Obstacles to the performance of music education in the Arab world
Abstract
This paper aims at identifying the most significant
problems concerning the teaching performance of music in
the Arab world. In the first chapter, the researcher dealt with
the methodology of the paper exemplified by the problem,
significance and aim of the study which is marked off in
finding the future solutions in the teaching method which is
854
impacting the behavior via learning music in the serious
modern methods.
Moreover, the researcher focused in chapter two on the
theoretical frame represented by the role of music and a
number of historical instances as well as the history of some
music centers, the role of music and singing in the preIslamic epoch, the role of music and singing in the Islamic
era. The most apparent obstacles in teaching music and the
role of mind in the teaching of music all assert the necessity
of practicing the elevated art of music to change the taste of
the community towards the right voice and detach from the
spreading mess in music. Whenever ideal music
phenomenon is spread, the commercial, noisy type of music
that is rejected by common taste will disappear.
Furthermore, the researcher set a number of conclusions and
put certain recommendations and suggestions, followed by a
list of references.
References
.إدٖ ثُطقجٕ، أدٞ ثُقْٖ ٓقٔو دٖ ثُقْ٘٢ :فجٝ١ ثُلٕ٘ٞ ِّٝٞر ثُٔقَٕٝ،
صقو٤ن ًٌٍ٣ج ٣ّٞق، دـوثه: هثةٌر ثُلٕ٘ٞ ثُّٔٞ٤و٤ز(، 1806.ّ
.ث٫مض٤جً، ْٗ٤خ: ثُلٖ ثُـ٘جة٢ ػ٘و ثُؼٌح، د٤ٌٝس: )هثً د٤ٌٝس ُِطذجػز
ٝثٌُٖ٘(، 1855.ّ
.ث٧ّو، ٗجٌٙ ثُو٣ :ٖثُو٤جٕ ٝثُـ٘جء ك٢ ثُؼٌٚ ثُؾجِٛ٢( :ٌٚٓ ،هثً
ثُٔؼجًف(، 1868.ّ
.ثُذٌٌ١ ،ػجهٍ: ٙل٢ ثُو٣ ٖث٧ًٞٓ١ٓ ؾوه ثُّٔٞ٤و٠ ثُؼذجّ٤ز، دـوثه:
)ٍٝثًر ثُغوجكز ٝثُلٕ٘ٞ، هثً ثُقٌ٣ز ُِطذجػز(، 1808.ّ
.ثُؾجدٌ١ُٝ ،٤و فْٖ ػذو ثُقْ٤ :ٖثُضٞظ٤ق ثُل٘٢ُِ٘ ـْ ٝثُضؼذ٤ ٌك٢ صؾٞ٣و
ثُوٌإٓ ثٌٌُ٣ ،ْثٌٟٝفز هًضًٞثٙ، دـوثه: )ؽجٓؼز دـوثه، ًِ٤ز ثُلٕ٘ٞ ثُؾٔ٤ِز،
هْْ ثُلٕ٘ٞ ثُّٔٞ٤و٤ز(، 2215.ّ
.ثُق٘ل٢ ،ؽ٬ٓ :ٍووٓز ك٢ ثُّٔٞ٤و٠ ثُؼٌد٤ز، دـوثه: )هثً ثُقٌ٣ز ُِطذجػز(،
.ّ1888
.ثٌُؽخ، ٛجْٕ ٓقٔو: ثُّٔٞ٤و٤ٝ ٕٞثُٔـٕ٘ٞ م٬ ٍثُلضٌر ثُٔظِٔز، دـوثه:
)ًٖٓ٘ٞثس ثًٌَُٔ ثُوُٝ٢ُ وًثّجس ثُّٔٞ٤و٠ ثُضوِ٤و٣ز، هثً ثُقٌ٣ز
ُِطذجػز(، 1882.ّ
ٙ .ذق٢ أًٗٞ ًٕ٤و: صجً٣ل ث٫٥س ثُّٔٞ٤و٤ز ك٢ ثُؼٌثم ثُوو٣ ،ْثُطذؼز
ث٧ُٝ٠ ،د٤ٌٝس: )ثُٔؤّْز ثُضؾجً٣ز ُِطذجػز ٝثٌُٖ٘(، 1802 .ّ
.ٟجًم فْٕٞ كٌ٣و: صجً٣ل ثُلٕ٘ٞ ثُّٔٞ٤و٤ز، ثُؾَء ث٧ ،ٍٝدـوثه: )ٍٝثًر
ثُضؼِ٤ ْثُؼجُ٢ٝ ثُذقظ ثُؼِٔ٢ٓ ،طذؼز هثً ثُقٌ٣ز ُِطذجػز ٝثٌُٖ٘(،1882.ّ
.ٟجًم فْٕٞ كٌ٣و: ٓ٬فظجس فٍٞ صجً٣ل ثُّٔٞ٤و٠ ثُؼٌد٤ز.
.ثُؼو٤ِ٢ٓ ،ؾو١ :ثُْٔجع ػ٘و ثُؼٌح، ثُضٌثط ثُّٔٞ٤و٢ ثُؼٌد٢ ك٢
ٓنضِق ثُؼًٚٞ، ثُؾَء ث٧ ،ٍٝثُطذؼز ث٧ُٝ٠ ،هٖٓن: )ه.ٕ(.
.كجًٌٓ، ٌٛ٘١ ؽًٞػ: صجً٣ل ثُّٔٞ٤و٠ ثُؼٌد٤ز، صٌؽٔز فْ٤ٚٗ ٖجً،
ِِّْز ث٧ُق ًضجح، ثُوجٌٛر: )هثً ثُطذجػز ثُقو٣غز(، 1856
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 مجلة الفتح للبحوث النفسية والتربوية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.