اثر استراتيجية توليد الاسئلة في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب المرحلة الاعدادية في مادة الادب والنصوص .
Keywords:
Generating Questions StrategyAbstract
Abstract :
The present research , entitled The Effect of the Generating Questions Strategy on the Achievement and Memorization of Secondary Stage Students in Literature and Poetry , aims at verifying the following hypotheses:
1- There is no significant difference at the level (0.05) between the marks of the pre and post tests of the students in the experimental group who were taught literature and poetry by using the generating questions strategy.
2- There is no significant difference at the level (0.05) between the marks of the pre and post tests of the students in the experimental group who were taught literature and poetry by using the generating questions strategy and the marks of the post test of the students in the control group who were taught according to the traditional method.
3- There is no significant difference at the level (0.05) between the marks of memorization test between the experimental group who was taught literature and poetry by using the generating questions strategy and the marks of the control group according to the traditional method.
The researcher applied the experimental approach in their research. The sample included (56) students distributed into (28) students in the experimental group and (28) students in the control group. They conducted equation of several variables, which are : the marks of the last year (2015-2016), the educational level of the parents, the ages in months, and the marks of the post test of the two groups. The researchers had taught (7) topics of literature and poetry in the experiment after preparing teaching plans. A sample of these plans was exposed to a number of experts and judges and it was accepted with (80%) percent . At the end of the experiment , the researchers conducted the post test and , after three weeks, the memorizing test on both groups of the experiment.
The researchers arrived at the following findings:
The exceed of the experimental group who was taught according to the generating questions strategy on the control group according to the traditional method. In the light of the present research results , the researchers recommended to the necessity of using the generating questions strategy in teaching fourth secondary stage students literature and poetry and they suggested to conduct a study like the present one in teaching other topics such as readings, grammar, and dictation.
References
المصادر والمراجع العربية:
ــ القرآن الكريم.
ـ ابن منظور, ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ,لسان العرب, ط3 ,ج1, دار الاحياء التراث العربي ,بيروت , لبنان,1999م.
ـ ابن منظور, جمال الدين محمد بن مكرم , لسان العرب ,ط3 ,دار صادر,بيروت, 2004م
ـ ابو جادو ,صالح محمد ,علم النفس التربوي, ط11 ,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمّان الاردن ,2014م.
ـ الاحمدي ,مريم محمد عايد ,اثر استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية بعض مهارات القراءة الابداعية والتفكير فوق المعرفي لدى طلاب الخامس الادبي في مادة المطالعة ,بحث منشور في المجلة الدولية للأبحاث, جامعة الامارات العربية ,العدد 32, 2012م
ـ ابو رياش ,حسين محمد ,وآخرون ,اصول استراتيجيات التعلم والتعليم النظرية والتطبيقية ,ط1 ,دار الثقافة للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن ,2009م.
ـ ابو الضبعات ,زكريا اسماعيل ,طرائق تدريس اللغة العربية ,ط1 ,دار الفكر ,عمان ,الاردن ,2007م.
ـ ابو الهيجاء ,فؤاد حسين ,اساليب وطرائق تدريس اللغة العربية واعداد دروسها اليومية ,ط3 ,دار المناهج للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن ,2007م.
ـ الاعرجي ,مرتضى عبد الكاظم ,اللغة العربية وطرائق تدريسها ,ط1 ,مكتب اليمامة للطباعة والنشر, بغداد ,باب المعظّم ,2016م.
ـ الجابري ,كاظم كريم رضا ,مناهج البحث في التربية وعلم النفس ,ط1 ,مكتب النعيمي للطباعة والنشر ,بغداد ,2011م.
ـ الجبوري ,ايناس علي حسين ,اثر استراتيجية باير في التحصيل والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الرابع الادبي في مادة الادب والنصوص ,رسالة ماجستير غير منشورة ,المستنصرية ,كلية التربية الاساسية ,2014م.
ـ جروان ,فتحي عبد الرحمن ,تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات ,دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ,عمان ,2005م.
ـ الخطيب ,محمد ابراهيم ,مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها في مرحلة التعليم الاساسي ,ط1 ,الورّاق للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن ,2009م.
ـ الدليمي ,احسان عليوي ,والمهداوي ,عدنان محمود ,القياس والتقويم في العملية التعليمية ,ط2 ,مكتبة احمد الدبّاغ للطباعة والاستنساخ ,بغداد ,باب المعظّم ,2005م.
ـ الدليمي ,حميد لطيف ,منهجية البحوث العلمية واعداد رسائل الماجستير والدكتوراه ,ط1 ,دار ميزوروتاميا ,بغداد ,شارع المتنبي , 2011م.
