thinking test which consist (30) items distributed on 5 areas.
After the statistical Analysis was found , the achievement test reliability has been found by using half – split method , and the scientific thinking reliability has been found by using Alfa chronbach , formula .
The results have been analyzed which show the male students excellence in the experimental group more than the male students in the control group in each of achievement and scientific thinking.
The researcher submitted a number of conclusions, recommendations and suggestions.
References
المصادر
أولاً : المصادر العربية :
- الباوي،ابراهيم وثاني حسين الشمري،2016: "نماذج وستراتيجيات في التدريس والتقويم "ط1،مكتب زاكي ،باب المعظم ،بغداد.
- بركات ، أحمد حسن ، 2006 ، "فعالية المدخل البصري المكاني في تنمية بعض أبعاد القدرة المكانية والتحصيل لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة العلوم" ، رسالة ماجستير (غير منشورة) ، كلية البنات – جامعة عين شمس، مصر .
- البطش ، محمد ، وأبو زينة فريد ، 2007 ، مناهج البحث والتحليل الإحصائي ، ط1 ، دار المسيرة ، عمان – الأردن .
- البكري ، أمل ، وعفاف الكسواني ، 2002 ، أساليب تعليم العلوم والرياضيات ، ط2 ، دار الفكر ، عمان – الأردن .
- البياتي, عبدالجبار توفيق و زكريا زكي اثناسيوس (1977), الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس , مطبعة مؤسسة الثقافة العلمية , بغداد.
- الجبوري ، حسام يوسف ، 2004 ، "أثر ستراتيجية تطبيق المبادئ في التحصيل والتفكير العلمي لدى طلاب الصف الرابع العام في مادة الأحياء" ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة ديالى ، ديالى
- الحربي ، إبراهيم سليم رزيق ، 2011 ، "مستوى التصور البصري المكاني لدى طلاب أقسام الرياضيات بجامعة أم القرى" ، مجلة كلية التربية بأسوان ، العدد 25 ،ـ مطبعة الجامعة ، جامعة جنوب الوادي ، مصر .
- الحيلة ، محمد محمود ، 2009 ، مهارات التدريس الصفي ، ط3 ، دار المسيرة ، عمان – الأردن .
- خليل ميخائيل معوض ، 1984 ، قدرات وسمات الموهبين ، دار الفكر الجامعي ، الأسكندرية .
- الخليلي ، خليل يوسف ، وآخرون ، 1996 ، تدريس العلوم في مراحل التعليم العام ، ط1 ، دار العلم ، دبي – الإمارات المتحدة .
- الخوالدة ، ناصر أحمد ، وإسماعيل يحيى ، 2003 ، طرائق تدريس التربية الإسلامية ، دار جنيني للطباعة والنشر ، عمان – الأردن .
- دوران ، رودني ، 1985 ، أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم ، ترجمة : صبار بني ، محمد سعيد ، وخليل يوسف الخليلي ، وفتحي حسن ملكاوي ، دائرة التربية ، إربد – الأردن .
- رافن ، جي ، سي ، 1983 ، اختبار المصفوفات المتتابعة القياس ، ترجمة: الدباغ ، فخري وآخرون ، مطابع الموصل ، العراق .
- الربيعي ، أحلام علي حمود ، 2002 ، "أثر استخدام التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي في مادة الكيمياء وتفكيرهن العلمي"، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن الهيثم ، جامعة بغداد .
- الزهاوي ،الهام أحمد ، 2001 ، "أثر استخدام أنموذج سكمان في التحصيل والتفكير العلمي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الكيمياء"، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن الهيثم ، جامعة بغداد .
- زيتون،حسن حسين ، 2001 ، "تحليل ناقد لنظرية التعلم القائم على المخ وانعكاسها على تدريس العلوم" ، مجلة التربية العلمية ، المجلد الأول ، الجمعية المصرية للتربية العلمية، الاسكندرية ، مصر
- سامي محمد ملحم ، 2000 ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .
- السيد ، فؤاد البهي ، 1979 ، علم النفس الإحصائي وقياس العقل البشري ، ط3 ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر ، القاهرة .
