Personal traits of kindergarten students and their relationship to some variables

Authors

  • Laila Najm Thajeel جامعة بغداد /مركز البحوث التربوية والنفسية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/6

Keywords:

personality traits, kindergarten students

Abstract

The aim of the current research is to reveal the level of personality traits that the kindergarten students have. To achieve the objectives of the research, the personality trait scale was applied, which was built by the researcher after verifying the indications of charity and stability on the study sample, which consisted of (300) female students from the Kindergarten Department at the University of Baghdad and Al-Mustansiriya University. The personality of the female students was average, and the results showed that the most common personality traits among the students was the conscientiousness trait, the extraversion trait, followed by the openness trait, the harmony trait, and finally the neurotic trait. The results also indicated that there were no differences in personality traits due to the variable of the academic stage except (extraversion trait) and in favor of the fourth stage. In the end, the results were discussed in the light of the theoretical framework and previous studies, and some recommendations and suggestions were reached based on the findings of the study.

 

 

References

إبراهيم، مها ( 2000 ) سمات الشخصية وعالقتها بالسلوك اإليثاري لدى طلبة المرحلة الثانوية .

أحمد محمود جبر (2012) العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بقلق المستقبل لدى طلبة

أرنوف ويتيج (1994 ) مقدمة في علم النفس, ديوان المطبوعات الجامعية , الجزائر . الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة . مذكرة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس . كلية التربية جامعةالأزهر. غزة. .

جلال ،سعد ( ١٩٨٥ ) القیاس النفسي ، دار الفكر العربي ، القاهرة

دوبونو إدوارد ، ترجمة عبد اللطيف الخياط (2011 ) تحسين التفكير بطريقة القبعات السـت، ط2 ،دار الإعـلام للنشـر والتوزيع، عمان الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الزقازيق، مصر.

زهران ، حامد عبد السلام ، ١٩٨٥ ،التوجیه والارشاد النفسي ، عالم الكتب ، القاهرة

العيسوي ، عبد الرحمن (1997) العلاج النفسي ط1 دار الراتب الجامعية لبنان

محمد جودة الريماوي (2006 ) علم النفس العام. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة. ط 10 عمان

محمــد، محمــد عبــاس(٢٠١١م). "العوامــل الخمــسة الكبــرى للشخــصية"، مجلــة البحــوث التربويــة والنفسية، جامعة بغداد، العدد ٣٠.

مخدوم ،أيوب لطفي (2015 ) نظريات الشخصية, دار الحامد للنشر و التوزيع . 1ط . عمان

هبه ، 2011، علم النفس ، علم النفس الاتجاهات النفسیة الاجتماعیة وعلاقتها العضویة بالسلوك البشري ، موقع من الانترنیت

Anastasi, A. (1997) : Psychological Testing, New york: maccmillow publishing company.

Costa P.T Mc Crae, R.R (1992) NEORIR Professional manual *

Odessa, EL. Psychological Assessment Resources, Inc

Wiggins, J. S.,&Trapnell,P.D. 1997 ,Personality Structure:The return of the big five. Hand personality Opsychology . 38- Carlson ,N.R,et al ,2000 ,Psychology Testing ,3rd , Harper and Row Pub , New York

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ليلى نجم ثجيل, “Personal traits of kindergarten students and their relationship to some variables”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 119–137, Aug. 2023.