Instructional design according to the theory of brain-based learning and its impact on the achievement of second grade students in intermediate chemistry

Authors

  • Monther Mubader Abdul Karim Al-Abbasi Monther Mubader Abdul Karim Al-Abbasi كلیة التربیة الأساسیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/1/5

Abstract

In the modern philosophical field, a new trend has begun towards programming the learning environment and the effective changes in it. This is what is called in the light of educational technology (Instructional Technology). As a clear application of the concept of educational technology, the educational design emerged, which is the main axis of contemporary education technology, which aims to teach what must be learned, and its results represent the architectural engineering design of what education should be. Its importance also lies in its attempt to link the theoretical aspect that It is related to theories of psychology in general and theories of education in particular, and the applied aspect that relates to describing strategies and identifying appropriate educational techniques, and this means applying educational theories in an orderly and orderly manner in improving educational practices (Darwazeh, 1999, 62) In the light of modern philosophical frameworks, a new trend towards environmental programming has begun. Learning and effective changes in it, this is what is called educational technology (Instructional Technology). As a clear application of the concept of educational technology, the educational design emerged, which is the main axis of contemporary education technology, which aims to teach what must be learned, and its results represent the architectural engineering design of what education should be. Its importance also lies in its attempt to link the theoretical aspect that It is related to theories of psychology in general and theories of education in particular, and the applied aspect that relates to describing strategies and identifying appropriate educational techniques, and this means applying educational theories in an orderly and orderly manner in improving educational practices (Darwazeh, 1999, 62)

References

ي متغیرات مختلفة .

١ -المصادر العربیة

١.أحمد حامد منصور ، ١٩٩٣ ، المدخل إلى تكنلوجیا التعلیم ، سلسلة تكنلوجیا التعلیم ، دار الكتب

المصریة ، القا班رة .

٢.احمد سلیمان عودة، ١٩٩٨ ،القیا唉 والتقویم في العملیة التدریسیة ، ط٢ ،دار الامل للنشر

والتوزیع، الاربد.

٣ .الازیرجاوي ، فاضل محسن ، ١٩٩١ ، اسس علم النفس التربوي ، دار الكتب للطباعة والنشر ،

الموصل.

٤.الامام ، مصطفى محمود، واخرون، ١٩٩٠ ،التقویم والقیا唉 ،مطبعة جامعة بغداد، بغداد

٥ .بلوم ، بنیامین ، وآخرون ، ١٩٨٣ ، تقییم تعلم الطالب التجمیعي والتكویني ، ترجمة محمد أمین

المفتي وآخرون ، الطبعة العربیة ، دار ماكجد و班یل ، القا班رة.

٦ .بني یونس ، محمد محمود ، ٢٠٠٧ ، سیكولوجیة الدافعیة والانفعالات، ط١ ،دار المسیرة للنشر

والتوزیع والطباعة ،عمان٠

٧ .الجلبي ، فائزة عبد القادر ، ١٩٩٨" ، تصمیم أنموذج تعلیمي – تعلمي في الریاضیات وأثره في

تحصیل طالبات معھد إعداد المعلمات" ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، كلیة التربیة ابن الھیثم ،

جامعة بغداد ، بغداد .

٨ .الجوراني ، یوسف احمد خلیل (٢٠٠٨": (تصمیم تعلیمي وفقاً لنظریة التعلم المستند إلى الدماغ

وأثره في تحصیل طالبات الصف الثالث المتوسط في مادة الأحیاء وتنمیة تفكیر班ن العلمي" ،

اطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة التربیة ابن الھیثم ، جامعة بغداد ، بغداد .

٩ .الحیلة ، محمد

العدد الرابع والأربعون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٠ م.د. منذر مبدر عبد الكریم

١٠.الخطیب ، رشید إبرا班یم ، ١٩٨٠ ، أسالیب تدریس المواد الاجتماعیة، ط٢ ،دار العدول

للطباعة ، عمان .

١١ .الخلاقي ،عاد صالح محسن ، ٢٠٠٣ " ، فاعلیة تصمیم تعلیمي–تعلمي في مادة الكیمیاء لدى

طلبة الصف السابع الأساسي في مدینة عدن بالجمھوریة الیمنیة" ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ،

كلیة التربیة– ابن الھیثم ، جامعة بغداد.

١٢ .الخلیلي ، خلیل یوسف ، وآخرون ، ١٩٩٦ ، تدریس العلوم في مراحل التعلیم العام ، ط١ ، دار

العلم للنشر والتوزیع ، دبي .

١٣ .دروزه، افنان نظیر، ١٩٩٩ ، إجراءات في تصمیم المنا班ج ، ط٢ ، مركز التوثیق والمخططات

والنشر ، جامعة النجاح الوطنیة ، مطبعة أوفسیت النصر ، نابلس .

١٤.رافن ، جي سي ، ١٩٨٣ ، اختبار المصفوفات المتتابعة القیا唉 ، ترجمة فخري ، الدباغ

وآخرون ، مطابع الموصل .

١٥.الریماوي ، محمد عودة ،وآخرون ، ٢٠٠٦ ، علم النفس العام ، ط١ ، دار المسیرة للنشر

والتوزیع والطباعة ، عمان .

١٦.الزغلول ، عماد ، ونائل الدبكور ، ٢٠٠١ " ، أثر المعرفة المسبقة بالأ班داف السلوكیة وتكیف

الأ班داف في تحصیل طالبات الصف التاسع الأساسي في مادة العلوم" ، مجلة مركز البحوث التربویة

، العدد (٢٠ ، (السنة العاشرة ، جامعة قطر ، قطر .

١٧ .زیتون ، حسن حسین ، ١٩٩٩ ، تصمیم التدریس رؤیة منظومیة ، (المجلد الأول والثاني) ،

عالم الكتب ، بیروت .

