The impact of the use of concept maps in the acquisition of grammatical concepts in third grade students of average

Authors

  • Sondos Abdel Qader Al-Khalidi كلیة التربیة للبنات / جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2009/13/5/20

Abstract

This study aims at knowing the effect of using the conceptual maps
in aqiring grammarian conceptions of third class in an intermediate
school.
The researcher has posed the following null hypothesis:
There are no statistically significant differences D.0.05 between the
mean of pupils marks of the experimental and control groups in
acquiring the conception.
The researcher has selected Bader AL-Kubra secondary school for
girl which includes four third classes. She selected randomly section –
B- as experimental group and section –A- as a control group with 60
pupils as a total number of the sample, 30 in each group.
A statistically comparison has been made by using T-Test in the
following variables (age and the marks of Arabic language marks of
the mid – year exam ) and Chi Square in the parents education a
achievement.
For measuring of the two group pupils achievement in the subjects
that the researcher has studied . The researcher prepared a test for a
quiring grammarian conception consist of 30 items which is showed to
the jury member for verifying their face and content validity and their
reliability.
The test has been applied on a sample contains 100 pupils from AL
Khansa secondary school for girls.
After analyzing the results and treated them statistically, all the item
are accepted. Half-division methods has been used for measuring the
test reliability which its data have been treated by using Pearson
correlation coefficient and corrected with spearman- Brown (0.86).
After finishing the division which is continued 8 week the test has
been applied on the two groups of the research .
After analyzing the results of the pupils responses it has been
cleared that:
There are statistically significant differences between the experimental
and control groups in favor of experimental group who studied by
using conceptual maps.The findings of the study indicated that
conceptual maps has proved its affectivity with the limits of the
present study. Several recommendations and suggestion have been
made.
ا

References

براھیم ،عبدالعلیم .النحو الوظیفي ،ط٢ ،القاھرة، دار المعارف ١٩٧٣، م.

-٢ ابراھیم ،مجدي عزیز ،استراتیجیات التعلم واسالیب التعلم ،مكتبة الانجلو المصریة ،القاھرة

٢٠٠٤، م.

-٣ ابن جني ،أبو الفتح عثمان / ٣٩٢ ھـ .الخصائص ،ج١ ، تحقیق محمد علي النجار ،دار الھدى

للطباعة والنشر ،بیروت١٩٥٢،م .

-٤ أبن فارس ،أبو الحسین احمد ت/ ٣٩٥ ھـ .معجم مقاییس اللغة ،ج ٥ ،تحقیق عبدالسلام ھارون

،دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع ١٩٧٢،م .

-٥ أبن منظور ،جمال الدین محمد بن مكرم الانصاري ت / ٧١١ ھـ .لسان العرب ،ج٥ ،ج٢

،المؤسسة المصریة للتألیف والانباء والنشر ،الدار المصریة للتألیف والنشر ،القاھرة .

-٦ أبو جلالة ،صبحي حمدان .استراتیجیات حدیثة في طرائق تدریس العلوم ،مراجعة فیولیت شفیق

،ط١ ،مكتبة الفلاح للنشر والتوزیع ،الكویت١٩٩٩،م .

-٧ ابو زینة ،مزید كامل .الریاضیات ،مناھجھا واصول تدریسھا ،ط ٤ ،دار الفرقان ،جامعة

الیرموك ،الاردن١٩٩٧، م.

-٨ ابو لبدة ،سبع محمد .مبادىء القیاس النفسي والتقویم التربوي للطالب الجامعي والمعلم العربي

،مطبعة عمان،عمان١٩٧٩، م.

-٩ ابو مغلي، سمیح. الاسالیب الحدیثة لتدریس اللغة العربیة ،ط ٢ ،مجدلاوي للنشر والتوزیع ،عمان

١٩٨٦، م.

-١٠ الازیرجاوي ،فاضل محسن .اسس علم النفس التربوي ،دار الكتب للطباعة والنشر ،الموصل،

العراق ١٩٩١، م.

-١١ الامین ،شاكر،وآخرون .اصول تدریس المواد الاجتماعیة ،دار الحكمة للطباعة والنشر،بغداد

١٩٩٢ م.

-١٢ بلقیس ،احمد، وتوفیق مرعي .المیسر في علم النفس التربوي ، ط،١دار الفرقان للنشر والتوزیع

،عمان ١٩٨٢، م.

-١٣ الجواري ،احمد عبد الستار .نحو التیسیر دراسة ونقد منھجي ،مطبعة المجمع العلمي العراقي

،بغداد ١٩٨٤، م.

-١٤ حسن ،ثناء عبد المنعم رجب ."أثرتدریس النحو بخرائط المفاھیم على تنمیة مھارات الانتاج

اللغوي والاتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الاول الاعدادي" ،دراسات في المناھج وطرق

التدریس ،جامعة عین شمس ،كلیة التربیة ،العدد السادس والثمانون ،یونیو٢٠٠٣،م.

-١٥ الحیلة ،محمد محمود .التصمیم التعلیمي نظریة وممارسة ،عمان ،الاردن١٩٩٩، م.

-١٦ الروسان ،سلیم سلامة ،وآخرون.مبادىء القیاس والتقویم وتطبیقاتھ التربویة والانسانیة ،جمعیة

عمال المطابع التعاونیة ،عمان ١٩٩٢، م.

