اثر استعمال طريقة التحليل في تحصيل طلبة الخامس الاعدادي في مادة البلاغة
Keywords:
way AnalysisAbstract
Abstract :
This research aims at knowing the effect of using the analysis method in the achievement of fifth class secondary students at Eloquence by using the null hypothesis. The researchers limited their work on fifth class students of Diyala province using the experimental design of equal groups.
The research sample consists of 120 students classified into four groups in two different schools; one for boys and the other for girls with two groups for each school, one is experimental that studied in accordance to the analysis method and the other is controlling that studied in accordance to the usual standard method.
A state of equality was applied on the four groups in two different schools. This research demanded the use of a test that measures the effect of using the analysis method in order to calculate the students' achievements. This was presented to a group of specialists in order to prove its apparent sincerity and then was applied on a pilot group to be sure of its validity.
The stability coefficient of this research reached (0.80). The statistical data was treated by the T-test for two independent groups, and the results show the excellence of the experimental group that studied the analysis method over the controlling group that studied in accordance to the usual standard method in students' achievement at eloquence.
References
المصادر والمراجع :
-أحمد سيد إبراهيم: مشكلات دراسة وتدريس البلاغة في المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية -العدد العاشر، دمياط. المنصورة.
-امين , وريا عمر :القواعد الشمولية والنهج التحويلي ,مجلة المثقف الجديد ,دار الثقافة والنشر الكردية ,دار الحرية للطباعة ,بغداد ,1989 .
-الحمداني , موفق :اللغة العربية وعلم النفس ,دراسة للجوانب النفسية للغة ,مطابع مديرية الكتب للطباعة والنشر ,جامعة الموصل ,1982 .
-خالد الشمري: مشكلات تدريس البلاغة في المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين، رسالة ماجستير، جامعة الملك سعود.
-الخماسي ,عبد علي حسين صالح :دراسة مقارنة لأثر طريقتي الاستقراء والقياس في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في قواعد اللغة العربية ,جامعة بغداد ,كلية التربية (رسالة ماجستير غير منشورة ).
-الدليمي ,محمود نجم : اسلوب المواقف التعليمية واثره في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في قواعد اللغة العربية .جامعة بغداد ,كلية التربية ,1989 (رسالة دكتوراه غير منشورة ) .
-الرازي , محمد ابن ابي بكر بن عبد القادر : مختار الصحاح ,دار الكتاب العربي ,ط1 , بيروت , 1967 .
-الرحيم , احمد حسن : منطلق التحليل اللغوي ,مجلة كلية التربية ,جامعة بغداد , العدد الاول , بغداد ,1977 .
-عبد الحميد , جابر , وعايف حبيب :اساسيات التدريس ,مطبعة العاني ,بغداد 1967 .
- عبد العليم , ابراهيم : الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية .الطبعة السابعة , دار المعارف ,مصر ,1973 .
- العبيدي , غانم سعيد , وحنان عيسى الجبوري :التقويم والقياس في التربية والتعليم ,بغداد ,مطبعة شفيق ,1970 .
-عتيق ,عبد العزيز : علم المعاني , ط2 ,دار النهضة العربية للطباعة والنشر ,بيروت ,1970 .
-علي ,الجارم ,مصطفى امين :البلاغة الواضحة ,ط1 ,مطبعة بيروت ,
-بلوم ,بنيامين , واخرون : تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني ,دار ماكروهل للنشر , المطبعة العربية .
- لند فل ,س ,م : اساليب الاختبار والتقويم في التربية والتعليم ,ترجمة عبد الملك ,بيروت ,المؤسسة الوطنية للطباعة,1968 .
- ناصر المخزومي : معوقات تدريس البلاغة كما يراها المعلمون و المديرون والمشرفون في اقليم جنوب الأردن، مجلة الخليج العربي .
- الهاشمي ,عابد توفيق :الموجه العملي لمدرسي اللغة العربية ,مطبعة الارشاد ,بغداد ,1972 .
- يونس ,فتحي علي , ومحمود كامل الناقة : اساسيات تعليم اللغة العربية ,دار الثقافة للطباعة ,القاهرة ,1977 .
-Morgan .C.and King.R.Introduction to psychology .3 rd –New york ;McGraw-Hill.1966
-Chaplin .L.p.Dictionary of Psycgology .Fourth Printing .New York ;Dell,1971
-Ebol .Robert.L.Essentials of Ediucational Mesurement .New york jersey:Prentice-Hall,Inc,1972
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.