١٨.السراي ، میعاد جاسم ، ٢٠٠٠" ، أثر تصمیم برنامج تعلیمي وفق أسلوب النظم في تنمیة بعض

مھارات تدریس الریاضیات لدى الطلبة – المطبقین" ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة التربیة

– ابن الھیثم ، جامعة بغداد .

١٩ .سعادة ، جودت أحمد ، وآخرون ، ٢٠٠٦ ، التعلم النشط بین النظریة والتطبیق ، ط١ ، دار

الشروق للنشر والتوزیع ، عمان .

٢٠ .السلطي ، نادیا سمیح أمین ، ٢٠٠٢" ، أثر برنامج تعلیمي – تعلمي مبني على نظریة التعلم

المستند إلى الدماغ في تطویر القدرة على التعلم الفعال" ٠ ،أطروحة دكتوراه منشورة ، كلیة

الدراسات التربویة ، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا ، عمان ٠

٢١ .السلطي ، ............... ، ٢٠٠٤ ، التعلم المستند الى الدماغ ، ط١ ، دار المسیرة للنشر

والتوزیع والطباعة ، عمان٠

٢٢ .الشرقاوي ، أنور محمد ، ١٩٩١ ، التعلم (نظریات وتطبیقات) ، ط٤ ،مكتبة الانجلو المصریة

، القا班رة

٢٣ .الشون ، 班ادي كطفان ، ١٩٩٩" ، بناء تصمیم تعلیمي – تعلمي وأثره في المھارات العملیة

والتحصیل لدى طلبة الفیزیاء" ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة ، كلیة التربیة – ابن الھیثم ، جامعة

بغداد .

٢٤ .طارق عبد الؤوف عامر ، وربیع محمد ، ٢٠٠٨ ، توظیف ابحاث الدماغ في التعلم ، الطبعة

العربیة ، دار الیازوري العلمیة للنشر والتوزیع ، عمان٠

٢٥ .الطواب ، سید ، ١٩٨٣ ،مدخل علم النفس، منشورات مكتبة التحریر،القا班رة ٠

٢٦ .الظا班ر ، زكریا محمد ، وآخرون ، ١٩٩٩ ، مبادئ القیا唉 والتقویم في التربیة ، دار الثقافة

للنشر والتوزیع ، عمان .

٢٧ .عبیدات ذوقان وسھیلة ابو

العدد الرابع والأربعون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٠ م.د. منذر مبدر عبد الكریم

التعلم والتحصیل لدى طلبة قسم الریاضیات في كلیة التربیة جامعة الموصل" ، أطروحة دكتوراه

غیر منشورة ، كلیة التربیة – ابن الھیثم ، جامعة بغداد.

٢٩ .لویس معلوف ، ١٩٩٦ ، قامو唉 المنجد في اللغة ، ط٣٥ ، دار المشرق ، بیروت

٣٠ .محمد بكر نوفل ، ٢٠٠٤" ، أثر برنامج تعلیمي – تعلمي مستند إلى نظریة الإبداع الجاد في

تنمیة الدافعیة العقلیة لدى طلبة الجامعة من ذوي السیطرة الدماغیة الیسرى" ، أطروحة دكتوراه

غیر منشورة ، جامعة عمان العربیة ، عمان .

٣١ .محمد زیاد حمدان ، ١٩٨٥ ، التنفیذ العلمي للتدریس بمفا班یم تقنیة وتربویة حدیثة ، دار التربیة

الحدیثة ، عمان .

٣٢ .مصطفى عبد السمیع محمد ، ١٩٩٩ ، تكنلوجیا التعلیم – دراسات عربیة ، ط١ ، مركز الكتاب

للنشر ، القا班رة .

٣٣ .المعاضیدي ، سالم دحام ، ١٩٩٥" ، بناء نظام تعلیمي للتدریب على الإدراك الفني" ، أطروحة

دكتوراه غیر منشورة ، كلیة الفنون الجمیلة ، جامعة بغداد، بغداد .

٣٤ .نبیل أحمد عبد الھادي ، ٢٠٠٠ ، نماذج تربویة تعلیمیة معاصرة ، ط١ ، دار وائل للطباعة

والنشر ، عمان .

٣٥ .الھاشمي ، عبد الرحمن ، وفائزة محمد العزاوي ، ٢٠٠٧ ، المنھج والاقتصاد المعرفي ، ط١ ،

دار المسیرة للنشر والطباعة والتوزیع ، عمان .

٢ -المصادر الاجنبیة

- Abott , John & Ryan , Terence , 1999 , Learning to go with the grain of

the brain , University of Illionis press, New York .

-Ahman , J . Stanley , 1979 , Measuring and Evaluating Educational

Achievement , Boston .

- Barbara , Knight , 2002 , Inside the Brain – Based Learning classroom ,

prentice-Hall . Inc , New Jersey .

- Biederman , J . & Millberger , S . 1998 , Is material smoking during

pregnancy arisk factor for attention deficit hyperactivity disorder in

children , Macmillan publisher Co. New York .

- Caine , R. & Caine , G . , 1997 , Education on the edge of possibility ,

The scarerow press Inc . London .

- Cardosa , H. Silvia & Sabbatini , R. ,1997 , Mind and Behavior

Learning and changes in the brain, McGraw-Hill Inc .,New York

- Carper , Jean , 2000 , Your Miracle Brain , Har

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
Monther Mubader Abdul Karim Al-Abbasi م. م. ع. ا., “Instructional design according to the theory of brain-based learning and its impact on the achievement of second grade students in intermediate chemistry”, jfath, vol. 14, no. 1, pp. 62–71, Aug. 2023.