Evaluating the Supervisory Role of Primary School Principals from the Teachers' Point of View

Authors

  • Hanan Falah Hassan جامعة النهرين – كلية الحقوق

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/20

Keywords:

: Evaluation - Supervisory role

Abstract

        The aim of the current research is to evaluate the supervisory role of school principals from the teachers' point of view and to identify the strengths and weaknesses in the supervisory role of school principals. The researcher used a questionnaire as a tool for the current research. It consisted of (64) items within (9) main domains, and the results were figured out by appropriate statistical means. The research sample composed of (588) male and female teachers, and the study reached the following results:

1- The results showed that all domains of the supervisory role had a higher rate than the adopted standard of (3) a weighted mean with the difference among the fields in percentages.

2- The arithmetic mean value of the domains as a whole was (3.55), and the weight percentile was (71).

3- The domain of school organization ranked first with a weighted mean of (3.92) and a weight percentile of (78.4).

4- The domain of relationship with the local community ranked last with a weighted mean of (3.36) and weight percentile (67.2

 

References

البابطين، عبد العزيز ( 1995 )."مدى أهمية أساليب التوجيه التربوي ومدى تطبيقها في الميدان من وجهه نظر موجهي المواد الدراسية بمدينة الرياض " مجلة التربية المعاصرة ، العدد (38 ).

الحبيب، فهد إبراهيم. التوجيه والإشراف التربوي في دول الخليج العربية. مكتبة التربية العربية لدول الخليج، الرياض، 1996.

حسين ،سلامة وعوض الله (2006 ) .اتجاهات حديثة في الاشراف التربوي .دار الفكر للتوزيع والنشر ,عمان ,الاردن .

ربيع ,هادي مشعان (2006) المدير المدرسي الناجح ,مكتبة المجتمع العربي, الطبعة الاولى ,عمان.

ربيع ,هادي مشعان (2006) المدير المدرسي الناجح ,مكتبة المجتمع العربي, الطبعة الاولى ,عمان.

صالح، هاني عبد الرحمن. الإدارة التربوية والسلوك المنظمي. دار النشر، 1985.

الطعاني ,حسن (2005 ) .الاشراف التربوي ,مفاهيمه ,اهدافه ,اسسه ,اساليبه. دار الشروق للنشر والتوزيع ,عمان ,الاردن .

عبد الحفيظ، إخلاص محمد وناهي ، مصطفى حسين ،2000 ، طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، مركز الكتاب للنشر ، مصر، القاهرة .

عطوي ، جودت عزت (2010 ). الإدارة المدرسية الحديثة ، مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العملية ، الدار العلمية الدولية ، عمان.

عطوي، جودت عزت. الإدارة المدرسية الحديثة، مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العملية. 2002.

عودة، أحمد سليمان والخليلي، خليل يوسف (1988)، الاحصاء للباحثين في التربية والعلوم النفسية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان- الاردن.

عودة، أحمد. القياس والتقويم في العملية التدريسية. دار الأمل، أربد-الأردن، 1998.

عيسوي ، عبد الرحمن محمد ,1974, القياس والتجريب في التربية وعلم النفس، دار النهضة العربية ، القاهرة ، مصر .

كلارنس ، نيول ، 1988م ، السلوك الإنساني في الإدارة التربوية ، ترجمة : طه الحاج الياس ومحود خليل الحاج ، الدار العربية للتوزيع والنشر ، عمان .

الهواري، سيد. المدير الفعال للقرن 21.المملكة العربية السعودية-الرياض،2002، Internet.

الوقفي، راضي. مقدمة في علم النفس، دار الشروق، عمان، الأردن،ط3،1998.

Goh wiles and joseph Bondi. Supervision A guide to practice. Columbus, charles/E, Merrill pub Co, 1980.

Frreeman, Gary, Roberta C. Palmer, and Ann S. Ferren “Team Building for Supervisory Support” Educational Leadership, puplkher,1980.

Richard, Donald E. Needed: Resident clinical Supervision Educational Leadership. 1976.

Hallinger , P. & Hech , 1996 , R. Reassessing the principls role in School effectiveness : Are view of empirical

Additional Files

Published

2023-06-14

How to Cite

[1]
حنان فلاح حسن, “Evaluating the Supervisory Role of Primary School Principals from the Teachers’ Point of View”, jfath, vol. 26, no. 2, pp. 422–444, Jun. 2023.