The effect of the Round Robin strategy on the achievement of first-grade intermediate students in Arabic grammar
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/4/16Keywords:
dialectics , rings, collection, Arabic grammarAbstract
Research Summary: This research was conducted with the aim of identifying the effect of the Round Robin strategy on the achievement of first-grade intermediate students in Arabic grammar ، between the average scores of the students of the experimental group who study the Arabic grammar subject with the Round Robin strategy, or the average scores of the students of the control group who study the same subject in the traditional way in the post-achievement test prepared by the researchers. The experimental and control groups on the achievement test, and the researchers chose the schools of Diyala Governorate to be their research community, and they chose the medium of prosperity to be a sample for research, as the research sample amounted to 60 female students, 30 to the experimental group, and 30 to the control group, and the research reached results, the most important of which is the superiority of the experimental group over the control group in the collection of grammar Arabic
References
-القرآن الكريم
-ابن منظور، ابو الفضل جمال الدين، لسان العرب المحيط، دار المعارف، القاهرة،1979.
- ابو حويج ،مروان :البحث التجريبي المعاصر ،دار اليازوري للنشر ،عمان ،2002م.
- امبو سعيدي،عبدالله بن خميس وهدى بنت علي الحوسنة،استراتيجيات التعلم النشط،دار المسيرة للنشر والتوزيع،2016.
- بدير، كريمان محمد، التعلم النشط ، دار الفكر للتوزيع والنشر، عمان الاردن،2012.
- البغدادي، محمد رضا وآخرون،التعلم التعاوني،دار الفكر العربي القاهرة، مصر،2005.
- تويج،سليمان والزهراني،علي خلف،مدخل الى التعلم النشط، دار اللؤلؤة للنشر والتوزيع مصر،2018.
- الجبـــــــــوري ، عمران جاسم وحمزة هاشم السلطاني , المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية ، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان ،2013.
- الجعافرة، عبدالسلام واخرون، مدخل الى علم التربية، دار الكتاب الجامعي، العين ، الامارات العربية المتحدة،2014.
- حسان ، تمام ، الاهتمام باللغة العربية اولوية ان اردنا المقاومة وادراك النص القرآني ، 4 فبراير ، دار المعارف بالقاهرة ،2008.
- الخفاجي، عبد الحسين احمد : محاضرات في منهج البحث التربوي، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، 2013 م .
- الخفاف،ايمان عباس، التعلم التعاوني،دار المناهج للنشر والتوزيع،عمان، الاردن، 2013.
- داود ، عزيز حنا، وانور حسين عبد الرحمن : مناهج البحث التربوي، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد، 1990م.
- الدليمي، طه علي حسين وسعاد عبدالكريم عباس الوائلي،اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان الاردن، 2005.
- الدليمي، طه علي حسين ، تدريس اللغة العربية بين الطرائق التقليدية والاستراتجيات الحديثة ، عالم الكتب الحديث ، عمان ، الأردن ،2009.
-الراوي، حنان سعيد مالك العلي : مناهج البحث ومدخل لعلم الاحصاء، مكتب اليمامة للنشر، بغداد، 2016م.
- زاير،سعد علي ، وسماء تركي داخل , المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق , دار المنهجية للنشر والتوزيع , عمان , الأردن 2016.
-زيتون, كمال عبد الحميد: تدريس نماذج ومهارات, عالم الكتب للنشر والطباعة والتوزيع, القاهرة, 2005.
- سلامة، عادل ابو العز وآخرين طرائق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع-الاردن 2009*
- سليمان،عبدالرحمن سيد ومنيب تهاني محمد،المتفوقون والموهوبون والمبتكرون، مكتبة الانجلو المصرية، جمهورية مصر العربية،2011.
- شبر، خليل ابراهيم وآخرون،اساسيات التدريس،دار المناهج ،عمان، الاردن،2005.
-الضامن، حاتم صالح،(د.ت):علم اللغة، المؤسسة اللبنانية للكتاب الأكاديمي، بيروت، لبنان.
-عاشور،راتب قاسم, اساليب تدريس اللغة العربية, دارالمسيرة للنشر,عمان,الأردن 2010.
- عبدالحميد، احمد مختار،معجم اللغة العربية المعاصرة،عالم الكتب،القاهرة، مصر،2008.
- عبد عون، فاضل ناهي: طرائق تدريس اللغة العربية وأساليب تدريسها، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، مؤسسة دار الصادق الثقافية2013.
- عبدالهادي،حسني، الاتجاهات الحديثة لتدريس اللغة العربية في المرحلتين الاعدادية والثانوية، مركز الاسكندر للكتاب،القاهرة ،مصر،2000.
- العرنوسيّ , ضياء عويد حربي ، وسعد محمد جبر, المناهج البناء والتطوير ، دار صفاء، للنشر والتوزيع ، عمان الاردن2015
- العساف،صالح بن حمد: المدخل الى البحث التربوي في العلوم السلوكية،الرياض،2005
- عطية ، محسن علي، الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان الاردن،2008.
- القرشي، أمير ابراهيم،المنهاج والمدخل الدراسي، عالم الكتب، القاهرة-مصر2000.
- مدكور،علي احمد، طرق تدريس اللغة العربية،دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان الاردن،2010.
-المشهداني، عباس ناجي : طرائق ونماذج تعليمية في تدريس الرياضيات، دار اليازودي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2011م .
-مصطفى،ابراهيم وآخرون،المعجم الوسيط، دار الدعوة للنشر والتوزيع،القاهرة مصر،1972.
- المكدمي : ياسر محمود وهيب : موضوعات في القياس والتقويم التربوي والاختبارات، المطبعة المركزية، جامعة ديالى، العراق – ديالى، 1436 هــ - 2016 م .
- الموسوي , عبد الله حسن, الدليل إلى التربية العملية ,عالم الكتب الحديث للنشر , أربد , الأردن 2015.
- النجار ،نبيل جمعة صالح :القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقات برمجة spss،جامعة مؤتة ،كلية التربية ،دار حسام للنشر والتوزيع ،عمان ،2010م.
- الهاشمي،عابد توفيق , طرائق تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها للمراحل الدراسية , مؤسسة الرسالة للطبع والنشر والتوزيع ، بيروت , لبنان2011 .
- هجرس، بيداءعبدالستار صالح،فاعلية استراتيجية التدوير في مادة الفيزياء على تنمية التفكير التاملي ادى طالبات الصف الثاني متوسط، مجلة الاداب ، جامعة بغداد ، العدد130، 2019.
-Kagan s and Kagan m kagan cooperative learing san Clemente CA kaganpublishing(2009)
-Kohonen v Experential Language Learning In Nunan Collaborative Language Learning and Teaching New York:Cambridge (2003)
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.