- الشبول ، فتحية إبراهيم ، 1991 ، "أثر تعليم العلوم بطريقة إدماج النشاط اللاصفي في التحصيل والتفكير العلمي لدى طلبة الصف الرابع الأساسي" ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة اليرموك ، الأربد .
- صلاح الدين محمود علام(1993) الاساليب الاحصائية الاستدلالية البارامترية، واللابارمترية، ط1، القاهرة دار الفكر العربي.
- الظاهر ، زكريا محمد ، وآخرون ، 1999 ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، مكتبة الناشر، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان – الأردن .
- عبد الرحمن عدس ، 1997 ، القياس النفسي ، ط2 ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، عمان .
- عبيدات ذوقان ، وآخرون ، 1998 ، البحث العلمي ، مفهومه وأدواته وأساليبه ، ط6 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان .
- ------- ، ----- ، وسهيلة أبو السميد ، 2012 ، ستراتيجيات التدريس الحديثة في القرن الحادي والعشرين ، ط1 ، دار الفكر العربي، عمان ، الأردن .
- عرفة ، صلاح الدين محمود ، 2005 ، تعليم وتعلم مهارات التدريس في عصر المعلومات ، ط1 ، عالم الكتب ، القاهرة .
- عودة ، أحمد سليمان ، 1998 ، القياس والتقويم في العملية التربوية ، ط1، دار الأمل ، عمان – الأردن .
- القلا، فخري الدين (1979)،اعداد الطالب المعلم في معهد المعلمين والمعلمات، لاستخدام تقنيات التعليم، مجلة تكنولوجيا التعليم، العدد(3) السنة(2).
- المالكي ، عوض صالح ، 2009 ، "العلاقة بين التصور البصري المكاني في الرياضيات والمهارة الفنية لدى طلاب وطالبات الصف الثاني المتوسط بمدينة مكة المكرمة" ، مجلة تربويات الرياضيات ، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات ، كلية التربية – جامعة بنها ، مصر .
- محسن ، علي عطية ، 2008 ، الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان – الأردن .
- ------،----------- ، 2009 ، الجودة الشاملة والجديد في التدريس ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان – الأردن .
- المعموري ، عصام عبد العزيز ، 2000 ، "علاقة مستوى استيعاب مدرسي الفيزياء في المرحلة الإعدادية لطبيعة العلم بتحصيل طلبتهم" ، رسالة ماجستير (غير منشورة) ، كلية التربية – ابن الهيثم ، جامعة بغداد .
- نبيل أحمد عبد الهادي ، 2000 ، نماذج تربوية تعليمية معاصرة ، ط1 ، دار وائل للطباعة والنشر ، عمان .
- النبهان ، موسى ، 2004 ، أساسيات القياس في العلوم السلوكية ، ط1 ، دار الشروق ، عمان – الأردن .
- النجدي ، أحمد ، وآخرون ، 1999 ، المدخل في تدريس العلوم ، سلسلة المراجع في التربية وعلم النفس ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر ، القاهرة
- ----- ، --- و---- ، 2003 ، طرق وأساليب واستراتيجيات حديثة في تدريس العلوم ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة .
- الوكيل ، حلمي أحمد ، 2007 ، أسس بناء المناهج وتنظيمها ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان–الأردن،
ثانياً : المصادر الأجنبية :
- Bloom , B.S. & others , 1977 , Ahandbook on Formative and Summative Evaluation of student learning , Mc Graw – Hill Inc, New York .
- Ebel , Robert , 1972 , Essontionals of Educational measurement , 2nd ed . , Prentice–Hall Inc . , New Jersey .
- Hsu , Y . , 2004 , "Using the Internet to develop students capacity for scientific inquiry" , Journal of Educational computing Research , 31 (2) , 137-161 .
- Leite , Walter , Svinick Marills , and shi Yuying , 2009 , "Learning stytes Inventory with Multitrait-Multimethod confirmatory factor Analysis Models" , SAGE publications , New York .
- Sylwester , Robert , 2000 , Abiological Brain in cultural classroom , Mc – Graw – Hall Co , New York .
- Webster , A.M. , 1981 , Webster's New International Dictionary , Merriam Webster , Inc . , London .
- Wolfinger , D. , M. , 2000 , Science in the elementary and middle school , Longman , New York .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.