الكشف عن الألعاب الجاهزة والمصنوعة يدوياً والخيالية المفضلة لدى أطفال الرياض

Authors

  • Dr. Sajlaa Faiq Hashim كلية التربية للبنات / جامعة بغداد

Keywords:

Games

Abstract

 

Abstract:

The problem of research is that every child has the freedom to choose games that he plays without the intervention of adults, but some parents and teachers force children to play certain games and leave other games on the pretext of not suitable for their age or the level of family culture. As a result, there is no knowledge and expertise of interested institutions and concerned with the child about the most popular games of children.

Playing is one of the most important methods for the young to understand the world or the environment surrounding them and the way of self-expression because it allows the use of senses and mind and allows the child to discover the world around him and to understand the environment and know himself, as he develops his abilities and skills of thinking by practicing different colors of playing interacting with his materials and tools and learn the culture of his community and its language to be helpful to him to interact and communicate with the outside world around him, the child cannot distinguish between playing and work, and playing has different types and the proportion of time allocated to each of them does not depend only on the age of the child, but on his sex , the health condition and pleasure obtained from each type. And the child discovers through trial and error that some types of games that the selected lead to satisfactory results as opposed to others that lead to his unsatisfactory results. The child by repeating to play accepted and satisfactory games and accepted by others, it quickly becomes his most favorite to him and begins to set rules of conduct for him. The research aimed to detect the most popular games of kindergartens children (the commercial the cultural)) – (the imaginal the representational) depending on the variable of gender and stage. And to know the most favorite cultural games of kindergarten children depending on the gender variable and stage, and to know more representative games of kindergarten children depending on the gender variable and stage.

    The research sample included (475) children, boys and girls, (177) males and (298) females for the academic year 2016-2017. The researcher used a questionnaire to reach the objectives of the research after extracting its validity and stability and the coefficient of stability reached (0,85). The researcher used the percentage weight of the apparent validity for the questionnaire items, and also extracting the ratio of circulation of games preference (commercial, imaginal), chi-square test to extract the differences in the degree of games preference (commercial, imaginal), and Spearman correlation coefficient to extract the persistence of the questionnaire. The research found the following results: (There are differences in the preference of kindergarten children games, that the children always prefer the most popular games or commercial games, which help their nerves and muscles to relax and second place games are building games and (the imaginary games) got the last place, and that all kindergarten children are equal In the degree of preference for the three games, whether in terms of gender or age stage), and the researcher presented a number of suggestions and recommendations in terms of research. 

References

المصـــــادر:

- محمد محمود عبد الجابر ومحمد صلاح النبابتة ( 1998 ) : سيكولوجية اللعب والترويح عند الطفل العادي والمعوق ، مكتب الصفحات الذهبية ، الطبعة الثانية ، الرياض .

- الخفاف ، ايمان عباس علي حسن ( 2003 ) : اثر اسلوبي القصة واللعب التمثيلي غي تنمية الاعتماد على النفس لدى طفل الروضة ، كلية التربية ، اطروحة دكتوراه ، الجامعة المستنصرية .

- زهران ، حامد عبد السلام( 1977 ) : علم نفس النمو والمراهقة ، الطبعة الخامسة ، دار العودة ، بيروت

- ملص ، محمد بســــــــام ( 1985 ) : سيكولوجية اللعب ، مجلة التربية ، اللجنة الوطنية القطرية ، ع (72 )، قطر .

- عبد الهادي ، يسري حسين 2008 ) ) : نظريات تفسير اللعب ، مجلة المعرفة ، الرياض.

- الجمهورية العراقيــــة ، وزارة التربية ( 1980 ) : علم نفس الطفل ، مديرية مطبعة وزارة التربية ، رقم ( 3 ) ، بغداد .

- صوالحة ، محمد احمد ( 2000 ) : استخدام لعب الادوار في معالجة الاظطرابات النفسية لدى عينة من اطفال الروضة ( دراسة حاله ) ، كلية التربية والفنون ، جامعة اليرموك ، مجلة علمية محكمة العدد ( 1 ) .

- عدس ، محمد عبد الرحيم واخرون ( 1980 ) : رياض الاطفال ، عمان .

- البيلاوي ، فيولا ( 1979 ) : الاطفال واللعب ، علم الفكر ، المجلد العاشر ، ع ( 3 ) .

- حنورة ، عبد المجيد ( 1978): التخيل واللعب التمثيلي عند الاطفال ، مجلة الفيصل ، ع( 2 ) .

- برناردى ، جوزبينيا كوتوني ( 1998 ) : تعالو نلعب ســـويا ، ترجمة طارق الاشراف ومراجعة كاميليا عبد الفتاح ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

- بوريين ، علي خالد محمد ( 1992 ): دور معلم المرحلة الاساس في توظيف اللعب وتمثيل الادوار وتنمية التفكير في التدريس ، مجلة رسالة المعلم ، مجلد ( 33 ) ، الطبعة الرابعة ، عمان .

- الطواب ، سيد محمود ( 1986 ) : سيكولوجية الطفل في مرحلة الروضة ، منشورات وزارة الثقافة والاعلام ، الموسوعة الصغيرة ( 440 )، بغداد .

- الطائي ، فخرية جميل ( 1981 ) : لعب الاطفال اسسه ومستلزماته التربوية والنفسية ، مطبعة الاديب البغدادية ، بغداد .

- الناشف ، هدى ( 2001 ) : استراتيجيات التعلم والتعليم في الطفولة المبكرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

- مردان ، نجم الدين ( 1970 ): رياض الاطفال في الجمهورية العراقية تطورها ومشكلاتها واسسها التربوية والنفسية ، مطبعة الزهراء ، بغداد .

- البياتي ، وعبد الجبار توفيق ، واثتاسبوس ، زكريا زكي ( 1977 ) : الاحصاء الوصفي والاستدلالي ، الجامعة المستنصرية ، العراق .

هيئةرعايةالطفولة(1989):أنشطة وطموحات،الجزءالثاني،بغداد، دارالحرية للطباعة والنشر.

- Smith.p.k ( 1998 ) : understanding childrens development , basic psychology, n.y.3th- edition .

- Good ,c.v.( 1973 ) : dictionarg of education, london , 3th- edition .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.د. ســــجلاء فائــــق هاشـم, “الكشف عن الألعاب الجاهزة والمصنوعة يدوياً والخيالية المفضلة لدى أطفال الرياض”, jfath, vol. 21, no. 3, pp. 190–215, Aug. 2023.