The effectiveness of the strategy (Think-Pair-Participate) in acquiring physical concepts and developing the attitude towards solving physics issues among the first intermediate grade students.

Authors

  • Thani Hussein Khaji معھد إعداد المعلمین/ بعقوبة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/1/9

Abstract

The aim of the current research is to find out the effectiveness of the (Think-Pair-Share) strategy in acquiring physical concepts and developing the attitude towards solving physics issues among first-grade intermediate students. The results of the study showed that there is a statistically significant difference among the experimental group in acquiring physical concepts. The researcher adopted the strategy (Think-Pair-Participate) in teaching Physics to first-grade students due to its influential role in acquiring physical concepts.

References

انور،حسین عبد الرحمن، عدنان زنكنھ (٢٠٠٧ ، (الانماط المنھجیھ وتطبیقاتھا في العلوم

الانسانیھ والتطبیقیھ ،دار الكتب،بغداد.

٢ -الباوي،ماجده و ثاني حسین (٢٠٠٦،(اثر استخدام انموذج التعلم البنائي وبوسنر في تعدیل

التصورات الخاطئة لبعض المفاھیم الفیزیائیة لدى طلاب معاھد اعداد المعلمین واتجاھاتھم

نحو المادة ،مجلة الفتح،كلیة التربیة الاساسیة،٣٢┛-┛٥.┛

٣ -الشربیني،زكریا ویسرى صادق(٢٠٠٠،(نمو المفاھیم العلمیة للاطفال ،ط١،دار الفكر

العربي،القاھرة.

- المحامید ،ھاشم ھزا熬) ٢٠٠٨،(اثر نموذجین تدریسیین الى حل المشكلات وف八 المزاوجة

والمشاركة وو疤ت الانتظار في اكتساب المفاھیم البیولوجیة لدى طلبة المرحلة

الاساسیة،مجلة التربیة العلمیة،المجلد الحادي عشر،العدد الثالث،ص ٣ -┛٦٨، القاھرة.

٥ -النجدي،احمد واخرون(١٩٩٩،(المدخل في تدریس العلوم ،دار الفكر العربي،القاھرة.

٦ -جابر،عبد الحمید(١٩٩٩،(استراتیجیات التدریس والتعلم ،ط١،دار الفكر العربي القاھرة.

٧ -خطایبھ،عبد الله محمد (٢٠٠٥ (تعلیم العلوم للجمیع،ط١،دار المسیره ،عمان.

٨ -داود،عزیز حنا واخرون(١٩٩٠،(مناھج البحث التربوي ،دار الحكمة للطباعة والنشر

،بغداد.

٩ -زیتون ،عایش محمود(٢٠٠١،(اسالیب تدریس العلوم ،ط١،الاصدار الرابع،دار

الشروق،عمان.

١٠)-٢٠٠٧،(النظریھ البنائیھ واستراتیجیات تدریس العلوم ط١،دار الشروق،عمان.

١١-سامي،محمد ملحم(٢٠٠٠،(مناھج البحث في التربیة وعلم النفس،ط١،دار المسیرة،عمان.

١٢ -سلامة،عبد الحافظ احمد(٢٠٠١،(تصمیم التدریس،ط١،دار البارودي ،عمان.

١٣ -شحاتة حسن،وزینب النجار(٢٠٠٣،(معجم المصطلحات التربویة والنفسیة، ط ١ دار

الشروق ،عمان.

┛١-شو疤ي،محمود احمد،(١٩٩٥ ،(تطویر المناھج الدراسیة،ط١،دار الكتب للنشر

والتوزیع،الریاض.

١٥ -صبري،ماھر اسماعیل وتاج الدین (٢٠٠٠،(فعالیة استراتیجیة مقترحة على بعض نماذج

التعلم البنائي وخرائط اسالیب التعلم في تعدیل الافكار البدیلة حول مفاھیم میكانیكیا الكم واثرھا

على اسالیب التعلم لدى معلمات العلوم ،مجلة رسالة الخلیج العربي،العدد ٧٧،الریاض.

١٦ -عبد السلام مصطفى عبد السلام(٢٠٠٦،(تدریس العلوم ومتطلبات العصر ، ط١، دار

الفكر العربي،القاھرة.

١٧-疤طیط،غسان یوسف(٢٠٠٥،(اثر اسلوب تنظیم محتوى مادة الفیزیاء والتدریس وف八

طریقتي حل المشكلات والاستقصاء الموجھ في اكتساب المفاھیم ومھارات التفكیر العلیا لدى

طلاب المرحلة الاساسیة في الاردن ،اطروحة دكتوراه غیر منشورة،جامعة عمان العربیة

للدراسات العلیا،عمان.

١٨ -كوثركوجك حسین (١٩٩٧،(اتجاھات حدیثة في المناھج وطرق التدریس،عالم

الكتب،القاھرة.

١٩ - نائل ھاشم فاضل(٢٠٠٨"، (اثر التدریس على وف八 ثلاث استراتیجیات تعلمیة في اكتساب

المفاھیم الاحیائیة لدى طلاب الص

Availableat:

http://www.cellbioed.org/articles/vollno1/article.cfm.

- Cooper,j.m.(1999).classroom teaching skills. Houghton Mifflin

company. Boston newyork.

- Johnson ,etal,1991.Active learning cooperation in the college classroom,

Edina,mn,interaction books.

- Gronlund,normon(1965), Meacasurment and evaluation in teaching

,macmillanco ,Newyork.

- Gunter,M.A.Estes,T.H.& schwab,j.h.(1999).instruction, amodels

approach,Bosten,Allyn & Balon.

Availableat

http://curry.edschool.virginia.edu/go/edis771/notes/than/prsh.htomell.

- Wynne,c,(2001).High school students use of meios is when solving

qenetics problem.international journal of science teaching,23(5),501-515.

- Zollman.Dee(1997).from concrete to Abstract,How digital video can

help.in.j.wilsan(ED),conference on the introductory physics

course,Newyourk,pp 61-63.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ثاني حسین خاجي, “The effectiveness of the strategy (Think-Pair-Participate) in acquiring physical concepts and developing the attitude towards solving physics issues among the first intermediate grade students”., jfath, vol. 14, no. 1, pp. 139–156, Aug. 2023.