A proposal for a program to train mathematics teachers in accordance with the requirements of comprehensive quality

Authors

  • Murtadha Hasan Dhari مديرية التربية / الرصافة الثالثة"

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/4

Keywords:

training program, mathematics teachers, total quality

Abstract

" The current study aimed to prepare a proposed training program for mathematics teachers in accordance with the requirements of comprehensive quality. The researcher followed the descriptive and analytical approach being suitable for the objectives of the study. Training needs, defining the program’s goal, determining the program’s content, determining the operational plan, determining training methods, means and activities, and determining evaluation methods. The validity of the program was confirmed after being presented to a group of referees and specialists in the field of methods of teaching mathematics, educational psychology, measurement and evaluation. In light of the results of the study, a set of conclusions, recommendations and proposals were developed".

 

References

جودة، موسى محمد(2017): درجة توافر معايير الجودة الشاملة في برنامج إعداد معلم الرياضيات، مجلة الجنان، العدد التاسع.

الشرعي، بلقيس غالب(2009): دراسة تقويمية لبرنامج إعداد المعلم بكلية التربية جامعة السلطان قابوس وفق متطلبات معايير الاعتماد الأكاديمي، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، العدد(4).

-عيسوي، شعبان حنفي(2000): صعوبات الهندسة لدى تلاميذ الصف الثالث الاعدادي واثر دمج بعض مداخل التدريس لعلاجها، مجلة كلية التربية بالمينا، المجلد(4)، العدد(1).

البيلاوي، حسن حسين واخرون(2006): الجودة الشاملة في التعليم، مؤشرات تميز ومعايير الاعتماد، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

جري، خضير عباس، والعلياوي، عباس دحام(2017): الجودة في إعداد وتدريب المعلمين وتطويرهم، الدار الجامعية للطباعة والنشر والترجمة، بغداد، العراق.

الهويدي، زيد(2013): استراتيجيات معلم الرياضيات الفعال، ط2، دار الكتاب الجامعي، العين، الامارات.

الأحمد: خالد طه(2015): إعداد المعلم وتدريبيه، منشورات جامعة دمشق، كلية التربية.

الكبيسي، عبد الواحد حميد، وعبد الله، مدركة صالح(2018): خرائط التفكير والعقل في تدريس الرياضيات، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

بوقس، نجاة عبد الله(2002): نموذج لبرنامج تدريبي في تنمية مهارات تدريس المفاهيم العلمية بكليات البنات، الدار السعودية للنشر والتوزيع.

عطية، محسن علي(2009): الجودة الشاملة والجديد في التدريس، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

السبحي, عبد الحي بن أحمد، وآخرون(2016): أنموذج مقترح لبرنامج إعداد معلم المستقبل بكليات التربية بجامعات المملكة العربية السعودية في ضوء معايير الجودة الشاملة، مجلة التربية، جامعة الأزهر, العدد (171).

فتاح، سديل عادل(2011): مهارات التدريس اللازمة لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية، مجلة الفتح، العدد(47).

عبد الامير، عباس ناجي، و كرو، رحيم يونس(2015): تعليم الرياضيات مفاهيم، استراتيجيات، تطبيقات، ط1، دار الايام للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

سلامة، حسن علي(2005): اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات، ط1، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
مرتضى حسن ضاري, “A proposal for a program to train mathematics teachers in accordance with the requirements of comprehensive quality”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 61–79, Aug. 2023.