ـ الدليمي , طه علي حسين ,تدريس اللغة العربية بين الطرائق التقليدية والاستراتيجيات التجديدية ,ط1 ,عالم الكتب الحديثة ,للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن , 2009م.
ـ زاير ,سعد علي ,وعايز ,ايمان اسماعيل ,مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ,مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي ,مطبعة ثائر جعفر العصامي ,شارع المتنبي ,بغداد ,العراق ,2011م
ـ زاير ,سعد علي ,وداخل ,سماء تركي ,اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ,ج1 ,دار المرتضى ,شارع المتنبي ,بغداد ,2013م.
ـ زاير ,سعد علي ,وآخرون ,استراتيجيات وطرائق ونماذج واساليب وبرامج ,ج1 ,ط1 ,دار المرتضى ,طبع ونشر وتوزيع ,بغداد ,شارع المتنبي ,2013م.
ـ سليمان ,امين علي محمد ,وابو علام ,رجاء محمود ,القياس والتقويم في العلوم الانسانية اسسه وادواته وتطبيقاته ,ط1 ,دار الكتاب الجديد ,القاهرة ,مصر ,2010م.
ـ السيد ,فؤاد البهي ,علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري ,ط3 ,دار الفكر العربي ,1979م.
ـ شحاته ,حسن ,تعليم العربية بين النظرية والتطبيق ,ط2 , الدار المصرية اللبنانية , 1993م.
ـ شحاته ,حسن ,والنجار ,زينب ,معجم المصطلحات التربوية والنفسية ,ط1 ,الدار المصرية اللبنانية ,مصر ,2003م.
ـ عباس ,محمد خليل ,وآخرون ,مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ,ط1 ,دار المسيرة ,عمان ,الاردن ,2007م.
ـ عبد الرحمن ,انور حسين ,وزنكنة ,عدنان حقي شهاب ,الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ,ط1 ,دار الكتب والوثائق ,بغداد ,2007م.
ـ العبسي ,محمد مصطفى ,التقويم الواقعي في العملية التدريسية ,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان ,2010م.
ـ العساف ,صالح بن حمد ,المدخل الى البحث في العلوم السلوكية,ط1 ,جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية ,الرياض ,1995م.
ـ عطية ,محسن علي ,الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال ,ط1 ,دار صفاء للنشر والتوزيع ,عمان الاردن ,2008م.
ـ عطية ,محسن علي ,الجودة الشاملة والجديد في التدريس ,ط1 ,دار صفاء للنشر والتوزيع ,عمان الاردن ,2009م.
ـ عودة ,احمد سلمان ,وملكاوي ,فتحي حسن ,اساليب البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ,ط1 ,مكتبة الكناني للطباعة ,اربد ,1992م.
ـ قورة ,علي عبد السميع ,وابو لبن ,وجيه الموسى ,الاستراتيجيات الحديثة في تعليم وتعلم اللغة ,ط1 ,المنصورة للطباعة والنشر ,مصر ,2013م.
ـ الكيلاني ,عبدالله زيد ,والشريفين ,نضال كمال ,مدخل الى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية اساسياته ,مناهجه ,تصاميمه ,اساليبه الاحصائية ,ط1 ,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان ,2005م.
ـ اللهيبي ,محمد عبد الرزاق ,فاعلية الاسلوب التمثيلي في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التاريخ ,رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية للعلوم الانسانية ,جامعة الانبار ,2010م.
ـ المسعودي ,كريم خضير فارس ,اثر اسلوبي التظليل وتوليد الاسئلة الذاتية في تنمية الاستيعاب القرائي ,والاداء التعبيري عند طلاب الصف الثاني المتوسط ,اطروحة دكتوراه غير منشورة ,كلية التربية ابن رشد ,جامعة بغداد ,2013م.
ـ المسعودي ,اسماء كاظم فندي ,والناجي ,خليل ابراهيم خلف ,المنتخب من الادب ,المكتبة المركزية ,جامعة ديالى ,2012م.
ـ ملحم ,سامي محمد ,منهاج البحث في التربية وعلم النفس ,ط1 ,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان ,2000م.
ـ وزارة التربية ,منهج الدراسة الاعدادية ,مطبعة وزارة التربية ,1990م.
ـ يونس ,فتحي ,وآخرون ,المناهج ,الاسس ,المكونات ,التنظيمات ,التطوير ,ط1 ,دار الفكر للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن ,2004م.
ـ الهاشمي ,عبد الرحمن ,والدليمي ,طه علي حسين ,استراتيجيات حديثة في فن التدريس ,ط1 ,دار الشروق للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن ,2008م.
المصادر الاجنبية :
- Gronlund, N.E. Measurement and Evaluation in teaching 3rd ed. New York , Macmillan Co., 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.