The impact of the information processing strategy on the achievement and retention of fifth grade literary students in the subject of history

Authors

  • Samra Mhmoud Huseein كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Abstract

This study aims at identifying the impact of the data
processing in the achievement of the literary fifth grade
schoolgirls. To achieve this aim and its hypotheses, the
researcher selected a sample consists of fifth grade
schoolgirls in the secondary school"A'aishah" which
belongs to Diyala general directorate of education. The
researcher chose two sections as the control group and the
experimental one .Actually, the sample consists of
(60)students (30)ones for each and the researcher attempted
to match between the variables (age, intelligence ,
knowledge test done previously ).Later the researcher
prepared the equipment required for the study as the subject
matter , the behavioral objectives preparation, preparing
lesson plans for the two groups . Subsequently, the
educational achievement exposed to the jury of the experts
and in the light of their notes and instructions, amendments
have been done .It has been noticed that the researcher has
chosen the statistical tools to achive her aims .The
Conclusions of the study are:
1. The ability of teaching by using the strategy of data
processing in the educational achievement of the
experimental group in exchanging for the control group.
2. The process of teaching history by using the data
processing makes the students the core of the educational
system.

References

 اُووإ اٌُو٣ ْ

 اثٞ عبكٝ، ٕبُؼ ٓؾٔل ػِ٢ ، 1991 ،ػِْ اُ٘لٌ اُزوثٞ١ٛ ،1 ،كاه

أَُ٤وح ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ ٝاُطجبػخ، ػٔبٕ.

 ـــــــــــــــــ ، 2666 ،ػِْ اُ٘لٌ اُزوثٞ١ٛ ،2 ،كاه أَُ٤وح ُِْ٘و

ٝاُزٞى٣غ ٝاُطجبػخ، ػٔبٕ.

 اثٞ ه٣بُ، ؽَ٤ٓ ٖؾٔل، 2667 ،اُزؼِْ أُؼوك٢ٛ ،1 ،كاه أَُ٤وح،

ػٔبٕ، ا٧هكٕ.

 اؽَبٕ، ُ٤ِ٠ ؽٔل، 2663 ،اُزؼِْ ٝٓؼبُغخ ً٤ل٤خ اُزؼِْ، ٛ1 ،كاه ٛبهك٢

ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ، اُوبٛوح.

 ا٧ٍل١ٍ ،ؼ٤ل عبٍْ، ٝٓؾٔل ؽٔ٤ل أَُؼٞك١ ،2614 ،ئٍزوار٤غ٤بد

ٝٛوائن رله٣ ٌؽل٣ضخ ك٢ اُغـواك٤ب، ٛ1 ،كاه ٕلبء ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ، ػٔبٕ.

 اُجلهإ، ػجل اُيٛوح ُلزخ، 2666 ،أٍبُ٤ت ٓؼبُغخ أُؼِٞٓبد ٝػ٬هزٜب

ثأٗٔبٛ اُْقٖ٤خ ُلٟ ِٛجخ اُغبٓؼخ، اُغبٓؼخ أَُزٖ٘و٣خ، ًِ٤خ اُزوث٤خ،

أٛوٝؽخ كًزٞهاٙ ؿ٤و ْٓ٘ٞهح، ثـلاك.

 اُزٔ٤ٔ٢ ،أؽٔل ُؼ٤ج٢ ؽَ٤ ،ٖ2611 ،كبػِ٤خ اٍزوار٤غ٤خ ٓؼبُغخ

أُؼِٞٓبد ك٢ رؾٖ٤ َاٌُ٤ٔ٤بء ٜٝٓبهاد ٓب ٝهاء أُؼوكخ ُط٬ة اُٖق

ا٧ ٍٝأُزٍٜٞ، عبٓؼخ ثـلاك، ًِ٤خ اُزوث٤خ ، اثٖ اُٜ٤ضْ، هٍبُخ ٓبعَز٤و ؿ٤و

ْٓ٘ٞهح.

