Assessing the psychological consequences resulting from the delay in submitting educational services for students with learning disabilities from their teachers’ point of view

Authors

  • Lujain Said Mohammed Alshahrani College of Education-Umm Al-Qura University
  • Abdulhameed Hasan Talafha College of Education-Umm Al-Qura University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/11

Keywords:

assessing, psychological consequences, educational services, learning disabilities, people with learning disabilities

Abstract

The current research aims to identify the assessment of the psychological consequences resulting from the delay in submitting educational services for students with learning disabilities from their teachers’ point of view. The descriptive analytical approach was used. The two researchers used a questionnaire as a tool to collect data. The research sample consisted of (83) teachers who teach students with learning disabilities. The results indicated a high level of assessment to the psychological consequences resulting from the delay in submitting educational services for students with learning disabilities. The first dimension which resulted from (the delay in providing services for the classroom environment) got an average of (4.19) with a high degree, and the second dimension that resulted from (the delay in getting services for resource room) got an average of (4.18) with a high degree, and the third dimension that resulted from (the delay in providing educational methods and means) got an average of (4.14) with a high degree. The fourth dimension resulted from (the delay in providing supportive services for the learning disabilities program) got an average of (4.22) with a high degree. The results showed that there were no statistically significant differences (α = 0.05) due to the consequence of gender, years of experience and educational qualification in all dimensions and the total degree.

References

المراجع العربية

أبو اسعد، احمد، (2015): الحقيبة العلاجية للطلبة ذوي صعوبات التعلم الجزء الأول: صعوبات التعلم القرائية ط1. مركز ديبونو لتعليم التفكير-عمان.

أحمد، صفاء سيد أحمد برعي سيد، (2016): برنامج تدريبي لتنمية بعض العمليات المعرفية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. مجلة البحث العلمي في التربية، 17(الجزء الرابع)،572-543.

بطرس، بطرس، (2016): صعوبات التعلم الاكاديمية والنمائية ط2. دار الزهراء للنشر والتوزيع.

جدو، عبدالحفيظ، خنشلة، عباس، (2019): استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى المراهق ذوي صعوبات التعلم" دراسة عياديه لحالتين بثانوية بادي مكي زربية الوادي-بسكرة". مجلة العلوم الاجتماعية. 16(1) ، 43-55.

الحسون، موضي عبد الله حسون، (2021): الضغوط النفسية لدى ذوي صعوبات التعلم. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 5(17)، 122-101

الحويطي، محمد مثري، (2019): تقييم الخدمات التربوية المقدمة للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين. مجلة البحث العلمي في التربية،20 (الجزء الحادي عشر)، 527-544.

الحويطي، محمد مثري، (2019): تقييم الخدمات التربوية المقدمة للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين. مجلة البحث العلمي في التربية،20 (الجزء الحادي عشر)، 527-544.

خصاونة، محمد أحمد سليم، (2018): واقع الخدمات التربوية في غرف المصادر للطلبة ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الأساسية في محافظة إربد من وجهة نظر أولياء الأمور. جامعة حائل.

الزهرة، قمقاني، مليكه، عليوان، (2021): استراتيجيات تشخيص صعوبات التعلم ومساهمة التكنلوجيا في علاجها. المجلة العلمية للتربية الخاصة، 3(1)67-93.

الشيخ، سندس، (2020): الضغوطات النفسية التي يعاني منها ذوي صعوبات التعلم وطرق مواجهتها "دراسة ميدانية لتلاميذ التعليم الابتدائي"[أطروحة دكتوراة غير منشورة]. جامعة محمد بوضياف بالمسيلة.

الصمادي، الشبول، حسين عبد الله، مهند خالد، (2016): تقييم مستويات القلق لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في عينة اردنية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،23 (4)، 135-154.

عاشور، علوطي، مريم، عريوة، (2017): واقع تشخيص صعوبات التعلم النمائية والاكاديمية في الوسط المدرسي بين النظرية والتطبيق (دراسة تحليلية). مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، 200، 210-6.

العامرية، منى عبد الله، (2014): ابعاد مفهوم الذات لدى العاملات وغير العاملات وعلاقته بمستوى الضغوط النفسية والتوافق الاسري بمحافظة الداخلية] رسالة ماجستير غير منشورة[. جامعة نزوى.

العبد الله، فايزة غازي، (2014): استراتيجيات التعامل مع الضغوط النفسية وعلاقتها بأساليب المعاملة الوالدية عند اليافعين في مدارس مدينة دمشق الثانوية. ]أطروحة دكتوراة غير منشورة[. جامعة دمشق.

عبد النبي، فادية رزق. 2021)): فعالية برنامج تدريبي لغوي قائم على منهج منتسوري لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ذوي صعوبات تعلم اللغة. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، (27)، 181-159.

العدوي، دعاء محمد، (2018): الضغوط النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية وعلاقتها ببعض المتغيرات البيئية والاجتماعية] رسالة ماجستير منشورة، جامعة عين شمس [.

غانم، محمد، (2018): صعوبات التعلم ط1. دار الوفاء لدينا الطباعة والنشر.

القبطان، جنان عبد اللطيف، (2011): بعض الاضطرابات النفسية لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة مسقط [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة نزوى.

الكيلاني، عبد الله، الروسان، فاروق، (2014): التقويم في التربية الخاصة. ط2، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

وزارة التعليم، ((2015: دليل معلم صعوبات التعلم. الرياض: الإدارة العامة للتربية الخاصة.

المراجع الأجنبية

Alesi, Rappo, and Pepi. (2014). Depression, Anxiety at School and Self –Esteem in Chilren eith Learning Disabilities. Journal of Psychological Abnormalities in Children. 3(3), 1-10.

Al-Zouabi, S.M. (2016). Mainstreaming in Kingdom of Saudi Arabia: Obstacles Facing Learning Disabilities Resource Room Online Submission. 6 (1). 37-55.

Balouti, (2013). Comparison of psychological mental state between children with learning disabilities and normal children. International Journal of Psychology and Behavioral Reseach. 2(3), 126-131.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
لجين سعيد محمد الشهراني and عبد الحميد حسن طلافحه, “Assessing the psychological consequences resulting from the delay in submitting educational services for students with learning disabilities from their teachers’ point of view”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 229–258, Jun. 2023.