The Extent to which Teachers in the Departments of Biology at the University of Diyala Possess Competencies of Blended Learning in the Light of some Variables

Authors

  • Hadel Sajid Ibrahem جامعة ديالى/كلية التربية للعلوم الصرفة
  • Aws Taha Muhasin Diyala University / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/8

Keywords:

Teachers in the departments of Biology, competencies, blended learning

Abstract

The current research aims to identify the degree to which teachers of life sciences departments at the University of Diyala possess the competencies of blended education in the light of some variables by answering the following questions:

  • What is the extent to which teachers in the departments of Biology at the University of Diyala possess competencies of blended learning.
  • What is the level of blended learning competencies of teachers in the departments of Biology in the sub-items of each field.
  • What are the statistical differences of the extent to which teachers in the departments of Biology possess competencies of blended learning due to the variables of (experience, academic level).

For the sake of achieving the aims of the study, the researchers have set a questionnaire of the competencies of blended learning for teachers in the departments of Biology, which included (45) items that are distributed over four areas. Furthermore, the psychometric characteristics of validity and reliability were figured out. The community of this study was limited to teachers in the departments of Biology during the academic year (2021-2022). Moreover, the sample of the study comprised (70) male and female teachers of biology. After processing the data statistically, the results yielded the following:

  • Teachers in the departments of Biology competencies of blended learning to a high degree in some fields.
  • There are statistically significant differences in the level of blended learning competencies due to the variables of (gender, academic qualification, training courses, years of service, academic rank).

Consequently, the researchers presented number of recommendations and suggestions.

 

References

إبراهيم، نجاة شكر محمود )2012 ( : المفاضلة بين التعرف والاستدعاء في قياس التذكر القريب والبعيد في ضوء الخصائص السيكومترية لدى طلبة صفوف المراحل الدراسية الثلاثة المنتهية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة سانت كليمنتس / العراق.

حسين، حسين هندي (2020) : ازمة التعليم في العراق في ضل جائحة(covid 19) ، دار الكتب والوثائق ، بغداد ، العراق .

الخزرجي، ماجدة عبد الإله (٢٠١٩): درجة توظيف التعلم المدمج لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة جرش من وجهة نظر الطلبة، مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي، المجلد (٣٩) ، العدد (٤) .

الزوبعي ، عبد الجليل ، ومحمد احمد الغنام ( 1981 ) : مناهج البحث في التربية ، ط 2 ، مطبعة جامعة بغداد ، العراق .

السيد، سماح السيد محمد (2021): كفايات التعليم الهجين المتطلب توافرها لدى اعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من وجهة نظر بعض خبراء التربية ، مجلة العلوم التربوية ، المجلد (29) ، الجزء (١)، العدد (1) .

السيد، سماح السيد محمد السيد (2020): كفايات التعليم الهجين المتطلب توافرها لدى اعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية من وجهة نظر بعض خبراء التربية، مجلة العلوم التربوية، الجزء (١)، العدد (1).

السيد، يسري مصطفى (٢٠١٩): اتجاهات أعضاءةهيئة التدريس بالجامعةةالخليجية نحوةالتعلم المدمج وعلاقتهاةبكفاءتهم الذاتية التكنولوجية والتدريسية واحتياجاتهم التدريبية، المجلةةالتربوية، كلية التربية - جامعةةسوهاج، مجلدة (٦٣).

الشبلي ، ابراهيم مهدي ( 2000) : المناهج بنائها .تنفيذها .تقويمها .تطويرها (باستخدام النماذج)، دار الامل للنشر والتوزيع ، اربد ، الاردن .

عبيدات ، ذوقان ، وعبد الرحمن عدس ، وكايد عبد الحق (2012): البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبه ، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع عمان، الاردن .

العجلان، عبد الرحمن بن عبد العزيز (٠١٩ ٢): الكفايات المتطلب توافرها لمعلمي المرحلةةالثانوية لتطبيق التعليم المدمج في المملكةةالعربيةةالسعودية من وجهةةنظرهم في ضوءةبعض المتغيرات، مجلة البحث العلمي في التربية، الجزء (١٢)، العدد (٢٠) .

عمايرةة، مروةةأحمد (٢٠١٩): درجةةتوافر الكفايات التكنولوجيةةلأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنيةةومعيقات توافرها، رسالة ماجستير غيرةمنشورة، كلية العلوم التربويةة، جامعةةالشرق الأوسط، الأردن.

فان دالين ، ديوبولد ( 1985): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة نبيل نوفل واخرون ، ط 3 ، مكتب الانجلو ، القاهرة ، مصر .

قحوان، محمد قاسم علي (2014) : معوقات التعليم الإلكتروني في التعليم الجامعي، القاهرة، مجلة كلية التربية، العدد (38)، الجزء (3) جامعة عين شمس، كلية التربية ، مصر .

مخلص، محمد محمدي محمد (٠١٨ ٢) : مدى توافر كفايات التعليم المدمج ومعوقاته لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة طيبة، مجلة العلوم التربوية، المجلد (٢٦)، العدد (٢) ، مصر .

المريفع ، خالد محمد (2015) :درجة امتلاك الموظفين الاداريين بكلية التربية الاساسية بدولة الكويت للكفايات التكنولوجية ،المجلة التربوية ، جامعة سوهاج / كليةالتربية ، العدد (41)، مصر.

المريفع سيفٌينٌ، عماد شوقي ملقى، 2011 م: التعليمٌ والتعلم من النمطيةٌ الى المعلوماتيةٌ رؤيةٌ عصريةٌ في اساليبٌ التدريسٌ، عالم الكتب للنشر والتوزيع، القاهرة ، مصر.

المواضية ، رضا سلامة ،وطلال بن عبد الله الزغبي (2020) : اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية نحو التعليم المدمج والصعوبات التي تواجههم في تطبيقه، مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانية، جامعة الزرقاء، المجلد (20) ، العدد (1) .

Anderson، B. (2010): student's opinions on blended learning، TOJDE، vol. (6488)، No. (10).

Ciropland, NormanةEdward )1981 : (Measurementjand evaluation in teaching, 4th ed, Macmilj Lancej. Inc., New York

jGregory, R. J (2000) jPsychological testing, 3ed, New—york,M.C

jSowangmyu,D.Joel,(2014): Blended leaming, Center For Applied Reseearjch, jVolumej104,Issue7, jMarch 30.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
هديل ساجد ابراهيم and اوس طه محيسن, “The Extent to which Teachers in the Departments of Biology at the University of Diyala Possess Competencies of Blended Learning in the Light of some Variables”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 162–176, Jun. 2023.