 اُغَٔ، ػِ٢ اؽٔل) 2665 :)رله٣ ٌاُزبه٣ـ ك٢ اُووٕ اُؾبك١ٝ اُؼْو٣ ،ٖ

ٛ1ٓ ،طجؼخ ػبُْ اٌُزت ُِْ٘و ٝ اُزٞى٣غ ، اُوبٛوح.

 ؽَ٤ٓ ،ٖؾٔل ػجل اُٜبك١ ،2665 ،ا٧ًزْبف أُجٌو ُولهاد اُنًبءاد

أُزؼلكح ثٔوؽِخ اُطلُٞخ أُجٌوح، ٛ1 ،كاه اُلٌو ، ػٔبٕ.

 ؽٔ٤لح، ئٓبّ ٓقزبه ٝآفوٕٝ، 2666ٜٓ ،بهاد اُزله٣ٌٓ ،ٌزجخ ىٛواء

اُْوم ، اُوبٛوح، ٖٓو.

 اُؾ٤ِخ، ٓؾٔل ٓؾٔٞك، 1999 ،اُزٖٔ٤ ْاُزؼِ٤ٔ٢ٗ : ظو٣خ ٝٓٔبهٍخ،

ٛ1 ،كاه أَُ٤وح، ػٔبٕ.

 اُؾ٤ِخ ، ٓؾٔل ٓؾٔٞك ، ٓوػ٢ ، رٞك٤ن ، 2661ٛ ، وائن اُزله٣ ٌ

اُؼبٓخ ، كاه اُْوٝم ُِطجبػخ ، ػٔبٕ ، ا٫هكٕ .

 اُقيهع٢ ،ػي٣ي ؽَٖ عبٍْ، 2611 ،ث٘بء ثوٗبٓظ رؼِ٤ٔ٢ ػِ٠ٝ كن

أٍزوار٤غ٤بد ٓؼبُغخ أُؼِٞٓبد ٝأصوٙ ك٢ اُزؾٖ٤ٝ َاُزلٚ٤ َأُؼوك٢ُ لٟ

ٛبُجبد هَْ ػِّٞ اُؾ٤بح ٝر٘ٔ٤خ رلٌ٤وٖٛ اُ٘بمك، عبٓؼخ ثـلاك، ًِ٤خ اُزوث٤خ، اثٖ

اُٜ٤ضْ، أٛوٝؽخ كًزٞهاٙ ؿ٤و ْٓ٘ٞهح.

 كهٝىح، اك٘بٕ ٗظ٤و، 9110،ا٫ٍئِخ اُزؼِ٤ٔ٤خ ٝاُزو٤٤ ْأُلهٍ٢ٛ،2 ،

ٌٓزجخ اُلبهاث٢ ،ا٫هكٕ.

 اُيؿٍِٞ، ػٔبك ػجل اُوؽ٤ٝ ،ْهاكغ اُٖ٘٤و اُيؿٍِٞ، 2663 ،ػِْ اُ٘لٌ

أُؼوك٢ٛ ،1 ،كاه اُْوٝم، ػٔبٕ، ا٧هكٕ.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، 2663ٗ ،ظو٣بد اُزؼِْ، ٛ1 ،

كاه اُْوٝم ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ، ػٔبٕ.

 اُي٣بد، كزؾ٢ٖٓ طل٠ ، 2666 ،ا٧ ٌٍأُؼوك٤خ ُِزٌٞ٣ ٖاُؼوِ٢

أُؼوك٢ٝ رغٜ٤ي أُؼِٞٓبد، ٛ2 ،كاه اُْ٘و ُِغبٓؼبد، اُوبٛوح.

 اُي٣بد، كزؾ٢ٖٓ طل٠ ، 1995 ،ا٧ ٌٍاُج٤ُٞٞع٤خ ٝاُ٘لَ٤خ ُِْ٘بٛ

اُؼوِ٢ أُؼوك٢ – أُؼوكخ ٝاُناًوح ٝا٧ثزٌبه، ٛ1 ،كاه اُْ٘و ُِغبٓؼبد،

اُوبٛوح.

