Effectiveness of the use of the method of learning texts (Rothkoff) in the collection of students of the Department of Art Education for the material theories of artistic creativity Assistant teacher and assistant teacher
Keywords:
Method of learningAbstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of using the method of learning texts. Or, in the method of conducting the current study, the students of the fourth stage in the Department of Art Education / Faculty of Basic Education / Diyala University,
- There are no statistically significant differences at (0,05) in the mean scores of the research group in the tribal and post-experimental tests of the theories of artistic creativity. In order to verify the acceptance or rejection of the hypothesis, The number of students (43) was excluded (4) for their previous experience. This negatively affects the results of the research. The final number (39) The sample of the research was taught in accordance with one of the teaching methods approved by the department over the course of (s) (C) Study classes and test them as a tribal test, and then teach them according to the method of texts over (six) lots also and test them to serve as a test.
After the data were collected from the two tests above and treated statistically by using the ttest test for a single test sample with previous and previous tests, the following results were shown: - The post-test scores exceed the pre-test scores of the research group. This means the success of the text method. Students in the art of theories of artistic creativity.
References
- ابو جادو, صالح محمد علي , علم النفس التربوي , ط2, دار الميسرة,عمان , 2000.
- ابو دية، عدنان احمد،اساليب معاصرة في تدريس الاجتماعيات، دار اسامة للنشر والتوزيع، الاردن،2011.
- الانجر،سوزان، الادراك الفني والضوء الطبيعي،ترجمة:راضي حكيم،مجلة الثقافة الاجنبية،العدد2، السنة الرابعة،1984.
- البسيوني، محمد، قضايا التربية الفنية، القاهرة، دار المعارف، مصر،1969.
- البياتي , عبد الجبار توفيق , وزكريا اثناسيوس , الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية , علم النفس , بغداد , مطبعة مؤسسة الثقافة العالمية , 1979
- حسين، عبد الفتاح , الأدارة الفعالة , دار النيل , 1999
- الحلو، يعقوب، مرعي، توفيق، خريشة، علي، مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية الجامعة العربية المفتوحة، الطبعة الأولى، الصفاة، الكويت،2004
- جروان، فتحي عبد الرحمن، الابداع – مفهومه، تدريبه – دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الاردن،ط1، 2002.
- جلدة، سليم بطرس وزيد منير عبوي، ادارة الابداع والابتكار، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن،ط1، 2006.
- جوبتا، برافين، ترجمة:احمد المغربي، الابداع الاداري في القرن الحادي والعشرين، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، 2008.
- داود , عزيز حنه , انور حسين عبد الرحمن , مناهج البحث التربوي , بغداد , دار الحكمة للطباعة والنشر ,1990.
- الربيعي، محمد، أثر التدريس من خلال النصوص بطريقة روثكوف في تحصيل طلبة الصف الأول المتوسط (رسالة ماجستير)، جامعة الموصل، 2004.
- الزوبعي , عبد الجليل , محمد الغنام , مناهج البحث في التربية , ط1, بغداد, مطبعة العاني , 1981.
- زيدان، سمير، تطوير الدرس الفلسفي من التلقين إلى التدريس بالنصوص، الجامعة اللبنانية، بيروت، 2009.
- شحاتة , حسن النجار , زينب , معجم المطلحات التربوية والتقنية , القاهرة, تلدار المصرية اللبنانية،2003.
- صلاح الدين , محمود, القياس والتقويم التربوي , اسسه وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة , القاهرة , دار الفكر العربي, 2006.
- عبد الجبار , قيس , و احمد بسصويس , الاختبارات و مبادئ الإحصاء في مجال الرياضي , مطبعة جامعة الموصل , كلية التربية الرياضية , 1984
- عثمان، بوزيان، اقتصاد المعرفة والاصول الذكية والابداع، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة تلمسان، الجزائر،2009.
- علم الدين عبد الرحمن الخطيب, اساسيات طرق التدريس , جامعة المفتوحة, 1997.
- ﺍﻟﻐﺯﻴﻭﺍﺕ، ﻤﺤﻤﺩ، ﺃﺜﺭ ﺍﺴﺘﺨﺩﺍﻡ ﻨﻤﻭﺫﺝ ﺭﻭﺜﻜﻭﻑ ﻓﻲ ﺘﺩﺭﻴﺱ ﺍﻟﻤﻔﺎﻫﻴﻡ ﺍﻟﺠﻐﺭﺍﻓﻴﺔ ﻟﻁﻠﺒﺔ ﺍﻟﺼﻑ ﺍﻟﻌﺎﺸﺭ ﻭﻤﺩﻯ ﺍﺤﺘﻔﺎﻅﻬﻡ ﺒﻬﺫﻩ ﺍﻟﻤﻔﺎﻫﻴﻡ ﻓﻲ ﺍﻷﺭﺩﻥ، ﻤﺅﺘﺔ ﻟﻠﺒﺤﻭﺙ ﻭﺍﻟﺩﺭﺍﺴﺎﺕ، ﺴﻠﺴﻠﺔ ﺍﻟﻌﻠﻭﻡ ﺍﻹﻨﺴﺎﻨﻴﺔ ﻭﺍﻻﺠﺘﻤﺎﻋﻴﺔ، 2012.
- فرحان، اسحق، مرعي، توفيق، بلقيس أحمد، تعليم المنهاج التربوي أنماط تعليمية معاصرة، الطبعة الأولى، دار وائل للنشر، عمان، 1984
- الفضل، مؤيد عبد الحسين، الابداع في اتخاذ القرارات الادارية، اثراء للنشر والتوزيع، الاردن، ط1، 2009.
- فكرة، احمد ابراهيم، الابداع الفني- النظرية والتطبيق، بحث غير منشور، مجلة حسيبة بن بوعلي بالشلق، الجزائر، 2010.
- القاعوري، رفعت عبد الحليم، ادارة الابداع التنظيمي ، منشورات المنظمة العربية للتنمية الادارية، مصر الجديدة، القاهرة، مصر،2005.
- كورتل، فريد، تسويق الخدمات، دار كنوز المعرفة ،عمان، 2009.
- كهيلا، بونر، طرائق تدريس الفلسفة، منشورات جامعة دمشق، 1992
- لطيف ، محمد زكي، نظرية العمل في تدريس الفنون، القاهرة، دار المعارف، مصر، 1972.
- محجوب ،وجيه, التعليم وجدولة التدريس , موسوعة علم الحركة ,2000.
- مرعي , توفيق , ومحمد الحيلة , تعريف التعليم , ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , 1998.
- مرعي، توفيق، الحيلة، أحمد، محمود، محمد، طرائق التدريس العامة، الطبعة الثالثة، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، 2007.
- محمد حميد عباس الربيعي , أثر تدريس جغرافية من خلال النصوص طريقة روتكوف في تحصيل طلبة الصف الأول متوسط , رسالة ماجستير , كلية التربية الأساسي , جامعة ديالى , 2004 .
المصادر الاجنبية:-
- Ertem, I. The Influence of Personalization of Online Texts on Elementary School Students Reading Comprehension and Attitudes toward Reading, International Journal of Progressive Education, 2013.
- Guthrie, J. T. Best practices in motivating students to read. In L. Morrow & L. Gambrell (Eds.), Best practices in literacy instruction. New York: Guilford, 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.