The Difficulties of teaching general Arabic to Unspecialized departments Within the light of Arabic language skills
Keywords:
Difficulties Arabic language skillsAbstract
This study was conducted at University of Diyala college of Education. It aimed to know the difficulties in teaching general Arabic for unspecialized departments whitin the light of Arabic language skills by answering the following questions:what are the Difficulties that face the students in gaining linguistic skills represented by listening , speaking, reading and writing skills by The student,s point of view ? The method of practical performing or observing by relied methods in teaching practical skills which replaced the style of simulation or imitation, we mean by dividing the teaching process into steps or stages, and to check if the learner's has commrehended every step of performing befor moving to the next step the importance of this research is the aim of learining Arabic language in all stages, especially at college So that the learner gains the skill of listening and grows inside him the skills of beauty felling of linguistic expression or literal and to develop the skill of dictation, beautiful hand writing and organization where he can write by heart and read what he has written fluently. the individual should gain agroup of linguistic standard terms which help him to express himself and thought that this is what university studies want they try to make sure that the college student should gain all the mentioned skills .
Sample of study was (100) male and female students.The
the researcher in the study depended on the questionnaire containing (58) items distributed to four domains :
1- listening skill
2-Writing skills
Reading skill 3-
. Speaking skill 4-
By Using Pearson correlation the , weighted means, percentage weight, and statistical means According to the questionnaire researcher reached to several conclusions most important the weakness related curriculum of general Arabic language materials by using linguistic skills, might find or face difficulties in grammar and linguistic during writing
References
المصادر :
القرآن الكريم
- ابن منظور ، ابي الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الافريقي المصري ، لسان العرب، ج4، دار صادر ، بيروت ، 1995
-ابو الهيجاء ، د0 فؤاد حسن ، اساليب وطرق تدريس اللغة العربية ، واعداد دروسها اليومية ،دار المناهج عمان ، 2007
- اسماعيل ، بليغ حمدي ، استتراتيجيات تدريس اللغة العربية اطر نظرية وتطبيقات عملية ، دار المناهج ، عمان ، 2013
- جابر ، وليد احمد ، تدريس اللغة العربية مفاهيم نظرية وتطبيقات عملية ، دار الفكر للطباعة ، عمان ، 2002
-الجعافرة ، عبد السلام يوسف ، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق ، مكتبة المجتمع العربي ، عمان ،2011
- الحلاق ، علي سامي ، المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها ، المؤسسة الحديثة للكتاب ، لبنان ، ملخصات رسائل الماجستير والدكتوراه – طرائق 2010
-الحيلة ، محمد محمود، ومرعي ، توفيق احمد ، طرائق التدريس العامة ، دار المسيرة ، عمان ، 2002
-الخالدي ، سندس عبد القادر ،صعوبات تدريس البلاغة ودراستها لدى طلبة الصفّ الخامس الأدبي من وجهة نظر المدرّسين والطلبة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، العراق ، 1993
- الدليمي ، كامل محمود ، اساليب تدريس قواعد اللغة العربية ، دار المناهج ، عمان ، 2013
-الربيعي، جمعة رشيد كضاض ، صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لطلبة الفرع العلمي في المدارس الثانوية والإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ،العراق ، 1989
-الربيعي ، طه إبراهيم جودة (صعوبات تدريس مادّة الصرف من وجهة نظر التدريسيين والطلبة في كلّيات التربية ببغداد ) رسالة ماجستير غير منشورة ،2001.
- زايد ، فهد خليل ، اساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة ، ، دار اليازوري ، عمان دار وائل للنشر ، عمان ، 2005، 2013
- زاير ، سعد علي ، تدريس اللغة العربية في الجامعات العراقية ، مؤسسة مصر مرتضى ، لبنان ، 2011
- الساموك ،سعدون محمود ،الشمري، هدى ، مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها
-الصوفي ، عبد المجيد رشيد ، اختبار كاي واستخدامه في التحليل الاحصائي ، دار النضال للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ،1978
- عاشور ، راتب قاسم ، والحوامدة ،محمد ، اساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، دار المسيرة ، عمان ، 2010
- عبد العال ، عبد المنعم سيد ، طرق تدريس اللغة العربية ، مكتبة غريب ، الرياض ، د0ت
- عبد عون ، فاضل ناهي ، طرائق تدريس اللغة العربية واساليب تدريسها ، دار صفاء للنشر ، عمان ، 2013
- عطا ، ابراهيم محمد ، المرجع في تدريس اللغة العربية ، مركز الكتاب ، مصر ، 2006
- عمار ، سام ، اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ، مؤسسة الرسالة ، سوريا ،2002
- عيد ، زهدي محمد ، مدخل الى تدريس مهارات اللغة العربية ، دار صفاء ، عمان ، 2011
- العيسوي ، جمال مصطفى وآخرون ، طرق تدريس اللغة العربية بمرحلة التعليم الاساسي بين النظرية والتطبيق، دار الكتاب الجامعي ، 2005
- الكسباني ، محمد السيد ، مصطلحات في المناهج وطرق التدريس ، مؤسسة حورس الدولية ، الاسكندرية ، 2010
-مارون، يوسف ، طرائق التعليم بين الظرية والممارسة في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة وتدريس اللغة العربية في التعليم الاساس ، المؤسسة الحديثة ، لبنان ، 2011
- مجاور ، محمد صلاح الدين علي ،تدريس اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية اسسه وتطبيقاته ، دار العلم ، الكويت ، 1980
–محسن ، شكري عز الدين ، الصعوبات التي تواجه طلبة كليات التربية الأساسية في دراسة الأدب الجاهلي من وجهة نظر التدريسيين والطلبة ، -رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الاساسية ، العراق ،بابل ،2005
- محمد ، محمد جاسم نظريات التعلم ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان ،2007
-مدكور ، علي احمد ، تدريس فنون اللغة العربية النظرية والتطبيق، دار المسيرة ، عمان ، 2009
- مرعي ، توفيق احمد ، والحيلة ، محمد ، طرائق التدريس العامة ، دار المسيرة ، عمان ، 2011
- المشهداني ، عباس ناجي ، طرائق ونماذج تعليمية في تدريس الرياضيات ، اليازوري ،عمان ، 2011
- مصطفى ، عبد الله علي ، مهارات اللغة العربية ، دار المسيرة ، عمان ، 2007
- معروف ، نايف محمود ، خصائص العربية وطرائق تدريسها ، دار النفاس ، بيروت ، 2008
-الموسوي ، د0 نجم عبد الله غالي ، دراسات تربوية في طرائق تدريس اللغة العربية دراسات تطبيقية لمعالجة بعض المشكلات، دار الرضوان،عمان ،2014
- نبوي ،عبد العزيز ،في اساسيات اللغة العربية ، مصر مؤسسة المختار ،ط2،2004
-النعيمي ، علي ، الشامل في تدريس اللغة العربية ، دار اسامة للنشر ، ، 2004
- الهاشمي ، عبد الرحمن عبد علي ، ومحمد ، فائزة، دراسات في مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، عمان ، 2007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.