 ى٣زٕٞ، ؽَٖ ؽَ٤ ،ٖ2661 ،رٖٔ٤ ْاُزله٣ ٌهؤ٣خ ٓ٘ظٞٓ٤خ، ٛ1 ،

ػبُْ اٌُزت، اُوبٛوح.

ٍ ٬ٓخ، ػجل اُؾبكع ٓؾٔل)2661 :)رٖٔ٤ ْاُزله٣ٛ ،ٌ1،كاه اُجبهٝك١

ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ ، ػٔبٕ ، ا٫هكٕ.

 اُْوهبٝ١ ،أٗٞه، 1992 ،ػِْ اُ٘لٌ أُؼوك٢ أُؼبٕو، ٌٓزجخ ا٧ٗغِٞ

أُٖو٣خ، اُوبٛوح.

 اُٖبك٢ ،ػجل هللا ثٖ ٛٚ، 2662 ،اُلوٝم ك٢ أٍزوار٤غ٤بد ٓؼبُغخ

أُؼِٞٓبد ك٢ٞٙ ء ٓزـ٤و١ اُزقٖٔ ٝاُزؾٖ٤ َاُلهاٍ٢ ،عبٓؼخ أُِِي

فبُل، ًِ٤خ اُزوث٤خ، أُغِخ اُؼِٔ٤خ ُغبٓؼخ أُِي ك٤(َٖاُؼِّٞ ا٩َٗبٗ٤خ

ٝا٩كاه٣خ(، أُغِل ا٧ ،ٍٝاُؼلك)1 ،)أثٜب.

 ػج٤ل ، ٓبعلح اَُ٤ل ، ٝآفوٕٝ )2661 : )أٍبٍ٤بد رٖٔ٤ ْاُزله٣ ، ٌ

ٛ1 ، ػٔبٕ ، كاه ٕلبء ُِْ٘و ٝاُطجبػخ.

 اُؼزّٞ، ػلٗبٕ ٣ٍٞق ٝآفوٕٝ، 2664 ،ػِْ اُ٘لٌ أُؼوك٢ ث٤ ٖ

اُ٘ظو٣خ ٝاُزطج٤ن، ٛ1 ،كاه أَُ٤وح، ػٔبٕ.

 ػلً ، ػجل اُوؽٖٔ ، ٝرٞم ، ٓؾ٢ اُل٣ ،ٖ1999 ،ػِْ اُ٘لٌ

اُزوثٞ١ٗ ،ظوح ٓؼبٕوح، ٛ2ًِ ،٤خ اُؼِّٞ اُزوثٞ٣خ، كاه اُلٌو ُِطجبػخ

ٝاُْ٘و ،اُغبٓؼخ ا٧هكٗ٤خ.

 ػِ٢ٓ ،ؾٔل اَُ٤ل، 2616 ،أرغبٛبد ٝرطج٤وبد ؽل٣ضخ ك٢ أُ٘بٛظ ٝٛوم

اُزله٣ٛ ،ٌ1 ،كاه أَُ٤وح، ػٔبٕ.

 ػ٬ٕ ،ّ٬ػ اُل٣ٓ ٖؾٔٞك ، 2666 ،اُو٤بً ٝاُزوٞ٣ ْاُزوثٞ١ٝ اُ٘لَ٢ ،

ٛ1 ،كاه اُلٌو، اُوبٛوح.

 ػٞكح، اؽٔل ٍِ٤ٔبٕ، 5111 ،اُو٤بً ٝاُزوٞ٣ ْك٢ اُؼِٔ٤خ اُزله٣َ٤خ ،

ٛ3 ،ػٔبٕ، كاه ا٧ُِْ٘ َٓو ٝاُزٞى٣غ.

 ـــــــــــــــــــــــــــــ، 5115 ،اُو٤بً ٝاُزوٞ٣ ْك٢ اُؼِٔ٤خ اُزله٣َ٤خ،

ٛ1 ،كاه ا٧ُِْ٘ َٓو ٝاُزٞى٣غ، ػٔبٕ، ا٧هكٕ.

