The effect of prior knowledge of behavioral purposes on achievement First year middle school students in history the old
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2009/13/5/3Abstract
Behavioral objectives help students to be self-reliant and develop a sense of responsibility in them They have . longing, The behavior that is expected to be achieved was clear (15, 4, 91). 2- The learner's prior knowledge of what he must perform at the end of the learning helps him in Organizing his efforts and focusing his attention on what is required of him to learn. (Hortley and Davis, 1976, pp.239-265) 3- Many studies emphasized the importance of students' prior knowledge of behavioral purposes and their impact Positive in their acquisition of information study (19702is Dav), and study . (Olsen, 1973, pp.271-277) 4- Through the exploratory study conducted by the researchers, Appendix (1) shows that it is not for female students Grade 1 Intermediate Prior knowledge of the behavioral purposes of the subjects they study in Ancient history subject.References
الزوبعي ، عبد الجليل ،"االختبارات والمقايس النفسية " دار الكتب للطباعة ، جامعة الموصل
.1981
-2ابو حطب ، فؤاد واخرون ، التقويم النفسي ، ط3 ، القاهرة ، مكتبة االنجلو المصرية ، 1987
.
-3الدباغ ، فخري وأخرون ، " اختيار رافت للمصفوفات المتابعة للعراقيين "، مطبعة جامعة
الموصل ، الموصل ، 1983 .
-4البياتي ، عبد الجبار ،توفيق وزكريا اثنا سيوس ، "االحصاء الوصفي واالستداللي في التربية
وعلم النفس " ، مطبعة مؤسسة الثقافة العمانية ، بغداد ، 1977 .
-5حمدان ، محمد زياد " التربية العملية الميدانية مفاهيمها وكفايتها وممارستها "مؤسسة
الرسالة ، بيروت ، لبنان ، .1981
-6سالمة ، عبد الحافظ محمد ، " تصميم التدريس " ، ط،1دار البارودي للنشر والتوزيع ، عمان
، االردن ، .2111
-7بركات ، محمد خليفة ، "علم النفس التعليمي ، ج2 ، ط،3دار القلم ، الكويت ، .1981
-8ابو سرحان ، عطية عوذة ، " دراسات في اساليب تدريس التربية االجتماعية الوطنية " ،
ط،1دار الخليج ، عمان ، االردن ، .2111
-9عمر يفج ، سامي وخالد حسين ، " القياس والتقويم " ط3 ، عمان ، االردن ، .1978
-11حمدان ، محمد زياد ، ) التربية العملية الميدانية مفاهيمها وكفايتها وممارستها "، مؤسسة
الرسالة – بيروت ، لبنان ، .1981
-11سمارة ، عزيز واخرون ، " مبادىء القياس والتقويم في التربية " ، ج3 دار الفكر ، عمان ،
االردن ، .1989
-12الغريب ، رمزية ، " التقويم والقياس " ، كلية التربية ، جامعة عين شمس ، القاهرة مصر ،
. 1971
-13بلوم، بينامين ، وأخرون ، " تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكوين " ، محمد أمين وأخرون ،
مطابع المكتب المصري الحديث ، القاهرة ، مصر ، .1983
-14العجيلي ن صباح حسين وأخرون ، " التقويم والقياس " ،كلية التربية ابن رشد ، جامعة
بغداد ، دار الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد ، 1991 .
-15الظاهر ، زكريا محمد وأخرون ، )1991( "مبادىء القياس والتقويم في التربية "دار الثقافة
للنشر والتوزيع ، عمان ، االردن .1991،
-16عودة ، احمد سليمان ، " القياس والتقويم في العملية التدريسية " ،ط،2 االصدار الثاني ،
دار االمل ، االردن ، 1998 .
-17توق، محي الدين ، وعدس ، عبد الرحمن : اساسيات علم النفس التربوي ، انجلترا ، دار
جون ويلي واوالده ، .1984
-18زيتون ، عايش : دراسة تجريبية في اثر استخدام االهداف السلوكية ، على التحصيل في
تدريس مادة العلوم في المرحلة االبتدائية ، دراسات ، المجلد الثالث عشر ، العدد السادس ،
. 1986
-19االحمد ، محمد عبد الكريم : " اثر تزويد طالب الصف الثالث أعدادي ياالهداف السلوكية على
تحصيلهم في مادة الرياضيات في االردن " " رسالة ماجستير ، جامعة اليرموك .1981
-21رجب ، مصطفى :" اثر استخدام االهداف السلوكية في مستويات المعرفة والفهم والتطبيق
في تحصيل الطالب الجامعي واحتفاظه بالتعليم . المجلة العربية لبحوث التعليم العالي ، العدد الرابع
.1985 ،
- 415 -
-21زكري ، عمر محمد مدني : استراتيجات ما قبل التدريس . رسالة الخليج العربي .
-22نشواتي ، عبد المجيد ، علم النفس التربوي ، دار الفرقان ، عمان ، 1984 .
-23الحيلة ، محمد محمود ، التصميم التعلمي نظرية وممارسة ،ط،1دار المسيرة للنشر والتوزيع
عمان 1991 .
-24عبادة ، احمد ، قدرات التفكير االبتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي في مرحلة التعلم
االعدادي ، مركز الكتاب للنشر ، القاهرة .2111،
-25سعيد ، عاطف محمد ومحمد جاسم عبد اللة ، الدراسات االجتماعية طرق التدريس
واالستراتيجات ، دار الفكر العربي ، القاهرة 2118 .
-26الحيلة ، محمد محمود ومحمد ذياب العزاوي ، تصميم التعليم ، ط،2 دار المسيرة للنشر
والتوزيع والطباعة ، عمان االردن ، 2113 .
-27الزند ، وليد خضر ، التصاميم التعليمية ، ط،1 اكاديمية التربية الخاصة الرياض 2114 .
-28سعادة ،جودت احمد ، اثر شكلية تزويد طالب الصف االول الثانوي باالهداف السلوكية في
تحصيلهم واحتفاضهم بمادة الجغرافيا ، مجلة دراسات ، المجلد الرابع عشر ، العدد الخامس
. 1987
املصادر االجنبية
-Davis , I.K.(1970) , objectives Curriculum Design London , Mc Graw
– Hill book company Limited .
-Hartley , James and Davis , Irok . (1976) preinstructional strategies .
The Role of pretest Behavioral objectives , over view , Research , vol .
NO .2.
-Olsen , R.C.A (1973) comparatives study of the effect of Behavioral
objectives on class performance and Retention in physical Science .
Journal of Research in Science teaching .
-Otto , wine and chester , Robert .D.(1976) , objective Based Reading
. Adision – Wesley publishing Company .
-Webster , A.merrian , (1996) “The New International Dictionary of
English Languge in Abridged “ with Seven Languge G and A Merriang
.U.S.A.
-Gronlund , Norman E. (1965) , Measuremnt and Evaluation
Instruction New york , The Macmillan Company .
-Bloom , Benjamins – (1967) , Tayonomy of Educational objectives .
David Mackay company . New york .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.