The Role of Early Childhood Teachers in The Early Detection of Autism Disorders
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/1/11Keywords:
attitudes, teachers, early, childhood, traits, autismAbstract
The aim of this research is to identify the role of early childhood teachers in early detection of autistic disorder traits in children in the city of Riyadh, research community consisted of early childhood teachers who work in Riyadh schools. The researcher followed the descriptive analytical approach and applied a questionnaire to measure the role of early childhood teachers in early detection of the characteristics of autism disorder on a sample of 102 teachers who were selected by a simple random sampling method ,the researcher analyzed data through the Statistical Packages for Science Program, and the research reached the following results: Early childhood teachers play a major role in early detection of autistic disorder traits, and there are no statistically significant differences in the role of early childhood teachers in early detection of autistic disorder traits depending on the educational qualification, specialization and number of training courses , on the light of results, the researcher made a number of recommendations, the most important of which are: the insertion of a special education course for Bachelor of Education programs in specializations related to special education.
References
إبراهيم، السعيد مبروك (2018). الإدراك البصري للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، القاهرة: مؤسسة الباحث للاستشارات البحثية
الجلبي، سوسن شاكر (2015). التوحد الطفولي أسبابه خصائصه تشخيصه علاجه، دمشق: رسلان لطباعة والنشر والتوزيع
حافري، زهية غنية (2022). مستجدات علمية حول السببية الاتيولوجية لاضطرابات طيف التوحد فرضيات جينية نوروبيولوجية وبيئية. مجلة الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية، 14 (1): 106-117
الديب، راندا مصطفى (2019). معلمة الروضة وطفل الجيل الرابع رؤية مستقبلية، مجلة الطفولة والتربية، المجلد 11(40): 133-194
سعيد، هدى إدريس محمد (2017). الوعي بمطالب النمو وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى معلمات التعليم قبل المدرسي (رسالة ماجستير منشورة) كلية التربية جامعة أمدرمان الاسلامية
السنيدي، خلود إبراهيم والمطيري، الخنساء عوض ولجناوي، بديعة حسن. (2021). ذوي الاحتياجات الخاصة في الأسر السعودية المعاصرة، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، 5 (6):70-98
الشرقاوي، محمود عبدا لرحمن عيسى (2018). مشكلات الطفل التوحدي، ط1، دسوق: دار العلم والايمان للنشر والتوزيع
عبد الحافظ، شيماء عبد الحافظ مصطفى (2019). طفل التوحد، المجلة العلمية لكلية رياض الأطفال، جامعة المنصورة، 6 (2): 45-67
العنزي، العنود عبد الهادي (2016). الكشف المبكر عن أعراض اضطراب طيف التوحد لدى أطفال ما قبل المدرسة في دولة الكويت (رسالة ماجستير منشورة)، جامعة الخليج.
العياضي، ليلى والشعلان، حنان والعثمان، خولة والوهيد، غديرو الربيعة، حنان والسلمان، حنان والشهري، سارة. (2015). الظواهر للإنذار المبكر باحتمالية الإصابة باضطراب طيف التوحد لدى الأطفال السعوديين، المجلة العربية للطب النفسي، 26(1): 15-31
الغامدي، رغد ممدوح محمد ومعاجيني، فايز سليمان. (2020). مستوى تنفيذ استراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي من قبل معلمي الأفراد المصابين باضطراب طيف التوحد في مراكز الرعاية النهارية بمدينة جدة، المجلة التربوية، 73: 832-790
القصيرين، الهام مصطفى حوران. (2019). مظاهر السلوك النمطي لدى ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلماتهم، مجلة التربية الخاصة، والتأهيل، 9 (34):1-32
المالكي، نبيل بن شرف. (2021). مستوى معرفة معلمات مرحلة الطفولة المبكرة بالممارسات المبنية على الأدلة للأطفال ذوي الإعاقة وتطبيقهم لها، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(2) :40-65
يونس، نجاتي أحمد حسين. (2015). حاجات أولياء أمور الأطفال ذوي اضطراب التوحد في المملكة العربية السعودية وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة العلوم التربوية , 42(2): 484
- Abdullah M. Alotaibi, Katelyn A. Craig, Taghreed M. Alshareef, Elham S. AlQathmi, Sarah M. Aman, Hesham M. Aldhalaan, Cheryl L. Oandasan, (2021). Sociodemographic, clinical characteristics, and service utilization of young children diagnosed with autism spectrum disorder at a Saudi Arabia, Saudi Medical Journal, 85 (8) 876-885
– Giorgos Georgiou, Kostas A. Fanti. (2021). Physiological reactivity in children with high callous unemotional and autistic traits: investigating unique and interactive effects, Journal of European Child & Adolescent Psychiatry, 30: 1709–1722
-Sandra C. Jones, Chloe S. Gordon, Muhammad Akram، Nicole Murphy Fiona Sharkie. (2022). Inclusion, Exclusion and Isolation of Autistic People: Community Attitudes and Autistic People’s Experiences, Journal of Autism and Developmental Disorders, l52 () 1131–1142
-Yurena Alonso and Francisco Alcantud. (2022). Screening, Diagnosis and Early Intervention in Autism Spectrum Disorders, journal of children, 9 (2) 105
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.