 اُـو٣و١ٍ ،ؼل١ عبٍْ ػط٤ ،ٚ2663 ،أصو ثوٗبٓظ ٍزوار٤غ٤بد ٓؼبُغخ

أُؼِٞٓبد ك٢ اُزؾٖ٤ َاُلهاٍ٢ أٗزوبٍ أصو اُزله٣ت ُطِجخ ًِ٤خ أُؼِٔ٤ ٖثؾَت

َٓزٟٞ مًبئْٜ، عبٓؼخ ثـلاك، ًِ٤خ اُزوث٤خ، اثٖ هّل، أٛوٝؽخ كًزٞهاٙ .

 اُط٤ت، ػٖبّ ػِ٢ ،هّٞإ، هث٤غ ػجلح، 2666 ،ػِْ اُ٘لٌ أُؼوك٢-

اُناًوح ٝرْل٤و أُؼِٞٓبد، ٛ1 ،ػبُْ اٌُزت، اُوبٛوح.

 اُلوٜبء، ػبْٕ ٗغ٤ت، 2662 ،أٗٔبٛ رؼِْ ِٛجخ أُلاهً اُضبٗٞ٣خ اُزبثؼخ

ُٔل٣و٣خ روث٤خ ػٔبٕ اُضبٗ٤خ ك٢ ا٧هكٕ ٝػ٬هزٜب ا٧هرجبٛ٤خ ثٔزـ٤واد اُغٌ٘

ٝاُزقٖٔ َٝٓزٟٞ اُزؾٖ٤ َاُلهاٍ٢ٝ كفَ ا٧ٍوح، ٓغِخ كهاٍبد، أُغِل

،اُؼلك 11 ،ػٔبٕ.

 ك٤وًَٕٞ ،عٞهط )1996( :)اُزؾِ٤ َا٩ؽٖبئ٢ ك٢ اُزوث٤خ ٝػِْ

اُ٘لٌ(، روعٔخ: ٛ٘بء ٓؾَٖ اُؼٌ٤ِ٢، ثـلاك، كاه اُؾٌٔخ ُِطجبػخ ٝاُْ٘و.

ٓ ؾٔٞك، ٕ٬ػ اُل٣ ٖػوكخ، 2665 ،رلٌ٤و ث٬ ؽلٝك – هؤٟ روثٞ٣خ

ٓؼبٕوح ك٢ رؼِ٤ ْاُزلٌ٤و ٝرؼِٔٚ، ٌٓزت اُؼ٬ٖٓ ،و.

ٖٗ و هللا، ػٔو ػجل اُوؽ٤ ،ْ2616 ،رلٗ٢َٓ زٟٞ اُزؾٖ٤ٝ َا٧ٗغبى

أُلهٍ٢ أٍجبثٚ ٝػ٬عِٚ، ٛ1 ،كاه ٝائَ، ػٔبٕ.

ْٞٗ إ، ٣ؼوٞة ؽَ٤( .ٖ1919 :)اُغل٣ل ك٢ رؼِ٤ ْاُؼِّٞ، كاه اُلوهبٕ

ُِْ٘و ٝاُزٞى٣غ، ا٧هكٕ.

 ٣ ،ٌٗٞكزؾ٢ٝ أفوٕٝ، 2664 ،أُ٘بٛظ– ا٧ -ٌٍأٌُٞٗبد-

اُز٘ظ٤ٔبد-اُزطٞ٣و، ٛ1 ،كاه اُلٌو، ػٔبٕ.

 Wilson, g,J. 1988, Learning tactics and strategies in

physical. e G. D. and Ander (eds) cognitive classroom

learning understanding. Thinking and Problem..

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سمرة محمود حسين, “The impact of the information processing strategy on the achievement and retention of fifth grade literary students in the subject of history”, jfath, vol. 19, no. 4, pp. 1–29, Aug. 2023.