The effectiveness of using Robinson's (SQ3R) strategy in developing the reading comprehension of the My Eternal Language course among second-grade female students.

Authors

  • Imamah Muhammad Al-Shanqeeti Princess Nourah bint Abdulrahman University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/2/8

Keywords:

Robinson Strategy (SQ3R) - Reading Absorption - Middle Second Row - My Timeless Language

Abstract

The research aimed to identify the effectiveness of using Robinson's strategy (SQ3R) in developing reading comprehension among second-grade intermediate students in My Eternal Language course. To achieve this, a semi-experimental approach with (pre-post) design was used for one group. Then the test was applied to a sample of (24) female students from the second intermediate grade, and statistical treatments were used that are appropriate to the research tool. Test scores of reading comprehension skills (literal, deductive, and critical) in the application (Tribal-post-intermediate) in favor of the experimental group, including the effect of Robinson's strategy (SQ3R) in developing reading comprehension among second-grade female students. The researcher recommended several recommendations, the most important of which are; Using Robinson's strategy (SQ3R) in teaching Arabic language curricula; In order to achieve the objectives of effective learning.

References

أولا: المراجع العربية:

-أبو الريش، مريم بنت أحمد؛ وأبو لوم، خالد . (2017). أثر إستراتيجيتي SNIPS وSQ3R في الفهم القرائي والتحصيل واكتساب المفردات لدى طالبات الصف الرابع الأساسي في فلسطين . (بحث منشور). دراسات العلوم التربوية مج (44)، ع (4).

-أحمد، فيصل بن بكر. (2014). أثر استخدام استراتيجيات (RAP-SQ3R-KWL) في تدريس القراءة في تنمية مهارات الاستيعاب القرائي والتفكير الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الرابع من مرحلة التعليم الأساسي في محافظة دمشق. (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، جامعة دمشق.

-أنيس، إبراهيم وآخرون. المعجم الوسيط . القاهرة ,مطابع دار المعارف , 1400هـ.

-لجبوري، رغد بنت سلمان. (2011). أثر إستراتيجية نمذجة التفكير وSQ3R في الاستيعاب القرائي والتفكير النقدي لدى طلبة الصف الرابع الأدبي في مادة المطالعة. العراق: (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة بابل.

-الراشد، نورة بنت محمد. (2016). درجة امتلاك معلمات اللغة الانجليزية لمهارات القراءة الاستيعابية وتوظيفها في تدريسهم بالمرحلة المتوسطة في منطقة القصيم. القصيم.

-الزهراني، نايف بن سالم. (2018). درجة تضمين مستويات الفهم القرائي في أنشطة مقرر لغتي الخالدة بالصف الثاني المتوسط . (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية. جامعة أم القرى.

-سعادة، جودت بن أحمد (2015). مهارات التفكير والتعليم. ط1، عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

-الشنقيطي ، أمامة محمد. (2020م). فاعلية برنامج تدريبي في توعية معلمات اللغة العربية بالممارسات المثلى لرفع المقدرة القرائية للطلاب وفق معايير الاختبار الدولي للتقدم في القراءة بيرلز (pirls) واتجاهاتهن نحوه. المجلة التربوية ، كلية التربية ، جامعة سوهاج ،العدد7 .

-الصيداوي، غسان؛ مولود، منى. (2019). فاعلية استراتيجية (SQ3R) "التصفح- التساؤل – القراءة – الاسترجاع –المراجعة " في تحصيل طلبة كلية التربية الأساسي في مقرر الرياضيات وتنمية مهارات التفكير الإبداعي. مجلة جامعة حماة، المجلد الثاني، العدد العاشر.

-العلوان، أحمد؛ والتل، شادية. (2010). أثر الغرض من القراءة في الاستيعاب القرائي . (بحث منشور)، مجلة جامعة دمشق، العلوم التربوية والنفسية، 3(26)، 367- 404.

-الكندري، عبد الله؛ صلاح، سمير. (2004). تعليم القراءة وتنمية التفكير. الكويت: دار العلم للنشر والتوزيع.

-المكاحلة، أحمد؛ الرمامنة، عبد اللطيف. (2018). أثر برنامج قائم على إستراتيجية (SQ3R) في تحسين مهارات الاستيعاب القرائي لدى الطلبة في الصف السادس. (بحث منشور)، المجلة التربوية، (1- 23)، كلية الأميرة رحمة الجامعية جامعة البلقاء التطبيقية.

-النمري، حنان سرحان. (2012). المضامين الثقافية والأساليب الأدبية في مقرر القراءة العربية للصف الرابع الابتدائي في المملكة العربية السعودية. الإمارات العربية المتحدة ،دبي: بحث مقدم في المؤتمر الدولي للغة العربية: الندوة (64).

-بدر، عبد الرزاق؛ والعلي، ماجدة. (2012). الاستيعاب القرائي وعلاقته بمهارات التفكير البصير لدى طلبة الجامعة . (بحث منشور)، مجلة كلية التربية، ع2، 65- 85.

-حسن، رولا. (2016). الاستيعاب القرائي لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة جرش بالمملكة الأردنية الهاشمية في ضوء نوع القراءة ومتغيرات أخرى. (بحث غير منشور)، تم الاسترجاع بتاريخ 5/08/ 1441ه، من موقع:https://repository.najah.edu/handle/20.500.11888/3018.

