أثر اسلوب العصف الذهني في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم لطلاب الصف الثاني المتوسط

Authors

  • Karem Abd Ahgani Abd Jasim كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • Hujom Ismail Jumaa كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

Keywords:

: brainstorming style

Abstract

Abstract :

       Football is one of the most popular games all over the world. As such, it gained a special consideration locally and internationally, as it took the advantages of several skills that motivate the people who in turn approached it abundantly. This study aims to know the effect of using mind storming in learning some basic skills of football for second class intermediate students as the researchers find second class students somehow weak in these skills as they used to learn in accordance to the traditional methods.

       The researchers used the experimental approach as it suits the research and the statement of the problem. The sample of the study contains 78 students of the second class intermediate school and were divided randomly into group –A- as the controlling group that contains (38) students and section –B- as the experimental group that contains (40) students with 18 teaching units for nine weeks.

       Using the post-test statistically, the researchers reached to the following conclusion that showed the excellence of the experimental group which were taught in accordance to the mind thinking technique  over the controlling group which were taught in accordance to the general method of teaching and developing the scientific skills.

       The researchers recommended to use the mind storming approach as it is the best method in achieving the methods that the researchers applied and developing the scientific thinking, beside its great effect in learning the basic skills in a short time and with a little effort.

 

References

المصادر :

 ثامر محسن إسماعيل وآخرون ، (1991) : الاختبار والتحليل بكرة القدم ، الموصل ، مطبعة جامعة الموصل .

 حذام القزويني ،(1988) : التربية الترويحية ، بغداد ، الدار العربية للطباعة .

 ظافر هاشم الكاظمي ، (2012) : الاسلوب التدريسي المتداخل واثره في التعلم والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئية تعليم التنس ، اطروحة دكتوراه ، كلية التربية الرياضية ، جامعة بغداد .

 ظافر هاشم الكاظمي ، (2013) : التطبيقات العلمية لكتابة الرسائل والاطاريح التربوية والنفسية ، بغداد ، دار الكتب والوثائق .

 عادل ابو العلا سلامة ؛ واخرون ، (2009) : طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة ، ط1 ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان .

 علي الديري واحمد بطانية ، (1987) : أساليب تدريس التربية الرياضية، دار الأمل للنشر والتوزيع ، عمان .

 عماد كاظم العطواني ، (1999) : اثر برنامج تدريبي مقترح في تطوير مهارة التهديف بكرة القدم ، رسالة ماجستير، كلية التربية الرياضية ، جامعة بغداد .

 فايزة جمعة واخرون ، (2009) : اساليب البحث العلمي منظور تطبيقي ، الاردن ، دار الحامد للنشر والتوزيع .

 فاندالين، ديوبولد ب ، (1984) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، ترجمة محمد نبيل نوفل وآخرون ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية .

 قاسم المندلاوي وآخرون ، (1990) : الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية، الموصل ، مطابع التعليم العالي .

 كمال عارف ، سعد محسن، (1989) : كرة اليد ، بيت الحكمة ، بغداد .

 محسن علي وسلمان الحاج عكاب ، (2013) : ادوات البحث العلمي في التربية الرياضية ، ط1: عمان ، مكتبة المجتمع العربي للنشر .

 محمد حسن علاوي ، (1993) : علم النفس الرياضي ، دار المعارف ، القاهرة .

 محمد ياسر دبور، ( 1997) : كرة اليد الحديثة، الإسكندرية ، منشأة المعارف .

 مفتي إبراهيم ، ( 1996) : التدريب الرياضي للمبتدئين من الطفولة الى المراهقة ،ط1، القاهرة ، دار الفكر العربي .

 ناهدة عبد زيد ، ( 2012) : اساليب في التعلم الحركي : العراق ، دار الكتب العلمية .

 وجيه محجوب ، (1987) : التطور الحركي من الولادة حتى سن الشيخوخة،ج2، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد .

 وجيه محجوب ، (1988) : طرائق البحث العلمي ومناهجه، ط2، بغداد، دار الحكمة .

 Schmidt, Arichard; Motor control and learning: (Human Kinetics Publishers, Champion.III,1982) .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م. م كريم عبد الغني عبد جاسم and م. م هجوم اسماعيل جمعة, “أثر اسلوب العصف الذهني في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم لطلاب الصف الثاني المتوسط ”, jfath, vol. 21, no. 3, pp. 446–465, Aug. 2023.