The level psychological security among students of University of Salah al - Din and its relationship to some variables

Authors

  • zhian TAwFEEq MIrza qadir Department of Kindergartens Faculty of Basic Education / Salaheddine University - Erbil

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/1/5

Keywords:

The level of psychological security, and its relationship to some variables

Abstract

The aim of the current research is to identify the level of psychological security at the University of Salah al - Din and its relationship to some variables. Its  Sample consisted of ( 75 ) male & female of the students in third & fourth stages of the morning study , ( 35 ) male & female of students in third stage , and ( 40 ) nale & female of students of the fourth stage of the Department of Arabic language ,who were   randomly selected for the academic year ( 2021-2022 ) It required a questionnaire to measure  the level of psychological security ( Al - Bayati , 2008 : 140 ) , to achieve the goal of the research .

 So the researcher   adopted relied on a questionnaire consisting of ( 32 ) items , It was characterized by honesty & stability by presenting it to a group of arbitrators in the field of educational and psychological sciences and then applying it to the sample of the research , and after  collecting  and analy  zing the data Statistically , using Pearson Correlation  Coefficient and  ta test for two indep indent  Samples , the resenr  Cher reached  the following  results  :

          1-The level of psychological security among students of the third stage of the department of Arabic language   from their point of view reached (74.88%).

             2-The level of psychological security among students of the fourth stage of the department of Arabic language from their point of view reached (75.9%).

          3-There is no statistically difference between the point of view of the third stage students in the department of Arabic language at the level of psychological security.

 And the researcher came out with a set of conclusions in the light of the research results, and made a set of recommendations as well as a number of proposals.

References

- إبراهيم أنيس وآخرون (1972) المعجم الوسيط، ط3، دار إحياء التراث العربي.

- البياتي، عبد الجبار توفيق (2008) الاحصاء وتطبيقاته في العلوم التربوية والنفسية، ط (1)، اثراء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

- البياتي، عبد الجبار، وزكريا اثنا سيوس(1977) الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد .

- جبر، محمد (1996) بعض المتغيرات الديموغرافية المرتبطة بالأمن النفسي، مجلة علـم الـنفس، المجلد العاشر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، مصر.

- الخراشي، ناهد عبد العال (1990) إثر القران الكريم في الأمن النفسي، ط2، القاهرة.

- خليفة، عبد المطلب محمد (1992) ارتقاء القيم دراسة نفسية، سلسلة عالم المعارف، الكويت.

- راجح، احمد عزت (1992) أصول علم النفس العام، ط11، دار المعارف بمصر، القـاهرة.

- الريادي، محمود (1980) أسس علم النفس العام، مكتبة الأنجلو مصرية، القاهرة، مصر.

- الريحاني، سليمان (1985) أثر نمط التنشئة الأسرية في الشعور بـالأمن، مجلـة دراسـات، العلـوم التربوية، مج12 ,ع11 ,الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

- زهران، حامد (1989) الأمن النفسي دعامة للأمن القومي العربي، مجلة دراسـات تربويـة، مـج4 , عدد19، عالم الكتب القاهرة، مصر.

- زهران، حامد عبد السلام (2002) دراسات في الصحة النفسية والإرشاد النفسي، ط1، القاهرة، مصر.

- سعد، على (1999) مستويات الأمن النفسي لدى الشباب الجامعي، مجلة جامعة دمشق، مـج15 ,ع1، دمشق، سوريا.

- سمارة عزيز، ونمر عصام (1999) محاضرات في التوجيه الإرشاد، ط3، دار الفكر للطباعة والنشـر والتوزيع، عمان، الأردن.

- شحاتيت، ريتا فايز (1985) العلاقات بين الشعور بالأمن عند المراهقين والمراهقات وبعض العوامـل المرتبطة بالأسرة، رسالة ماجستير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.

- الصنيع، صالح (1995) دراسات في التأصيل الإسلامي لعلم النفس، ط 1، دار علم الكتب، الريـاض، السعودية.

- عائض عبد الله (2000) حتى تكون اسعد الناس، ط1، دار ابن حزم للطباعة والنشر والتوزيع بيروت، لبنان.

- عودة، احمد سليمان وخليل يوسف الخليلي (2000) الاحصاء للباحث في التربية والعلوم الانسانية، دار الامل للنشر والتوزيع، الاردن.

- العيسوي، عبد الرحمن (2001) الإسلام والصحة النفسـية، ط1، دار الراتب الجامعية، بيروت، لبنان.

- كفافي، علاء الدين (1989) تقدير الذات في علاقته بالتنشئة الوالدية والأمن النفسي، المجلـة العربيـة للعلوم الإنسانية، مج9.

- مرسي، سيد عبد الحميد (1996) الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي والمهن، دار الفكـر، الريـاض، السعودية.

- المعجم العربي الأساسي (1989) المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس.

- التعنيس، عبد العزيز محمد (1995) الإرشاد النفسي، خطواته وكيفية، نموذج إسلامي مع التطبيق علـى مرحلة الشباب، بحث غير منشور، الجمعيـة السـعودية للعلـوم التربويـة والنفسـية، الرياض، السعودية.

- وهيب، محمد (2002) العلاقة بين القيم والأمن النفسي، مجلة التربيـة والعلـوم، ع9(2).

-Cole, l. &hall (1970) "Psychology of Adolescences" (sixth Ed) New York: Rinehart co.

-Lopez, F.G, Thurman, C.W (1993) "High-Trait and Low-T Angry College Students:" A Comparison of Family Environments. J. of Counseling and Development, p.524.

-www.minshawi.com/other/albeshr.htm.

-www.minshawi.com/other/qarni.htm.

-www.suhuf.net.sa/2000jaz/seep/24/ym19.htm.

Published

2023-04-06

How to Cite

[1]
ژيان توفيق ميرزا, “The level psychological security among students of University of Salah al - Din and its relationship to some variables”, jfath, vol. 27, no. 1, pp. 81–105, Apr. 2023.