The reasons for the neglect of the students of the sixth preparatory class to answer the questions of Arabic grammar from the point of view of the teacher

Authors

  • Raed Hamid Hadi كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/08

Abstract

Abstract :
This study was conducted in the city of Baquba, and aim of
this study was to investigate the reasons for neglecting students
sixth preparatory answer questions from Arabic grammar from
the perspective of teachers, and includes research community all
teachers in junior high school located in the city of Baquba,'s
(160) teacher and school by (70) School and (90) (a teacher, and
used researcher resolution Open: were asked open to a sample of
male and female teachers reached (16) a teacher and a school.
As a result of this survey to get a plethora of reasons that have
been counted and keep at a clear and important of them and also
used questionnaire closed: it was built to identify closed
consisting of (15) paragraph concerning teachers based on
answers resolution open, and used researcher means the
following statistical formula Ca 2 to calculate stability, and the
degree of sharpness, and through the results possible reached to
get out of the conclusions of the most important:
That there was an agreement between male and female
teachers that there was a lack of Arabic grammar suffered by
students and this weakness is due to the causes and factors.
The factors that have served teachers and teachers are:
They see that the lack of teaching aids appropriate material led
to the low level of students Kzllk preoccupation means
entertainment and distraction mind students and poor motivation
to continue the study as well as insufficient classes scheduled to
complete the curriculum as well as the difficulty of material
compared to the ages of the students and other reasons that led
to the low level students and there are several recommendations
are the responsibility primarily on male and female teachers, the
researcher recommends the following:
1 diversity of teaching methods and to ensure the feasibility of
each method through the opinion of teachers and the results of
the tests effects of puppies.
Fifty-second issue. Al-Fath Magazine. December of the year 2012 AD. Raed Hamid Hadi
-239 -
2 make assistance for students who suffer from particular
difficulties in understanding the material.
3 confirm that the questions within the subjects and not from
outside.
4 provide educational and psychological atmosphere conducive
for students to attend constantly and study.
5 respect the efforts of students through their daily and scientific
contributions, not just at monthly examinations only
6 open training courses for teachers and teachers of on modern
teaching methods, and tactics

References

المصادر :

١ـ آل یاسین ، محمد حسین ، المبادى

ء

الاساسѧیة فѧي طѧرق التѧدریس العامѧة ، ط١ ،

بیروت ، دار القلم ، مكتبة النھضة ، ١٩٧٤م .

٢ـ إبراھیم ، عبد العلیم ، الموجھ الفني لمدرسي اللغة العربیѧة ، ط٧ ، دار المعѧارف

، القاھرة ، ١٩٧٣م .

٣ـѧ أبѧن منظѧور ، لѧسان العѧرب ، دار صѧادر ، بیѧروت ، بѧاب ھمѧل ،ط١ ،مؤسѧسة

الرسالة ، ١٩٨٧م .

٤ـ أبو البقاء ، أیوب بن موسى الحسیني ، الكلیات ، ط٢ ، مؤسسة الرسالة ، بیروت

، ١٩٩٣م .

٥ـ الخفاجي ، ایمان محمد خلف ، تقویم اسئلة الامتحانات الوزاریة لمادة قواعد اللغѧة

العربیة للصف السادس الادبي ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة ، (ابن رشد ) ، ( رسالة

ماجستیر غیر منشورة ) ١٩٩٩م .

٦ـѧ الѧدلیمي ، طѧھ علѧي حѧسین ، وسѧعاد عبѧد الكѧریم الѧوائلي ، اتجاھѧات حدیثѧة فѧѧي

تدریس اللغة العربیة ، ط١ ، دار الكتب الحدیثة ، اربد ، الاردن ، ٢٠٠٥م .

٧ـ الدھلكي ، عبد الأمیر حسن ھادي ، أثر استعمال الاسئلة الاستھلالیة والسابرة فѧي

تحصیل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربیة ، كلیة التربیѧة ،

الجامعة المستنصریة ، (رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، ٢٠٠٩م .

٨ـ ریان ، فكري حسن ، التدریس اھدافھ ، اسسھ ، اسѧالیبھ ، تقѧویم نتائجѧھ وتطبیقاتѧھ

، ط٣ ، عالم الكتب ، القاھرة ، ١٩٩٩م .

٩ـѧѧ عѧѧدس ، عبѧѧد الѧѧرحمن ، مبѧѧادىء الاحѧѧصاء فѧѧي التربیѧѧة وعلѧѧم الѧѧنفس ، ط٢ ،

الاردن،١٩٨٠م .

١٠ـ العزي ، میادة طارق ، اثر استخدام اشѧكال وخѧرائط المفѧاھیم فѧي تغیѧر المفѧاھیم

الاحصائیة لدى طالبات الصف الثاني وتنمیة اتجاھن نحو مادة الا حیاء ،( اطروحѧة

دكتوراه غیر منشورة )، ابن الھیثم ، ٢٠٠٠م .

١١ـ عطا ، إبراھیم محمد ، المرجع في تدریس اللغة العربیѧة ، ط٢ ، مركѧز الكتѧاب

للنشر ، ٢٠٠٦م .

١٢ـѧ الغѧانم ، عبѧد االله ، تقѧویم اسѧئلة اختبѧارات النحѧو والѧصرف للثانویѧة العامѧة فѧي

المملكة السعودیة في ضوء مستو یات بلوم المعرفیة ، جامعة الملك سѧعود ، ( رسѧالة

ماجستیر غیر منشورة ) ٢٠٠٢م .

١٣ـ غلوم ، عائشة عبد الرحمن ، لغتنا والحیاة ، دار المعارف ، القاھرة ، ١٩٧١م.

١٤ ـ الفنیش ، احمد علي ، استراتیجیات التدریس ، دار العربیة للكتاب ، ١٩٩١م .

١٥ ـ القیسي ، دراسة ظاھرة الضعف في الریاضیات ، مجلѧة رسѧالة المعلѧم ، العѧدد

الثاني ، وزارة التربیة والتعلیم ، الاردن ، ١٩٨٦م .

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ م.م. رائد حمید ھادي

-٢٥٠ -

١٦ـ الكریم ، راشد بن حسین العبد ، الاھمال التعلیمي ، كلیة التربیة ، جامعѧة الملѧك

سعود ، ٢٠٠٧م .

١٧ ـ اللقѧاني ، أحمѧد حѧسین ، یѧونس رضѧوان ، تѧدریس المѧواد الاجت ماعیѧة ، ط٣ ،

عالم الكتب ، القاھرة ، ١٩٧٦م .

١٨ـ محمد ، حسیبة سلمان ، اسباب رسوب طلبة الصف الثالѧث متوسѧط مѧن وجھѧة

نظѧѧѧر الطلبѧѧѧة والمدرسѧѧѧین ومѧѧѧدیري المѧѧѧدارس ، مجلѧѧѧة كلیѧѧѧة المعلمѧѧѧین ، الجامعѧѧѧة

المستنصریة ، العدد ٣٥ ، ٢٠٠٢م .

١٩ ـ نجم ، كامѧل محمѧود ، أخطѧاء الطلبѧة النحو یѧة فѧي المرحلѧة الابتدائیѧة ، بغѧداد ،

كلیة التربیة ، ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، ١٩٨٠م .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م . م رائد حمید ھادي, “The reasons for the neglect of the students of the sixth preparatory class to answer the questions of Arabic grammar from the point of view of the teacher”, jfath, vol. 16, no. 5, pp. 1–15, Aug. 2023.