The Effectiveness of Wheatley Model in Developing Reading Skills among First Intermedate Female Students in Subject of Reading

Authors

  • Salwa Hussein Abdulla كلية التربية للعلوم الانسانية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/15

Keywords:

: Development, Reading Skills

Abstract

     The current research aims at (The Effectiveness of Wheatley Model in Developing Reading Skills among First Intermedate Female Students in Subject of Reading). To achieve the aims of the research, the researcher adopted the experimental design and the pre-test and post-test of two experimental and control groups. The current research was limited to one of the secondary schools in the District of Baqubah (Al-Athra Secondary School). The researcher randomly selected it to conduct the experiment and in the same way the researcher chose section (A) to represent the experimental group that studied the subject of reading according to Wheatley Model and section (B) to represent the control group that studied subject of reading in the normal way. The research sample amounted to (56) female students randomly distributed to two groups about (28) female students in each group. The researcher was equaled between the two groups in some variables (intelligence; chronological age of the female students; grades of the subject of Arabic language for the previous academic year; degrees of language ability; pre-test scores) The researcher identified the topics of reading that will be studied during the experiment, formulated behavioral goals, and prepared teaching plans to measure the extent to which the reading skills of the students of the two research groups are developed. The researcher prepared a test for this purpose that she applied before and after the experiment. In order to analyze the research data, the appropriate statistical means were used for it, and after collecting the data statistically, the researcher reached the following: The existence of a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the students of the experimental group and the average scores of the control group and in the favour of the experimental group in the development of reading skills in subject of reading. In the light of the result of the research, the researcher concluded: that teaching using the Whitley model has an impact on the development of reading skills of students better than teaching in the usual way. The researcher mentioned some recommendations, including: the need to adopt the Wheatley model in teaching subject of reading and suggested to conduct similar studies on other classrooms.

 

References

المصادر:القران الكريم

-ابو جادو-صالح محمد علي-علم النفس التربوي ط2دار المسيرة-لاردن-2002.

-احمد-محمد عبد القادر-طرق تعليم اللغة العربية بين النظرية والممارسة.المرحلةالاساسية الدنيا-ط1-دار الفكر للطباعة عمان2000م.

-الامام-مصطفى محمود واخرون,التقويم والقياس ,وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ,جامعة بغداد.دار الحكمة للطباعة والنشر,العراق1990

-البجة-عبد الفتاح حسن-اصول تدريس اللغة العربية ط1 –مكتبة النهظة 2005.

-البدوي –احمد زكي-معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية-بيروت-1986.

-البياتي-عبد الجبار توفيق,وزكريا.الحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس,مطبعةموسسة الثقافة العالمية. بغداد ,1977.

-جابر-وليد احمد- اساليب تدريس اللغة العربيةط3-دار الفكر –عمان 1991.

- جابر-وليد احمد-تدريس اللغة العربية مفاهيم نطرية وتطبيقات عملية-دار الفكر للنشر والتوزيع-2002.

-الجبوري-فلاح صالح حسين-طرائق تدريس اللغة العربية في ضوء معايير الجودة الشاملة.ط1.دار الرضوان.عمان 2015.

-الجندي- امينة السيد-اثر استخدام انوذج ويتلي في تنمية التحصيل ومهارات عمليات العلم الاساسية والتفكير العلمي لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم.2003.مجلد السادس مجلد التربية العلمية.الجمعية المصرية.

-الخولي-وليم-الموسوعة المختصرةفي علم النفس .دار المعارف مصر1976.

-الدليمي-طه علي حسين-وسعاد عبد الكريم الوائلي.تدريس اللغة العربية بين الطرائق التقليدية والاستراتيجيات التجديدية-عالم الكتب الحديث.الاردن2009.

-الراوي-خاشع محمود,المدخل الى الاحصاء,ط1,دار الكتب للطباعةوالنشر جامعة الموصل2000.

-رزوق-اسعد-موسوعة علم النفس .ط1-مطابع الشروق. بيروت.لبنان.1977.

_____النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم-عمان ط2007.

_زيتون-حسن وحسين وزيتون,التعلم والتدريس من منظورالنظرية البنائية-عالم الكتب القاهرة-2006.

-سوسة-سامي سلمان-المهارات الازمةلاستعمال الخرائط في التدريس لدى مدرسي الجغرافية في المرحلة الثانية وتقويمهما,اطروحةدكتوراه,غيرمنشورة,كلية التربية .ابن رشد جامع بغداد 1994.

-السيقلي-خليل واخرون-في القراءة التحليلية-ط1- مكتبة سمير8 198

-عبد الحكيم-شيرين صلاح-فعالية انموذج ويتلي في التعلم البنائي في تنمية التحصيل والتفكير الرياضي لدى طلاب الصف الاول الثانوي في مادة الرياضيات0مجلة تربويات الرياضيات ,الجمعية المصرية المجلد الثامن2005.

-عطية-محسن علي- الجودة الشاملة -دار الصفاء للنشر ,عمان 2009.

-العليان-فهد علي-استراتيجيةk.w.lفي تدريس القراءة مفهومها-اجرائتها-فوائدها-مجلة كلية المعلمين-مجاد خامس, العدد2004.

-علي-محمد السيد-موسوعة المصطلحات التربوية ط1 دار المسيرة -2011.

- العمرو-عبد العزيز رشيد-فعالية استخدام استراتيجية التعلم التعادلي في تدريس التربية على مهارات الانتاج الفني لدى طلبة المرحلة المتوسطة-جامعة ام القرى بمكة.رسالة ماجستير,2001.

-مارزانو-روبرت-المهارات الاساسية في تعليم التفكير..دار النشر.2006.

-مرسال-اكرامي محمد-فاعلية استخدام انموذج ويتلي للتعلم البنائي الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الخامس الادبي. 2004 ,رسالة ماجستير,جامعة الاسكندرية,

-مرسي-محمد منير-اسس التدريس ونظرياته,العدد الخامس,قطر,1987.

-معروف-نايف-خصائص اللغة العربية وطرائق تدريسها-دار النفائس,ط1’بيروت,2008.

-المعموري-عمران عبد- اثر انموذج ويتلي في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طلاب الصف الخامس الادبي-كلية التربية للعلوم الانسانية-جامعة بابل-2015.

-وزارة التربية- منهج الدراسة المتوسطة-ط1,مطبعة وزارة التربية 1996.

-يوسف-جمعةسيد-سيكلوجيةاللغةالعربيةوالمرض العقلي .الكويت 1990

-يونس-فتحي-استراتيجيات تعلم اللغة العربية في المرحلة الثانوية ,مطبعة الكتاب القاهرة,2000.

مصادر اجنبية

-Merrill-M.D.constructivsm and instructional deign.journal of Educational tehnology.1991.vol.13.no:5.

-Weatly-G.H.conaustructivist perspective on scien and mathematics learning science education .1991.vol.75. http:/www.darchababahatan.Maktoobblog.com/111

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سلوى حسين عبد الله, “The Effectiveness of Wheatley Model in Developing Reading Skills among First Intermedate Female Students in Subject of Reading”, jfath, vol. 26, no. 4, pp. 331–353, Aug. 2023.