-زيتون، حسين بن حسن. (2003). تعليم التفكير، رؤية تطبيقية في تنمية العقول المفكرة. القاهرة: عالم الكتب.

-شاكر، مها بنت شفيق. (2011). أثر إستراتيجيتي روبنسون الأصلية والمطورة في تنمية مهارات الاستيعاب القرائي والدافعية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن. الأردن: (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية العلوم التربوية والنفسيةجامعة عمّان العربية.

-شحاته ،حسن ؛ النجار ،زينب. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. القاهرة: ط1الدار المصرية اللبنانية.

-صبري، ماهر بن إسماعيل. (2002). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم. الرياض: ط1 مكتبة الرشد.

-عطية، محسن علي. (2016). استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء. عمان: دار المسيرة.

-عمايره، عبد الله بن عيسى. (2016). الاستيعاب القرائي بين التنظير والتطبيق. (بحث منشور)مجلة كلية التربية للبنات، مج (27) ع (3)، (1006- 1021)، تم الاسترجاع بتاريخ 23/07/ 1441ه، من موقع: https://www.iasj.net/iasj?func=fulltext&aId=118461

-فلية، فاروق بن عبده؛ الزكي، أحمد بن عبد الفتاح. (2004). معجم مصطلحات التربية لفظا واصطلاحا. الإسكندرية: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.

-هادي، مارية. (2014). أثر استخدام استراتيجي (SQ3R) في زيادة تحصيل طالبات الصف الخامس في مادة الجغرافيا. العراق : مجلة العلوم التربوية الأساسية، الجزء1، نوفمبر، جامعة بابل.

-وزارة التربية والتعليم. (1416هـ). وثيقة سياسة التعليم في المملكة العربية السعودية.

-وزارة التعليم. (1441هـ). . مركز إحصاءات التعليم وكالة التخطيط والمعلومات. تم الاسترجاع بتاريخ 16/05/ 1441هـ، من موقع: https://www.moe.gov.sa/ar/Pages/default.aspx.

ثانيا: المراجع الأجنبية:

-Abdel Azim Reem. (2008). The effectiveness of a proposed model based on the meta- knowledge strategies in developing reading skills for the study and creative reading of high school students. Unpublished doctoral thesis, Girls College of Arts and, Girls College of Arts and Educational Sciences, Ain Shams University.

-Al Firdaus M. (2012). SQ3R Strategy for Increasing Students’ Retention of Reading and Writing Information. Magelang Tidar University, Magelang, Central Java.

-Anderson J. R. (1988). Cognitive Psychology and implications. New York: 2an edition WH, G Free men and company 17.

-Baumann & D ,Johnson J. (1984). Reading insteuction and the beginning teache. Minnesota: A Practical guide,Burgess Publishing Company.

-Dharma & S, Abdullah S. (2013). The Implementation of SQ3R Strategy to Teach Reading News Item Text to Tenth Grade Students of Senior High School. Faculty of Language and Art, State University of Surabaya.

-Duke & P,Pearson N. (2001). How can I help children improve their comprehension? In teaching every child to read: . Frequently-asked question Center for Improvement of early reading achievement.

-Kameeui .J & Simmons. (1990). Designing Instructional Strategies. The Prevention of Academic a Learning Problems.

-Komang& others D.S. Sari. (2013). A Comparative Study of PQRST and SQ3R Strategies Based on the Text Types upon the Eighth Grade Student’ Reading Competency at Smpn4 Singaraja. Singaraja: Language Education Department. Post-Graduate Program Ganesha, University.

-Loewen Susan. (2006). Exceptional intellectual intellectual performance: . a neo- Piagetian Perspectiv. High Abitity Studies 17(2), 159- 181.

-Mercer, Ann Cecil and Mercer. (2008). Teaching Students with Learning Disabilities. Amman: Translated by Reda Mosaad Al Jamal and Ibrahim Abdullah Al - Zureiqat, Dar Al - Fikr.

-Moh Rodli. (2009). Improving the reading comprehension of the tenth-year students of MAN Mojokerto using (SQ3R). strategy published master thesis. University of Malang.

-Pujana. Widya Art & others I B. (2014). Effect the SQ3R Method of Learning to Read the understanding of Indonesian Skill Class IV, e-Journal Pulpit PGSD. Indonesia: Ganesha University of Education, Department of PGSD, , Vol (2), No.(1).

-Ruthus Speucer A. (2002). Psychology in the new milleuium. Thomson,USA: 8theg.

-SIL International. (1999). The Four basic Language skills. Retrieved February. 18/ 2020 from.

-Stone N.J. (2000). Exploring the relationship between calibration and self,. Regulated learning. Education al Psychology review. 7 (2).

ثالثا : مراقع عبر شبكة الانترنت

Http://www.sil.org/lingualinks/ianguelearning/otherResources/GudlnsFrALnggAndCltrLrnngPrgrm/FourBasicLanguageSKills.htm. ( ).

-Https://etec.gov.sa/ar/Media/News/Pages/Educationresult.aspx. (بلا تاريخ).

https://www.maajim.com/

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
أمامة محمد الشنقيطي, “The effectiveness of using Robinson’s (SQ3R) strategy in developing the reading comprehension of the My Eternal Language course among second-grade female students”., jfath, vol. 24, no. 2, pp. 196–219, Jul. 2023.