The effectiveness of the mantle of the expert strategy in the achievement of fourth-grade students in biology

Authors

  • Falih Abdul Hasan Owayid كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى
  • Safaa Nasser Hussein

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/12

Keywords:

The mantle of the expert strategy, academic achievement, fourth-grade students of science, biology

Abstract

The research aims is to identify the effectiveness of the expert’s mantle strategy in the achievement of fourth grade students in science in biology. The research sample included two groups, one of which was the experimental group and the number of its students was (31) students, and the other represented the control group and the number of its students was (32) students. By random drawing method the researchers chose (Kutha Preparatory School for Boys) from the research community represented by the secondary and middle schools which are affiliated to the Directorate of Education of Babylon Governorate / Kutha District. The researchers chose the experimental design to control the research variables, and before starting the experiment, the researchers rewarded the two research groups for the purpose of obtaining an accurate results with the following variables: (chronological age calculated in months, previous achievement of students, and Daniels test of intelligence). After making parity between the two research groups, the researchers prepared the requirements of the application of plans, objectives and tests for the two research groups, and after completing the application of the experiment, the researchers applied their research tool to the two research groups. Two researchers had data for the two research groups, as those data were processed statistically by (t-test) for two independent samples. The results showed that the experimental group outperformed the control group students according to the expert’s cloak strategy in an academic achievement .                                            

References

: المصادر العربية

القران الكريم

أبراهيم، هيثم صالح (2018): طرق وأساليب التدريس الحديثة، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ابو جبين، عطا وعلي مهدي كاظم (2021): التعلم النشط واستراتيجياتهِ، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان، الاردن.

احمد، حازم مجيد وصاحب اسعد ويس (2019): اسباب تدني مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة المدارس الثانوية من وجهة نظر المدرسين والمدرسات والطلبة، المجلد (8)، العدد (38)، مجلة سر من رأى، كلية التربية، سامراء، العراق.

آل بطي، جلال شنته جبر (2020): نظريات التعلم وتطبيقاتها في مناهج طرائق تدريس، ط2، مؤسسة دار الصادق الثقافية، بابل، العراق.

امبو سعيدي، عبدالله بن خميس وآخرون (2019): استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

امبو سعيدي، عبدالله بن خميس وسليمان بن محمد البلوشي (2018): طرائق تدريس علم الاحياء مفاهيم وتطبيقات عملية، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

أمبوسعيدي , عبدالله بن خميس (2016) : 180 استراتيجية في التعلم النشط مع الأمثلة التطبيقية , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان, الاردن.

أمبوسعيدي، عبدالله بن خميس (2018): التدريس (مداخله، نماذجه، استراتيجياتهِ) مع الأمثلة التطبيقية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

البراك, مجد ممتاز عبد عمران (2018) : أثر استراتيجية الحصاد في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي والتفكير الإيجابي لديهم في مادة الفيزياء , كلية التربية الاساسية , جامعة بابل , بابل , العراق. رسالة ماجستير غير منشورة

بقلي، ضي عبد الحسين مكي وحسنين صادق صالح عبكة (2017): التفكير الإبداعي (الابتكار) والتحصيل الدراسي، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

التميمي , ياسين علوان وآخرون (2018) : معجم مصطلحات علم الاحياء النفسية والتربوية والبدنية , دار الرضوان للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.

التميمي، ياسين علوان وآخرون (2018): معجم مصطلحات علم الاحياء النفسية والتربوية والبدنية، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الجبوري، صالح فياض وكاظم عبد الزهرة (2020): اسباب تدني مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة المتوسطة في مادة علم الاحياء من وجهة نظر المعلمين والمشرفين، المجلد (11)، العدد (25)، مجلة اشراقات تنموية، مؤسسة العراقة للثقافة والتنمية، بغداد، العراق.

الجبوري، معد صالح فياض وآخرون (2021): بوصلة المفاهيم الحديثة في طرائق التدريس، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الجلالي، لمعان مصطفى (2017): التحصيل الدراسي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عان، الاردن.

الحلفي، ماجد رحيمة ونجم عبدالله الموسوي (2019): طرائق التدريس الحديثة رؤية اكاديمية، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الخضر، عثمان حمود (2019): التفكير "انماطهِ- اساليبهِ- مهاراتهِ"، ط1، مكتبة آفاق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

خليفة، وليد السيد احمد (2019): التفكير في التفكير "الميتا معرفية"، ط1، دار الوفاء لدينا للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الدليمي، طارق عبد أحمد وآخرون (2020): التربية "أُسسها فلسفتها أثرها في مجالات التنمية المستدامة"، ط1، دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ربيع، احمد محمد ومحمد محمود الفاضل (2021): انماط التفكير، ط1، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

رزوقي، رعد مهدي وجميلة رفيق محمد (2018): التفكير وانماطهِ "الجزء الخامس"، ط1، دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

رضا، مروة محمد (2021): فن ومهارة التدريس الفعال، ط1، مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

عطية، محسن علي (2015): التفكير "أنواعهِ ومهاراتهِ واستراتيجيات تعليمهِ"، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

العنزي، فاطمة قاسم (2019): الوسائل التعليمية الحديثة وأثرها على التحصيل الدراسي، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الكعبي، كرار عبد الزهرة (2018): استراتيجيات حديثة في التعليم والتعلم، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

ثانياً: المصادر الاجنبية

Brown, F.G.(1981): Measuring Classroom Achievement, Holt Rinehart and Coniston ,New York.

Costa, & kilek (2005): Desecribing (16) Habit of mind , Retrieved ougust.

Ebel, R (1972): Essentials of educational measurement , New jersry, prentce Hall

Kiess ,H.O. (1996) : Statistical concepts for Behavioral science, London , Sidney Toronto , Allyn and Bacon.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
فالح عبد الحسن عويد and صفاء ناصر حسين, “The effectiveness of the mantle of the expert strategy in the achievement of fourth-grade students in biology”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 271–289, Aug. 2023.