The attitudes of male and female teachers of Arabic language towards using the electronic educational platform (Challenges and Suggestions))
Keywords:
/ Attitudes / Electronic Teaching platform , challenges and suggestionsAbstract
To achieve this purpose, the researcher has followed the descriptive analytical approach in his research, and he has chosen the research community and its sample in an intentional method “General Directorate of Education / Baghdad / al-Rusafa/third” for the academic year (2020-2021). The sample includes (70) male and female teachers, that is, (35) male teachers and (35) female teachers teaching the Arabic language in primary Schools. The researcher has used a questionnaire of attitudes scale paragraphs; the questionnaire includes 30 paragraphs in its final form. The researcher has relied on extracting the apparent reliability by presenting these paragraphs to a group of experts and arbitrators in the Arabic language curriculums and its teaching methods, measurement and evaluation as to show their opinion about the reliability of these paragraphs and to express their opinions thereon. The researcher has relied on the Five-point Likert scale that includes five levels since it is characterized with accuracy, comprehensiveness and stability; the researcher has used appropriate statistical methods in his research.
The results of the research have showed as follows: There is a variance in the answers of the research sample (teachers) to the paragraphs of the questionnaire towards teachers' attitudes in using the electronic educational platform.
Paragraph (1) has got first rank (1), which is: (I consider that learning through the electronic educational platform is a necessity for every teacher), while Paragraph (4) ranked (2), which is: (I consider that the use of the electronic educational platform is one of the modern basics of technologies in teaching).
While the variation in the answers of the research sample of (female teachers) on the paragraphs of the questionnaire towards attitudes of female teachers in using the electronic educational platform has showed the following:
Paragraph (14) has got first rank (1), which is: (I consider that the usual method of teaching gives better results than teaching using the electronic educational platform), while paragraph (21) ranked (2), which is: (I consider that the electronic educational platform helps reminding me the subject that I teach.)
This indicates that there is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average answers of (male and female teachers), about challenges they confront by using the electronic educational platform in the primary stage.
From what has been mentioned above, the researcher concludes that the electronic educational platform contributes into creating an interactive environment by which the educational process essential elements are attracted during the electronic lesson .
In the current study , the researcher recommends to necessarily have male and female teachers of Arabic language enter into developmental and qualification courses on the optimal use of electronic communication programs and other electronic educational platforms.
The researcher suggests conducting several studies similar study to the current research in the (intermediate and elementary ) stages.
References
لقرآن الكريم.
أحمد, عبد السميع سيد.(1993). دراسات في علم الاجتماع التربوي, ط2, دار المعرفة الجامعية, بيروت, لبنان.
البصيص, حاتم حسين.(2011). تنمية مهارات القراءة والكتابة استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم, الهيئة العامة السورية للكتاب, دمشق, سوريا.
التميمي, رائد رمثان حسين, وآخرون.(2018). التعليم الإلكتروني وتطبيقاته التربوية, ط1, مؤسسة دار الصادق الثقافية طبع. نشر. توزيع, بابل, الحلة, العراق.
الجزائري, حيدر كريم.(2021). علم النفس الالكتروني, ط1, مكتب نور الحسن للطباعة والتنضيد, باب المعظم, بغداد, العراق.
الجهني، ليلى سعيد.(2016). تقصي نوايا طالبات الدراسات العليا السلوكية في استخدام منصة ادمودو التعليمية مستقبلا باستخدام نموذج قبول التقنية، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، العدد(28)، ص68_ 90, جامعة بابل، الحلة, العراق.
الحريري, رافدة.(2008). التقويم التربوي, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
حمدان, حلمي رؤوف حلمي شاكر.(2020). الصف الافتراضي المقلوب نموذج حمدان في التعليم الالكتروني, دار الأيام للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
الرشود، ريم.(2014). فاعلية موقع ادمودو في تنمية التحصيل الدراسي ومهارة حل المشكلات في مقرر مهارات الاتصال لدى طالبات السنة التحضيرية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض, السعودية.
زاير, سعد علي, وسماء تركي داخل.(2013). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية, الجزء الأول, دار المرتضى للطبع والنشر والتوزيع, شارع المتنبي, بغداد, العراق.
الزغول, عماد عبد الرحيم, وشاكر عقله المحاميد.(2007). سيكولوجية التدريس الصفي, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, الأردن.
الزهيري, حيدر عبد الكريم محسن.(2015). المناهج وطرائق التدريس المعاصرة, ط1, دار اليازوري, عمان, الأردن.
السفاسفة, عبد الرحمن إبراهيم.(2004). طرائق تدريس اللغة العربية, ط2, مركز يزيد للنشر, عمان, الأردن.
سليمان, محمد .(2016). فاعلية المنصة التعليمية ادمودو(Edmodo) في تنمية مهارات الفهم الشفهي في اللغة الفرنسية لدى طلاب المرحلة الثانوية, مجلة البحوث العلوم الإعلامية, العدد (51), ج1, القاهرة, مصر.
شاهين, عماد.(2009). مبادئ التعليم المدرسي للأهل والمعلمين, ط1, دار الهادي للطباعة والنشر والتوزيع, بيروت, لبنان.
شحاتة, حسن, وزينب النجار.(2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية,ط1, الدار المصرية اللبنانية, القاهرة, مصر.
الشريف, باسم بن نايف محمد.(2019). واقع اتجاهات طلبة الجامعة نحو تطبيق المنصات الرقمية في التعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية(جامعة طيبة أنموذجاً), مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية, العدد (22), ص352-406, السعودية.
الشمري, هدى علي جواد, وسعدون محمود الساموك.(2005). مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها, ط1, دار وائل للنشر, عمان, الأردن.
عامر, فرج المبروك عمر.(2016). طرائق التدريس العامة, ط1, دار حميشرا للنشر, القاهرة, مصر.
عطية, محسن علي.(2007). مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
عطية, محسن علي.(2013). المناهج الحديثة وطرائق التدريس, ط1, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الأردن.
علي, محمد السيد.(2011). اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, الأردن.
العنيزي، يوسف.(2017). فعالية استخدام المنصات التعليمية ادمودو لطلبة تخصص الرياضيات والحاسوب بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت، المجلة العلمية، المجلد (33)، العدد(6)، ص193_ 241, الكويت.
الغرايبة, سارا سامح مصطفى.(2016). دور المنصات التعليمية الإلكترونية في تنمية الوعي الصحي لدى طالبات الصف السادس الأساسي واتجاهاتهن نحوها, (رسالة ماجستير غير منشورة), كلية التربية, جامعة اليرموك, إربد, الأردن.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.