The effectiveness of the role-playing strategy in the achievement of fifth grade students in dictation

Authors

  • Hatham Khazal Hussein Directorate General of Diyala Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/2/17

Keywords:

effectiveness, role-playing, dictation

Abstract

The research aims to identify "the effectiveness of the role-playing strategy in the achievement of the fifth grade students in dictation subject". The researcher followed the experimental research approach, adopting the experimental design with two experimental and control groups. She chose a representative sample for her research, which included (30) male and female students, and distributed them into two groups, which included the experimental (15) male and female students. The control group included (15) male and female students as well, and rewarded them in the variables of the first semester grades and intelligence test scores. Determining the scientific material, preparing educational plans, and preparing dictated passages to the students. Then, she chose the correction criteria, and chose (30) notebooks from the students’ notebooks who wrote in a specific piece of spelling to test the stability of the correction criteria. The researcher found that the stability of the correction is high and acceptable. After the end of the experiment period, the researcher collected the scores of the research sample students from their notebooks and extracted the arithmetic average of their scores in the spelling blocks. Then she tested the research hypothesis by using the t-test. It became clear that the students of the experimental group were superior to the students of the control group, as the calculated t-value was greater than the tabular t-value. After that, the researcher concluded a number of conclusions and a number of other connections according to the results of the research by conducting studies which is similar to the current research to confirm the effectiveness of the role-playing strategy in dictation in other stages of study and other branches of the Arabic language.

References

القرآن الكريم .

ابن منظور ، جمال الدبن محمد بن مكرم ( 2000 ) لسان العرب ، مج 14 الرابع عشر ، دار صادر ، بيروت ، لبنان .

إبراهيم ,عبد العليم ( د ت ) الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية , ط 13 , دار المعارف , القاهرة.

أبو سل , محمد عبد الكريم ( 1998 ) أساسيات البحث العلمي والثقافي , مكتبة دار الفكر , عمان ، الاردن .

أحمد , جمال عبد العزيز ( 2007 ) الكافي في الإملاء والترقيم , معهد العلوم الشرعية , عُمان ، الاردن .

امبو سعيدي، عبدالله بن خميس والحوسنية، هدى بنت علي (2016). استراتيجيات التعلم النشط 180 استراتيجية مع الامثلة التطبيقية، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان، الاردن.

الثعالبي , أبو منصور , عبد الملك بن محمد بن إسماعيل ( د ت ) فقه اللغة وأسرار العربية , تحقيق مجدي فتحي السيد , المكتبة التوفيقية , القاهرة ، مصر .

الحيلة، محمد محمود (2004 ) . طرق التدريس و استراتيجياته، دار الكتاب الجامعي العين، عمان.

الحيلة , محمد محمود ( 2009 ) تصميم التعليم نظرية وممارسة , ط 4 , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الأردن .

الخزاعلة , محمد سلمان فياض , وآخرون ( 2011 ) الاستراتيجيات التربوية ومهارات الاتصال التربوي , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

خضر ، عبدالباسط ؛ و خليل ، نجوى ( 1999) . فعالية برنامج لعب الأدوار في تنمية المستوى اللغوي لطفل مرحلة رياض الأطفال ، مجلة كلية التربية بالمنصورة ، ( ع 39 ) ، جامعة المنصورة ، كلية التربية ص ( 193 -228 )

الخوالدة ، ناصر ؛ وعيد ، يحيى ( 2001) . طرائق تدريس التربية الإسلامية وأساليبه وتطبيقاته العملية ، دار حنين ، مكتبة الفلاح ، عمان

داخل، سماء تركي (2011 ) اثر أنموذج كارين في اكتساب المفاهيم النحوية والتفكير التباعدي عند طلاب الصف الرابع الاعدادي، أطروحة دكتوراه غير منشوره، جامعة بغداد ، ابن رشد.

الدليمي ، طه علي حسين ، والوائلي ، سعاد عبد الكريم ، ( 2005م ) . اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها ، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان ، الاردن .

زاير ، سعد علي، وداخل سماء تركي ( 2013 ) اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية ، دار المرتضى، شارع المتنبي، بغداد.

ــــــــــــــــــــــــــ واخرون ( 2017 ) التفكير ومهاراته التعليمية رؤية نظيرة تطبيقية ، مكتب نور الحسن للطباعة والنشر والتوزيع ، بغداد ، العراق .

زيتون ، حسن حسين ( 2003 ). استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم ، عالم الكتب المصرية ، القاهرة ، مصر .

زيتون، كمال عبد الحميد (2003). التدريس نماذجه و مهاراته، عالم الكتب، مصر.

عطا ، إبراهيم ( 2005) . المرجع في تدريس اللغة العربية ، مركز الكتاب للنشر.

سعيد ، محمود شاكر ( 1416 هـ ). المرشد في الإملاء والترقيم والتحرير العربي ، ط ۲ ، فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية ، اثناء النشر، الرياض.

شحاتة ، حسن ( 2000 ). تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق , ط 4 , الدار المصرية اللبنانية , 2000م .

شحاته ، حسن ، وزينب النجار ( 2003 ) معجم المصطلحات التربوية والنفسية ، الدار المصرية اللبنانية.

الشمري , هدى علي جواد , وسعدون محمود الساموك ( 2005 ) مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

صلاح ، سمير يونس ، وسعد محمد الرشيدي ( 2005 ) التدريس العام وتدريس اللغة العربية ، ط2 ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.

العزاوي، علاء جبار محمود ( 2012 ) اثر استراتيجية المسرد الاملائي في تحصيل طلبة الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الأساسية / جامعة ديالى.

عطا، ابراهيم محمد ( 2006 ) المرجع في تدريس اللغة العربية ، ط 2 ، مركز الكتاب للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر .

عطية ، محسن علي ( 2008 ) مهارات التواصل اللغوية وتعلميها ، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

عيد , زهدي محمد ( 2011 ) مدخل إلى تدريس مهارات اللغة العربية , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

علام ، صلاح الدين محمود ( 2006 ) القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته، وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة .

المجمعي, بتول فاضل جواد (2011) أثر استعمال الإملاء الاستباري والذاتي والوقائي في تصويب الأخطاء الإملائية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط, (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية الأساسية, جامعة ديالى, العراق.

مدكور , علي أحمد ( 2009 ) تدريس فنون اللغة العربية النظرية والتطبيق , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

معروف ، نايف محمود ( 1998 ). خصائص العربية وطرائق تدريسها , ط 5 , دار النفائس للنشر والتوزيع , بيروت , لبنان .

ملحم ، سامي محمد ( 2002 ) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط 2 ، دار المسيرة للنشر والطباعة ، عمان ، الاردن .

الهاشمي , عبد الرحمن عبد , وطه علي حسين الدليمي ( 2007 ) استراتيجيات حديثة في فن التدريس , دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .

الوائلي , سعاد عبد الكريم عباس ( 2004 ) طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين التنظير والتطبيق , دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان ,الاردن .

وزارة التربية، مديرية المناهج العامة (2000)، مطبعة وزارة التربية، العراق، بغداد.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
حذام خزعل حسين, “The effectiveness of the role-playing strategy in the achievement of fifth grade students in dictation”, jfath, vol. 27, no. 2, pp. 371–389, Jun. 2023.