-١٧ الزجاجي ،ابو القاسم عبد الرحمن بن اسحق ت/ ٣٤٠ ھـ .الایضاح في علل النحو ،تحقیق

مازن ،المبارك ،بیروت ١٩٥٩، م.

-١٨ الزوبعي ،عبد الجلیل، وآخرون. الاختبارت والمقاییس النفسیة ،دار الكتب للطباعة والنشر

،جامعة الموصل ،وزارة التعلیم العالي والبحث العلمي ١٩٨١، م.

-١٩ زیتون ،حسن حسین،تصمیم التدریس رؤیة منظومیة ،ط٢ ،عالم الكتب ،بیروت ٢٠٠١، م.

-٢٠ شحاتھ،حسن ،تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق ، ط،٢ الدار المصریة اللبنانیة ،القاھرة

١٩٩٣، م.

-٢١ صابر ،ملكة حسین ."اثر استخدام استراتیجیة خرائط المفاھیم في تدریس علم النفس على

اكتساب بعض المفاھیم وتنمیة الاتجاه نحوه لدى طالبات السنة الثانیة الثانویة ".مجلة القراءة المعرفة

،جامعة عین شمس ،كلیة التربیة العدد الثاني والعشرون ٢٠٠٣، م.

٢ -٢٢ الصوفي ،عبد المجید رشید .اختبار (كا

) واستخداماتھ في التحلیل الاحصائي ،ط٣ ،

دارالنضال للطباعة والنشر ،بیروت ١٩٨٥، م.

-٢٣ طالب ،عبدالله عبده احمد ." اثر استخدام استراتیجیة خرائط المفاھیم على تحصیل تلامیذ

المرحلة الاساسیة للعلوم وتنمیة اتجاھاتھم نحوھا".مجلة القراءة والمعرفة ،جامعة عین شمس ،كلیة

التربیة ،العدد الخامس والثلاثون ٢٠٠٤، م.

-٢٤ الظاھر،زكریا محمد ،وآخرون .مبادىء القیاس والتقویم في التربیة ،ط١ ،دار الثقافة للطباعة

والنشر،عمان الاردن ١٩٩٩،م.

-٢٥ العادلي،شاكر غني .النحو وطرائق تدریسھ لدورة المعلمین ،المدیریة العامة للإعداد والتدریب

،معھد التدریب والتطویر التربوي ،مكتب أبي عماد للطباعة (بحث مسحوب بالرونیو)١٩٨٤،م.

-٢٦ عطاالله،عبد الحمید زھیرسعد."فعالیة استخدام استراتیجیة خرائط المفاھیم في تدریس البلاغة

على التحصیل المعرفي لطلاب الصف الاول الثانوي وتنمیة اتجاھاتم نحو المادة "،المؤتمر العلمي

الثالث عشر ،مناھج التعلیم والثورة المعرفیة والتكنولوجیة المعاصرة ،المجلد الثاني ،جامعة عین

شمس ٢٠٠١،م.

-٢٧ العمر ،بدر عمر.المتعلم في علم النفس التربوي ،ط١ ،الكویت ،كویت تایمز١٩٩٠، م.

-٢٨ عودة ،احمد سلیمان .القیاس والتقویم في العملیة التدریسیة،ط١ ،المطبعة الوطنیة ،جامعة

الیرموك ،عمان١٩٨٥،م.

-٢٩ الغریب ،رمزیة . التقویم والقیاس النفسي والتربوي ،مكتبة الانجلو المصریة ،القاھرة

١٩٧٧،م.

-٣٠ الفیروز ،ابادي ، مجدالدین محمد بن یعقوب ت / ٨١١ ھـ .القاموس المحیط ،ج١ ، دار

الفكر،بیروت ١٩٧٨، م.

-٣١ قطامي ،یوسف.سیكولوجیة التعلّم والتعلیم الصفي ،الاصدار الثاني ،دار الشروق للنشر

والتوزیع ،عمان ١٩٩٨، م.

-٣٢ لبیب،رشدي .نمّو المفاھیم العلمیة ،مكتبة الانجلو المصریة ،القاھرة١٩٨٢،م.

-٣٣ محجوب ،عباس .مشكلات تعلیم اللغة العربیة،حلول نظریة وتطبیقیة،ط،١ دار الثقافة

،الدوحة،قطر١٩٨٦،م.

-٣٤ محمد،صباح محمود .التقویم مفھومھ،اھدافھ،وادواتھ مع تركیز خاص على الاختبارات المقالیة

الموضوعیة ، الجامعة المستنصریة، بغداد١٩٩٩،م.

- Ebel , Robert. L .Essentials of Educational measurement .2nd, ed, New

Jersey, Englewood Cliffs, Prentice ,1972.

- Glass, Gene V, and Stanley ,julian .statistical methods in Education and

Psychology. Englewood Cliffs, New Jersey Prentice-Hall, Inc, 1970.

- Heinze-fry J.A& Novak, J."Concept Mapping Brings Long-Term Movement

Toward meaningful Learning Science Education" ,74(4).P.461-472.

-Seamll .D.Testing and Measurement in The Classroom, Bosting Houhton,1975.

-Wanderse J.H." Concept Mapping and The CaTograph of Gogniton".Journal of

Research in Science Teaching, vol 27 ,N010.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سندس عبد القادر الخالدي, “The impact of the use of concept maps in the acquisition of grammatical concepts in third grade students of average”, jfath, vol. 13, no. 5, pp. 267–278, Aug. 2023.