The effect of using a teaching strategy on developing technical skills for middle school students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/2/12Keywords:
teaching strategyAbstract
The current study was conducted to find out the effect of using the cooperative learning strategy in developing technical skills for middle school students for the academic year 2021-2022. The researcher used the experimental research method and the design of a single group with a pre and post test. The purpose of reaching the results of the research, he formulated the following hypothesis: - There are no statistically significant differences at the level (5%) between the average scores of the research group in the pre and post tests in skill performance according to the test requirements skilled.
The research group consisted of middle school students (first, second, third) average. Their number reached (325) students and after the exclusion of some of them because of the previous experience of some of them and the absence of some of them. Their total became (290) students. The researcher intentionally chose a sample of (125) students. Their achievement was measured through paragraphs specific to the skill aspect and its development, and the stability of the paragraphs was measured by evaluating several experts and finding the stability coefficient between their correction. The pre and post test is a positive indicator towards the use of the cooperative learning strategy in art education lessons for the purpose of developing the technical skills of the students.
References
إبراهيم ، فاضل خليل، مدخل إلى طرائق التدريس العامة ، 2010.
التميمي ، عواد جاسم محمد ، طرائق تدريس العامة"المألوف-والمستحدث"، دار الحوراء ، بغداد، العراق، 2010.
جابر ، جابر عبد الحميد، إستراتيجيات التدريس والتعليم ، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، 1999.
الجميلي، هاشم محمد، اثر استخدام ثلاث ستراتيجيات تدريسية للتغيير المفاهيمي لمعالجة الفهم الخاطئ للمفاهيم الرياضية لدى طلاب المرحلة المتوسطة,اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق ، 2005.
حسن، وفاء شكر ، فاعلية العمل الجماعي في تطوير خصائص رسوم تلامذة المرحلة ألابتدائية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ألأساسية ، جامعة ديالى ، العراق ، 2006.
الحيلة، محمد محمود ، التصميم التعليمي نظرية وممارسة ، دار المسيرة ،عمان،ألأردن، 1999.
سعادة، جودت احمد وآخرون، التعلم التعاوني نظريات وتطبيقات دراسات ، ط1،دار وائل للنشر والتوزيع، 2008.
سلامة، عادل ابو العز احمد ، تخطيط المناهج وتنطيمها بين النظرية والتطبيق ،ط2، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ألأردن ، 2006.
سمارة , عزيز واخرون , مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط2 , دار المسيره للنشر , عمان , 1972 ,(ص35)
شحاتة ، حسن، زينب النجار (2003 ): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية واللبنانية للنشر والتوزيع ،القاهرة , مصر.
الشمري، هدى علي جواد، طرائق تدريس التربية ألإسلامية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان ,ألأردن،2005.
عبد الجبار , قيس , و احمد بسصويس , الاخبارات و مبادئ الإحصاء في مجال الرياضي , مطبعة جامعة الموصل , كلية التربية الرياضية , العراق,1984
عبدالله، فاطمة محمد ، تقويم اداء المهارات العملية لطلبة قسم التربية الفنية في مادة المشروع، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد،العراق، 2004.
عنبر ، ميسون عبد الله ، برنامج تدريبي لإكساب طلبة قسم التربية الفنية مهارات ألأشغال اليدوية على الجلد ، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، العراق ، 2008.
غباشنة ، يسرى علي محمد ، اثر طريقة التعلم التعاوني والقدرة القرائية في ألاستيعاب القرائي، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة اليرموك ، اربد، الأردن، 1994.
الغزالي ، جميل رشيد تهوم، اثر استخدام إسلوب التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف لثاني معهد إعداد المعلمات في مادة الجغرافية ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ابن رشد، بغداد، العراق ، 2001.
فرج، عبد اللطيف بن حسين، طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، ط1، دار المسيرة ، عمان، ألأردن، 2005.
القيسي ، إشراق عيسى عبد، اثر ستراتيجية (جونسون وجونسون )للتعلم التعاوني في تحصيل مادة التاريخ العربي ألإسلامي واستبقائه لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ألأساسية ، جامعة ديالى ، العراق ، 2005.
محيي ، زينة سالم ، اثر استعمال إسلوب التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف الثاني -معهد إعداد المعلمات في مادة ألأدب والنصوص ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية البنات ، جامعة بغداد ، العراق ، 2005.
المقبل ، عبد الله صالح ، التعلم التعاوني ، الرياض السعودية ، 2001.
ملحق (1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.