Poverty and education in Iraq (reality and challenges)

Authors

  • Nadia Mahdi Abdul Qadir كلية الادارة والاقتصاد / جامعة ديالى
  • Alia كلية الادارة والاقتصاد / جامعة ديالى
  • Montha كلية الادارة والاقتصاد / جامعة ديالى

Abstract

The research aims at identifying the impact of poverty on
educational level by analyzing the reality of education in
Iraq.
It also aims at describing a future vision of poverty ,and
explaining factors that led to the impoverishment of the Iraqi
individual and the impact on net enrollment rates which in
133
turn caused the deterioration of the educational process that
have a negative impact on Iraqi society.
The research depends on the descriptive analytical method
Enhanced by the statistical tables in addition to the
formulations
and conclusions of the specific theory . In order to achieve
the goal of the research in the light of the hypothesis ,the
research is divided into three sections: the first section
reviews the conceptual poverty and education while the
second section sheds light on education in Iraq(reality and
Challenges ). The third section deals with poverty and its
impact on the educational level in Iraq.
The most important conclusion of the research is that there
Is a relationship between poverty and education . The high
poverty rates lead to lower levels of education . The most
Important recommendation is building educational strategy
Able to reduce poverty and thus raise and mature the
development of educational system .

References

أوال: انكتة

- بئو ببزِٖٗ بحىلٖ ل1811ا فٖ طث٘ل اسبحة بحتوز هتد ُ٘ن ّعربء

بغ ب ع

- ببدزبُ٘ن هدزب بح اودة ل 2008ا بحلٌو٘دة بحثشدزٗة لباًظد ً٘ة ا بد٘ي

بحٌ زٗة ّبحْبقع ب ر ى ع

- طددد حن تْف٘دددق بحٌتتدددٖ ّاثددد بح و٘ددد فل دددٖ ل2001ا بحظ٘ طددد ا

ب قلص ٗة بحال٘ة ّبحتوز ب٘زّاع

- اث هللا سبُٖ بحزبش بى ل2001ا فٖ بقلص ٗ ا بحلىلد٘ن ب ر ى

ع

- اث بحزسبق بحت رص ل1882ا بح اْهدة ّبحتودزبء ّب ًتد ق بحىد م

ب٘زّا هز ش ربط ا بحْئ بحىزب٘ة ع

- ف٘صل بئو بْ ط٘ثدة ل2013ا بحى ود هدي ب طدل و ر فدٖ بحلىلد٘ن

ب ر ى ع

- ه ودددد ئظدددد٘ي بحثدددد قز ع ل1885ا ق٘دددد ص بحتوددددز فددددٖ ّل بحلتٌددددة

ب قلص ٗة ّب لو ا٘ة حغزبٖ بط٘ ًْْ٘ٗرك ع

حاَُاً : انثضىث وانًزالخ وانتقارَر وانًىاقع االنكتروَُح

- ّسبر بحلخطدددد٘ظ ّبحلىدددد ّى باًودددد وٖ ل 2015ا توزٗددددز بحتوددددز

ّب ً ه ج ّبحزف ُ٘ة فٖ بحىزبقع

- ّسبر بحلخط٘ظ ّبحلى ّى باًو وٖ ل2013ا خطة بحلٌو٘ة بحْطٌ٘دة

بحىزبقع 2012-2013

- ّسبر بحلخطددد٘ظ ّبحلىددد ّى باًوددد وٖ ل2013ا تا٘٘دددف ب ُددد با

باًو و٘ة حلحت٘ة بحىزبق ع

- ّسبر بحلخطددد٘ظ ّبحلىددد ّى باًوددد وٖ ل2012ا بحلوزٗدددز بحدددْطٌٖ

بح ًٖ ئْل ئ حة بحظا ى فٖ اطد ر تْصد٘ ا بحوددتوز بحد ّحٖ حلظدا ى ّبحلٌو٘دة ع

بحىزبق ع

- ّسبر بحلخطدد٘ظ ّبحلىدد ّى باًودد وٖ ل2010ا بحتِدد س بحوز ددشٕ

حإلئص ء ّتاٌْحْ ٘ بحوىلْه ا ّبقع بحشث فٖ بحىزبق ع

- ّسبر بحلخط٘ظ ّبحلى ّى باًو وٖ ل2008ا خطة بحلٌو٘ة بحْطٌ٘دة

حلظٌْبا2010-2014ع

- ّسبر بحلخط٘ظ ّبحلى ّى باًو وٖ ل2001ا بحلزب٘ة ّبحلىل٘ن بحى حٖ

ّبحتوز فٖ بحىزبق ع

- بحوىِد بحىزبدٖ حللد رٗب ّبحث دْي بائصد و٘ة ع ل2002ا بحوددتوز

بائص وٖ بلّل ب ر ى ع

- بحثٌدد بحدد ّحٖ ل2010ا توزٗددز ت ل٘لددٖ ئددْل بح ددزّا بحوى٘شدد٘ة

حلشىب بحىزبقٖع

- International Fund For Agricultural Development

(IFAD).(1992):The State of world rural poverty. New York.

- ٗ طو٘ي طى ّى صل٘ثٖ ع بلز بحتوز الدٔ بحوظدلْٓ بحلىل٘ودٖ حلظدا ى الدٔ

www.cosit.gov.iq/ar/2013 ًّٖحالز ب قعْبحو

- خل٘تة ئ ج ع فز تول٘ل بحتوز فٖ بح ّل بحىزب٘ة فٖ ضْء بحلتزبة

بحو ح٘شٗة الٔ بحوْقع ب حالزًّٖ

httpiefpedia.comarabwp-contenup20137

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نادية مهدي عبد القادر, علياء حسين خلف, and منتهى زهير محسن, “Poverty and education in Iraq (reality and challenges)”, jfath, vol. 19, no. 4, pp. 1–22, Aug. 2023.